Demszky szerint a 4-es metró mindennél fontosabb

2003.03.04. 16:18
A főpolgármester szerint a 4-es metró megépítésének az ország legfontosabb, mindent megelőző, első számú projektjének kell lennie. A főváros gyakorlatilag már elköltötte a 4-es metróra elkülönített 30 milliárd forintot. Demszky Gábor úgy véli, a beruházást az államnak kell finanszíroznia, már csak azért is, mert véleménye szerint csak akkor nyerhet újra választást az MSZP, ha igent mond.
Demszky Gábor a nemzetközi tömegközlekedési szövetség (UITP) budapesti ülése kapcsán szervezett, a városfejlesztés és közlekedés kérdéseivel foglalkozó szakmai tanácskozáson hangoztatta a metróberuházással kapcsolatos nézeteit.

Megmondta a frankót

A főpolgármester a rendezvényen kijelentette: "megmondtam néhány napja a miniszterelnöknek, ha igent mondtok a metróra, akkor meg fognak benneteket választani, ha nemet mondtok rá, akkor garantálom, hogy elveszítitek a legközelebbi parlamenti választásokat". A főpolgármester úgy véli, a Közép-Európában is legnagyobbnak számító, 1,2 milliárd eurós metróprojektet a kormánynak kell finanszíroznia.

Budapest már elköltötte a metrópénzt
Atkári János gazdasági főpolgármester-helyettes szerint a főváros gyakorlatilag már elköltötte a 4-es metróra elkülönített 30 milliárd forintot. A papíron még létező összeget ugyanis beruházásokra fordították. Amennyiben ez beigazolódik, az MSZP vizsgálatot kezdeményez az ügyben - tudta meg a Népszabadság.

A 30 milliárd forint állampapírokban - 20 milliárd - és részvényekben - 10 milliárd - elméletileg még megvan, ám már tavaly lekötötték olyan beruházásokra, mint a nagykörúti villamoscsere. A főpolgármester-helyettes szerint, mikor a képviselők megszavazták a villamoscserét, már ismerték a költségvetést, így tudniuk kellett, mire van pénz. Gyakorlatilag 2003-as költségvetésük már tényként kezeli, hogy az elkülönített metrószámlát megszüntetik, és eltörlik azt a rendeletet, mely tiltja ezen összeg más célokra való felhasználását.

Gy. Németh Erzsébet, a fővárosi közgyűlés szocialista frakciójának vezetője egyelőre nem kommentálta a kijelentést. Eddig az MSZP mindig kiállt amellett, hogy a metróra elkülönített pénzhez a főváros ne nyúljon, míg nem születik megegyezés a kormánnyal.

Véleménye szerint a korábbi szerződés - amelyben a főváros a beruházás 40 százalékát vállalta - nem tartható, az előző kormány megszorításai miatt ugyanis jelentősen romlott a főváros pénzügyi helyzete. Jelenleg a főváros az előkészületeket, a terveket és a terület-előkészítés költségét tudja vállalni.

"A főváros képtelen finanszírozni"

A főpolgármester tudatta, hogy a 4-es metró építésének finanszírozása kapcsán a Pénzügyminisztérium átvilágítja a város gazdálkodását. Demszky szerint ennek során bebizonyosodik, hogy a főváros képtelen finanszírozni a 4-es metrót.

A főpolgármester fontosnak és megőrzendőnek tartotta a tömegközlekedés és az egyéni közlekedés 60-40 százalékos arányának fenntartását Budapesten, amihez integrált közlekedési rendszerre, új Duna-hidakra, az 5-ös metróra, P+R parkolókra van szükség.

"Centralizálni kellene"

Ezt segítené az egységes parkolási rendszer is, ami a főváros mostani rendkívül decentralizált önkormányzati rendszerében megvalósíthatatlan. A főpolgármester bírálta a mai budapesti önkormányzati struktúrát, amely szerinte 23 városállamot jelent, önálló adókivetéssel és rendeletalkotási jogkörrel.

A főpolgármester jelentős hangsúlyeltolódást vár 2006 után az Európai Unióban a városi problémák kezelése terén. Mint mondta: erre azért is szükség van, mivel a lakosság 60 százaléka a városokban él. Demszky Gábor aligha tartja elfogadhatónak, a mezőgazdaság és néhány egyéb téma fontosabb legyen az unióban a nagyvárosok gondjainál, így például a szuburbanizációnál és a tömegközlekedésnél.