Az aggályok ellenére rendel metrókocsikat Budapest

2006.05.31. 17:44
Annak ellenére aláírták a metrókocsik beszerzéséről szóló szerződést, hogy a tender vesztese a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult. A KDB pedig még nem hozott határozatot az ügyben. Az egyik szerződő ráadásul komoly anyagi gondban van.

A BKV 247 millió euróért, vagyis 65 milliárd forintért vásárol 37 új metrószerelvényt a Budapest Metropolis Konzorciumtól. Erről írt alá szerződést a Városházán Demszky Gábor és Aba Botond a konzorcium vezetőivel.

A szerződést annak ellenére írták alá, hogy a közbeszerzési eljárást az orosz Metrowagonmash cég megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB). Az oroszok második helyen végeztek a tenderen, ahol öten indultak.

Nem tiltották meg a szerződéskötést, ezért megkötik

A KDB negyven napon belül dönt a kérelem érdemi elbíráslásáról, de nem tiltotta meg a szerződéskötést, ezért a fővárosnak, illetve a BKV-nak törvényben rögzített kötelezettsége volt, hogy az eredményhirdetéstől számított tíznapos határidő utolsó napján aláírja a szerződést a Budapest Metropolis Konzorciummal - magyarázta Demszky Gábor főpolgármester. (A konzorcium tagja a franciaországi metrógyártással rendelkező Alstom, amely egy multinacionális nagyvállalat, illetve a magyar Ganz Transelektro Közlekedési Rt.)

A főpolgármester elmondta, hogy a 2-es és a 4-es metrón közlekednek majd az új szerelvények, amelyek egyterűek, átjárhatóak lesznek. A 2-es metró 10,4 kilométeres vonalán futó 22 szerelvény már 2008-2009-ben Budapesten lesz. A négyes metróhoz 15 szerelvényt vesznek, amely opcionálisan még héttel bővülhet.

Nyolcvan és száz méter hosszú szerelények érkeznek

A 4-es metró vonalán teljesen automatikus lesz a szerelvények működtetése. A 2-es metrón az átjárható szerelvények öt kocsiból állnak, 100 méter hosszúak lesznek, és 1023 utast tudnak majd szállítani.

A 4-es metrón 80 méter hosszú, négy kocsiból álló és 807 fős befogadóképességű járatok közlekednek majd.

Az Indexnek arra a kérdésére, hogy miért a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-vel kötnek szerződést, amely a sajtóbeli hírek szerint komoly nehézségekkel küzd, Aba Botond, BKV vezérigazgató elmondta, nem a sajtóbeli hírek alapján választották ki a nyertest, hanem műszaki és pénzügyi paraméterek alapján. Eszerint az összességében legjobb ajánlat győzött.

Az Alstom is felel a Transelektróért

Demszky Gábor annyit tett hozzá, hogy a Transelektro helyzete nem befolyásolja a mostani tendert, mert a konzorcium mindkét tagja, tehát az Alstom is felelős a teljesítésért.

Az Alstom Transport S. A. üzletfejlesztési elnökhelyettese, Zal Shahbaz ennek kapcsán az Indexnek elmondta, teljes felelősséget vállalnak a teljesítésért. (Shahbaz a sajtótájékoztatón csak 90 százalékról beszélt, 10 százalék ugyanis a magyar GTK részesedése. Demszky viszont hangsúlyozta, a konzorciumi partnerek egyetemleges felelősségét.)

Miért alacsonyabb 3-4 centivel a nagykörúti villamosperon?
Vajda Pál főpolgármester-helyettes szerdán az Indexnek - a BKV és a VEKE között a nagykörúti beruházásról kialakult vita kapcsán elmondta: a Nagykörúton a peron azért 3-4 centivel alacsonyabb az új típusú Combino villamosok padlózatánál, mert különben nem kaptak volna engedélyt a hatóságoktól a villamosok üzembe helyezésére. A villamosok ugyanis üresen lesznek 3-4 centivel magasabbak a peronnál. Ha azonban körülbelül négytonnányi utas felszáll a szerelvényekre, akkor azok lejjebb süllyednek, és kisebb lesz a differencia. Az engedélyezésnél éppen az volt a legfontosabb szempont, hogy a villamosok semmiképpen se süllyedjenek a peronszint alá, mert akkor megbotlanának az emberek, akik nem szokták meg az azonos magasságot.

Shahbaz a sajtótájékoztatón nem kommentálta azt az értesülést, hogy az Alstom kész kivásárolni a Transelektro bizonyos részlegeit, hogy teljesíteni tudja a metrókocsik legyártására vállalt határidőket.

Melyik Transelektro nyert most?

A főpolgármester kiemelte, hogy a Transelektro csoportban nem a közlekedési, hanem a villamossági leányvállalat van nehéz helyzetben, márpedig a főváros a GTK-val állapodott meg.

A sajtótájékoztató után a VEKE jelen lévő képviselője, Dorner Lajos az Indexnek elmondta, információik szerint a GTK-val állapodott meg ugyan a BKV, de a metrókocsikhoz szükséges gépsorok a Ganz Transelektro villamossági cégénél (GTV) vannak a Transelektro Csoporton belül, éppen ezért akkor lenne nyugodt a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület, ha ezek a berendezések átkerülnének a GTK-hoz. A VEKE szerint ugyanis a motorgyártó gépsor a GTV tápiószelei gyárában van, és azóta kiderült, hogy a GTV kért csődvédelmet maga ellen. Ezt a gépsort kellene áttenni a GTK bajai gyárába, ahol van erre hely. Ezzel a trolibuszok kérdése is rendeződhetne, mert ott is ugyanez a probléma - vélekedett Dorner.

A Fidesz szívesen látna egy tervet

Kupper András, a Fidesz frakcióvezetője az aláírás után az Indexnek elmondta, bajban van a Transelektro Csoport, így a főváros jelentős kockázatot vállalt, hiszen a Közbeszerzési Döntőbizottság még nem mondott véleményt a metrókocsik beszerzéséről. Míg a teljesítés most a konzorcium és az Alstom kockázata, addig a szerződéskötéssel a főváros vállalta a rizikót.

Kupper kitért arra is, nem tudni, hogy elkészült-e a négyes metró Bosnyák tér és Baross tér közötti szakaszának a terve. (A Baross tér és a Kelenföldi pályaudvar közötti szakaszt, amely eredetileg az első ütemet jelentette volna, már megtervezték a Fidesz információi szerint.) Kupper szerint a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig tartó szakasz terveinek megismerésére a Fővárosi Közgyűlésen fognak előterjesztést benyújtani.