Fizetõparkoló egész Budapesten

2004.10.31. 13:30
Hosszútávon Budapest minden közterületére kiterjesztenék a fizetõs parkolást, kétszáz forintos óránkénti alapdíjjal, áll az Indexhez került parkolásirendelet-tervezet szövegében. Valóban nyolcszáz forint lesz egy óra parkolás a legdrágább övezetekben, derül ki a koncepcióból, melyrõl feltehetõleg csak jövõre dönt a fõvárosi közgyûlés. A rendelettervezet szól a mobiltelefonos fizetõrendszerrõl, az egységes parkolási chipkártyáról is, és kiderül belőle, mennyit és mikortól kellene fizetniük a saját házuk előtt parkolóknak.
Néhány év múlva jóval drágábban parkolnak a budapesti autósok, és a város teljes területén fizetniük kell - legalábbis az önkormányzat parkolási koncepciója szerint. Az Index birtokába jutott fõvárosi rendelettervezet a parkolási díjalapot 200 forintban állapítja meg, tehát ennyibe kerülne egy óra parkolás a legolcsóbb helyeken, a III. díjtételű kategóriában. A II. díjtételû területeken 400, az I. díjtételû területeken 600, a kiemelt területeken 800 forintba kerülne egy óra várakozás. (Az övezetekrõl lásd keretesünket.)

Díjzónák a tervezetben
Kiemelt díjtételû területek: (800 forint / óra) A Budavári Palota és a Polgárváros várfalakkal határolt területe, a Hunyadi János út (Szabó ilonka u és Dísztér közötti szakasza) és a Palota út (a Dísz tér és a Lovas út közötti szakasza)

I. díjtételû területek: (600 forint / óra) A Jászai Mari tér - Szent István körút - Nyugati tér - Bajcsy-Zsilinszky út - Deák Ferenc tér - Károly körút - Múzeum körút - Kálvin tér - Vámház körút - Fõvám tér - Belgrád rakpart - Pesti alsó rakpart által határolt terület.
A Margitsziget területe.

II. díjtételû területek: (400 forint / óra) A Margit körút - Budai alsó rakpart - Döbrentei tér - Krisztina körút - Moszkva tér által határolt terület.
A Nyugati - Teréz körút - Erzsébet körút - József körút - Ferenc körút - Boráros tér - Közraktár utca - Fõvám tér - Vámház körút - Kálvin tér - Múzeum körút - Károly körút - Deák Tér - Bajcsy-Zsilinszky út által határolt terület.
Az Állatkeri körút - Hermina út - Ajtósi Dürer sor - Dózsa György út - Hõsök tere által határolt terület, a Kós Károly sétány kivételével.

III. díjtételû területek: (200 forint / óra) "Valamennyi, az elõzõ díjtételekbe be nem sorolt fõvárosi közterület."

A tervezetet feltehetőleg csak jövőre tűzi napirendre a közgyűlés, mondta korábban az Indexnek a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztályának munkatársa. A kész rendelettervezetet egyelőre civil szervezeteknek adták ki véleményezésre. Az Emberibb Parkolásért Mozgalom csütörtökön tüntetett a készülő szabályozás ellen, míg a Levegő Munkacsoport az új intézkedések mielőbbi bevezetését szorgalmazza, természetesen változtatásokkal.

Egy család, egy kocsi

A rendelettervezetrõl szóló hírek között szerepelt, hogy ezentúl a saját otthonuk elõtt parkolóknak is díjat kell fizetniük. Az egyelõre jegyzékszámmal sem bíró tervezet III.-IV. fejezetében többek közt az áll, hogy az állandó lakóhelyükön parkolók (és csakis õk) egyetlen autóhoz kapnak úgynevezett "lakossági közterületi várakozási hozzájárulást". Ez lehet saját vagy tartós használatra (minimum 3 hónap) kapott gépjármû.

A hozzájáruláshoz a lakónak kérelmet kell benyújtani, meg kell fizetni a kedvezményes díjat és kétezer forint költségtérítést és igazolni kell a gépjárműadó befizetését is. A lakók által fizetendõ kedvezményes díj a tervezet szerint az adott övezeten érvényes óránkénti alapdíj (lásd keretes) tízszerese egy hónapra, tehát például a Budai Várban havonta nyolcezer forint lenne.

Forradalmasított technika

A tervezet rendelkezik arról, hogy "a parkolási díjfizetés jegykiadó automaták használatával vagy a mobiltelefonos parkolási fizetési rendszer útján történik", valamint "a jegykiadó automaták olyan chipkártyaolvasóval rendelkeznek, amely olvasó a fõváros teljes területén (...) egységesen használható kártyák kezelésére képes. A vonatkozó paragrafus szerint a parkolási üzemeltetõknek a rendelet kihirdetése után 180 nappal kell alkalmazniuk a chipkártya protokollt.

Ütemezés

A 2004 decemberi feladatok között szerepel többek közt az intézményi várakozási engedély kedvezményeinek mérséklése, valamint a kerékbilincselés költségtérítésének csökkentése. (Csütörtökön a kerékbilincselési gyakorlat szigorítását szavazta meg a közgyűlés.) A mobiltelefonos fizetési rendszert az operatív terv szerint 2005 júniusában vezetnék be, a szolgáltatót közbeszerzési pályázat útján választanák ki. Az egységes parkolókártyás rendszert 2006 júniusában tervezik elindítani, szintén közbeszerzési eljárás keretében.

Öt év alatt a föld alá

A lakossági várakozási engedély díja fokozatosan növekedve 2014-re érné el a tervezett szintet. Az rendelettervezethez csatolt operatív terv szerint az elsõ nagyobb emelést 2010 januárjában tapasztalná majd a lakosság, ekkor a tervezett díj 20 százalékára emelik az átalánydíjat, a következõ évben a tervezett díj 40 százalékát, 2012-ben a 60 százalékát fizetnék a fogyasztók, és így tovább, amíg 2014-re elérnék a 100 százalékot. Az ütemterv szerint 2012 januárjától kezdenének támogatást nyújtani azoknak a lakóknak, akik közterületen kívül szeretnék megoldani a gépkocsitárolást.

A szigorításokkal a fõváros nem titkolt célja, hogy földalatti parkolóházakban és úgynevezett P+R rendszerû parkolókban helyezze el a város gépkocsiállományát, mely a tervezet alapjául szolgáló tanulmány megállapítása szerint nemsokára eléri a kritikus határt. A P+R rendszerû parkolók a belváros szélein, tömegközlekedési csomópontoknál található parkolók - ezeket a jövõben igyekeznek egyrészt elszaporítani, másrészt nívós szolgáltatásokkal vonzóvá tenni: az egyik paragrafus szerint a nappali díj bármilyen időtartamú parkolás esetén egyenlő lenne egy BKV-jegy árával. Ezzel ösztönöznék az autósokat, hogy lehetőleg ne autóval közelítsék meg munkahelyüket.