Háborogtak az MSZP hirdetése miatt a National Geographic olvasói

2005.11.03. 11:17
Szerkesztőségi cikkben kért elnézést az olvasóktól a National Geographic Magyarország felelős kiadója, mert a lap októberi számában - addig példátlan módon - politikai hirdetés jelent meg. Az Index információi szerint több százan tiltakoztak a lap vezetőinél az MSZP hirdetése miatt, és többen visszamondták az előfizetést is.

A Nők Lapja onlájn változatában a lap egyik újságírója topikot nyitott azt firtatva, hogy mit szólnának a lap olvasói, ha - a magát pártsemlegesnek mondó - hetilapban egyszer csak politikai hirdetésbe ütköznének. Az óvatos tapogatózás okára maga az újságíró ad magyarázatot: félnek, hogy egy politikai hirdetés nyomán akár csak egy olvasót is elvesztenek.

Kiverte a biztosítékot

Az egyébként szintén Sanoma kiadásában megjelenő National Geographic viszont nem vette figyelembe, hogy "erős indulatoktól fűtött viszonyok között élünk", és mindenféle tájékozódás nélkül a lap októberi számában egész oldalas MSZP-s hirdetést jelentetett meg. Ez utólag hibának bizonyult. A Buli színe reklám, valamint a promóciós CD a National Geographic olasóinak egy részénél kivágta a biztosítékot.

Erről szól Szabó György, a lap felelős kiadójának az NG novemberi számban megjelent szerkesztőségi kommentárja is, amelyben elnézést kér azoktól, akik a reklám miatt levélben vagy telefonon tiltakoztak, sőt, lemondták a lap előfizetését. Információink szerint több százan panaszkodtak a lapvezetésnél a reklám miatt, a szerkesztőségi állásfoglalás úgy fogalmaz, hogy a lap előfizetőinek egy százalékát sem éri el azoknak az aránya, akiket felingerelt a politikai hirdetés.

Soha többet

A National Geographic kiadója ígéretett tett arra, hogy a jelenlegi magyar politikai kultúrközegben a "National Geographic Magyarország, a jövőben mindent megtesz azért, hogy a hasonló eseteket elkerülje".

A National Geographic elzárkózása ugyanakkor a pártok számára vélhetően nem megsemmisítő erejű, és politikai hirdetések szempontjából eddig szűznek tartott területekről továbbra sem vonulnak majd vissza. Az MSZP az ősszel a CKM-ben és a Cosmopolitanban jelentetett meg politikai hirdetést.

A nyomulás érthető, hiszen a nyolcmillió választópolgárból csupán százezer foglalkozik tudatosan politikával, azaz 7,9 millió emberhez hangsúlyosan a nem politikai médián keresztül juthatnak el a pártok, mondta az Indexnek Somogyi Zoltán, a Political Capital vezetője. Igaz, rizikós politikusokat szerepeltetni a lapokban, mert felmérések szerint a példányszámra nincs jó hatással.

Túlzott érzékenység?

Czingráber Eszter, a Sanoma lapigazgatója az Indexnek elmondta, hogy az olvasói tiltakozások ritkák, és a National Geographic példája azt mutatja, hogy a lapnak az "átlagost messze meghaladó érzékenységű" olvasói vannak.

A szocialisták a bulvárfogyasztókon kívül a fiatal korosztályt vették még célba. A Sanoma hirdetési igazgatója, Kádas Gergely szerint viszont a pártnak itt már megálljt parancsoltak, és ifjúsági szájtjukra nem engedtek hirdetéseket elhelyezni.

A kormánypárt médiaügynöksége nem kívánt az Indexnek a felületvásárlással kapcsolatban részletekkel szolgálni. Az ellenzék legnagyobb pártjával kapcsolatban álló ügynökség, a Mahir Press Média munkatársa viszont azért nem tudott információkat adni, mert a Fidesznek feltehetően még nincs hosszú távú terve, legalábbis ő nem tud róla.