Füstturbinákat szerelnek a budapesti metróállomásokra

2005.10.04. 12:09
Repülőgéphajtómű-méretű sugárventillátorokat szereltek be két metró állomás mozgólépcsője fölé, adta hírül az InfoRádió. A nagyteljesítményű turbinák tűz esetén friss levegőt szívnak be a felszínről, és nagy nyomással befújják az alagútba. 2008-ra minden állomáson lesznek ilyen ventillátorok.

A metró utasai a napokban láthatták először a fejük fölött azokat a nagyméretű sugárventillátorokat, amelyeket a BKV a Kossuth téri és a Blaha Lujza téri metrómegálló mozgólépcső-aknájába szerelt, adta hírül az InfoRádió. Molnár Gábor, a 2-es metróvonal felújításának a projektvezetője az InfoRádiónak elmondta, hogy a turbinák az új tűzbiztonsági rendszer részei.

"A rendszer több részből áll, a főszellőző ventilátor az alagútban, ami nem látszik, és az új elemként a mozgólépcső fölé szerelt sugárventillátorok, amelyek tűz és füst esetén nyomják lefele nagynyomással a levegőt, hogy a felfele menekülő utasok friss levegőt kapjanak."

2008-ig mindenhol

Molnár Gábor hozzátette, hogy idén még az Astoria és Batthyhány téri megállókat, 2008-ig pedig az összes állomást felszerelik ilyen sugárventillátorokkal. Kérdésre válaszolva hozzátette, hogy bár némelyik ventilátor forog, ez nem azt jelenti, hogy üzemel, hanem azt, hogy a huzat forgatja. Az új turbinák próbaüzeme heteken belül megkezdődik, de természetesen üzemidőn kívül, éjszaka tesztelik őket, nehogy meglepjék az utasokat.

Molnár Gábor közölte, hogy vész esetén sem lesz olyan erejű a légáramlat, hogy a menekülőket lesöpörje a mozgólépcsőről, a mozgólépcsőt pedig úgy újították fel, hogy tűz esetén is működjön. Végül hozzátette, hogy a turbinák nem egy másik állomásra fújják át a füstöt, hanem azt az állomások közé épített óriásventillátorok elszívják, és kijuttatják a felszínre.