Türelmi idő, moderált kerékbilincs az új parkolási rendeletben

2005.03.29. 14:07
Egyelőre nem emelkedik a parkolási díj a fővárosban, és a lakossági parkolási engedélyeket a bérelt és céges autókra is kiadják. A kerékbilincset kötelesek eltávolítani, ha felszerelése közben megérkezik az autó tulajdonosa. Néhány újítás a csütörtökön közgyűlés elé kerülő új parkolási rendeletből, amelyet az önkormányzat szakbizottsága nem támogatott.

Csütörtökön közgyűlés elé kerül az új fővárosi parkolási rendelet végleges változata, amelyet a múlt héten fogadott el a főpolgármesteri kabinet. Ha a közgyűlés is megszavazza a szakmai és civil egyeztetéseken átment új szabályozást, június 1-étől léphet életbe az új rend, közölte Demszky Gábor sajótájékoztatón.

A városüzemeltetési bizottság nem támogatja

A főpolgármester keddi tájékoztatójával egy időben ülésezett az önkormányzat városüzemeltetési bizottsága, amely nem támogatta a rendeletet, adta hírül az InfoRádió. Az ülés végére többségbe kerültek az ellenzékiek, mivel nem volt elég koalíciós képviselő, és egy szocialista bizottsági tag az ellenzékkel szavazott, mondta Lakos Imre, a testület SZDSZ-es elnöke. Szálka Miklós, a bizottság ellenzéki alelnöke azt mondta, először látták a rendelettervezetet, és nem tartják elfogadhatónak.

"A többségi álláspont akkor is támogató az új parkolási rendelettel kapcsolatban" - mondta az Indexnek Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Hozzátette, "arról nem tehet", hogy az ellenzéki képviselők most látták először a rendeletet, mert ahogy a szakmai és civil szervezeteknek, úgy az ellenzéki képviselőknek is másfél hónapja átküldte a tervezetet.

A legutóbbi parkolási rendeletet 1993-ban fogadták el, ezt módosítgatták az azóta eltelt időben, de a régi szabályozás nem tudott megbirkózni a fővárosi autók számának robbanásszerű növekedésével, tudatta a fővárosi önkormányzat közleményben. A csütörtökön közgyűlés elé kerülő rendelet alapját az új parkolási koncepció adja, amelyet fokozatosan vezetnek be a következő hat-tíz évben.

Lakossági parkolás

Az új rendelet újításai közé tartozik, hogy a lakhelyük előtt parkolók nemcsak a saját, hanem a tartósan használt lízinges és céges autókra is kaphatnak parkolási hozzájárulást. A hozzájárulás díja nem változik, a pontos összeget vagy az ingyenességet a kerületi önkormányzat állapítja meg.

Parkolási időtartam

Június 1-től a tervek szerint a maximális várakozási időt két óráról három, illetve négy órára emelik, kivéve a védett övezetekben. Az I., a VI., a VII., a VIII. és a XII. kerület néhány pontján korlátlan ideig lehet majd parkolni.

Parkolási alapdíj

Idén nem emelkedik a tarifák díja és ezentúl a rendelet rögzíti, hogy karácsony és újév között, valamint szombaton nem kell fizetni a parkolásért.

Türelmi idő

Csak a parkolójegy lejárta után 15 perccel büntethetik meg azt az autóst, aki legalább egyórás parkolást vásárolt.

Kerékbilincselés

Ezt az eszközt ezentúl csak akkor alkalmazhatják, ha az autó nem balesetveszélyes vagy közlekedést akadályozó helyen áll. A megbilincselt autók után fizetendő költségtérítés egységesen 7500 forint lesz. Ha a művelet közben visszatér az autó tulajdonosa, térítés ellenében ugyan, de haladéktalanul le kell szerelni a bilincset.

Pótdíj

A parkolási alapdíj tízszeresét kell befizetnie a megbüntetett autósnak, ha 5 napon belül tudja rendezni a tartozást.

P+R parkolók

A mindenkori BKV-jegy árához igazítják az úgynevezett P+R parkolók nappali díját. A most éppen 160 forintos tarifáért reggel 6-tól este 7-ig foglalhatják a helyet az autósok az őrzött parkolókban. Az éjszakai díj ennek 60 százaléka lesz, azaz jelenleg 96 forint. Az új parkolási koncepció célja, hogy az autókat hosszú távon ezekbe az őrzött, olcsó parkolókba szorítsa, vezetőiket pedig a tömegközlekedési eszközök használatára buzdítsa. Most még csak 28 ilyen parkoló van a fővárosban 4770 parkolóhellyel, de ebből csak 427 korszerű, védett és kedvezményes. A jövőben bővítik a P+R rendszerű parkolóhelyek számát.

Technika

A rendelet előírja, hogy az automaták nem lehetnek ötven méternél messzebb a parkoló autók 80 százalékától. Szintén kötelezővé teszik a chipkártya-leolvasót. A parkolási társaságoknak meghatározott időn belül működőképessé kell tenniük az egységes parkolókártyás és mobiltelefonos fizetőrendszert. Ezt az újítást várhatóan 2006-ban vezetik be, mivel egységes fővárosi közbeszerzési eljárást kell kiírni a technológiára. A Fővárosi Önkormányzatok Parkolási Társulása jelezte, hogy túl nagy többletköltséget jelent az automaták maximális távolságáról szóló rendelkezés, illetve a parkolókártyák és a mobiltelefonok használatának összehangolására tervezett fővárosi elszámolóközpont terve is.