Extra pótdíjbevétel a MÁV-nál a kamu helyjegyfoglalások miatt

2005.03.24. 16:18
A MÁV szerint evidencia, hogy pótdíjat kell fizetnie azoknak az utasoknak, akik helyjegy nélkül utaznak a MÁV-vonalain. A hétvégi túlzsúfolt vonatokra, kényszerből helyjegy nélkül felszálló utasok viszont nem tekintik evidenciának azt, hogy már öt nappal a vonat indulása előtt sem kapnak helyjegyet, ugyanakkor a vonatok 80-90 százalékos kihasználtsággal közlekednek, és minden tizedik ülés szabad.

Évek óta megoldatlan probléma, hogy a Budapestre utazók egy része nem tud a vasárnapi intercityre helyjegyet vásárolni, de a hétfői munkakezdés és az iskola miatt mégis arra kényszerül, hogy így vagy úgy, de vonatra szálljon. Nem vicc, a vasárnapi intercitykre a legtöbb esetben már szerdán sem lehet helyjegyet vásárolni, nemhogy a vonat indulása előtt. E nélkül azonban az utas a kalauztól kénytelen megvenni a helyjegyet, és pótdíjat köteles fizetni, ami az eredeti ár hat-hétszerese.

A diákok tehetnek róla?

A helyjegyfoglalás módszertana
A MÁV ígérete szerint a nyáron bevezetik az internetes jegyfoglalást, addig viszont csak személyesen vagy telefonon van mód a jegyfoglalásra. Telefonon két hónappal az utazás előtt már lehetőség van a foglalásra. Vidéken a vasútállomásokon lehet telefonon jegyet foglalni. A jegyet legkésőbb fél órával az indulás előtt kell átvenni.
Az utas azonban a legtöbbször azzal szembesül, hogy a kocsik szellősek, nincs túlzsúfoltság. Az Index által megkérdezett kalauzok szerint jellemzően tíz százalék a szabad hely a vonatokon. Az általunk meginterjúvolt jegyvizsgálók szerint általában a diákok tehetnek erről a helyzetről. Ők ugyanis telefonon több vonatra is lefoglalják a helyjegyet, mert akkor még nem tudják, melyik vonattal utaznak a fővárosba, majd nem mondják vissza. A pénztárak pedig nem adják el a "lefoglalt" jegyeket.

Nyíregyháza - Budapest

A MÁV hivatalosan viszont úgy tudja, hogy például a legforgalmasabb vonalakon, a Nyíregyháza-Debrecen-Budapest és Nyíregyháza-Miskolc-Budapest vonalakon vasárnaponként a vonatok "nagy kihasználtsággal, megerősített kocsikkal közlekednek". A MÁV szerint a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza vonalon vasárnaponként 9 pár intercity közlekedik, átlagosan 90-95 százalékos kihasználtsággal. A Budapest-Miskolc vonalon vasárnaponként 10 pár intercity vonat jár. "Ebből 4 pár továbbmegy Nyíregyházára, ami azt jelenti, hogy Budapestről Nyíregyházára és vissza vasárnaponként 13 ic-vel lehet eljutni." A Budapest-Miskolc közötti 10 pár intercity átlagosan 80-85 százalékos kihasználtsággal közlekedik, tudtuk meg.

Üzleti titok

Mindez azonban továbbra sem magyarázza, hogy miért nem lehet helyjegyet kapni sem az indulás előtt közvetlenül, sem pedig öt nappal a vonat indulása előtt a MÁV-pénztárakban. Az esetleges extra bevételt firtató kérdésünkre a pontos összeget nem tudtunk meg, mert a MÁV a pótdíjakból befolyt összeget üzleti titokként kezeli, ugyanakkor annyit elárultak, hogy a kirótt pótdíjak aránya az összes menet- és helyjegybevételhez képest 0,48 százalékot tesz ki.