Pénz híján a főváros az államnak adná át a BKV-t

2003.09.24. 14:30
Amennyiben a főváros nem kapja meg a szükséges költségvetési forrásokat az államtól, úgy más tisztességes megoldás nem marad, minthogy megteszi azokat a csonkító lépéseket, amelyek rendkívüli szolgáltatási színvonal-süllyedéssel járnak - véli Atkári János főpolgármester-helyettes. Demszky Gábor meglepetéssel értesült arról, hogy a jövő évi büdzsé tervezetéből kikerült a nagyvárosi tömegközlekedés normatív támogatása.
Ha a főváros nem kapja meg a BKV működéséhez szükséges költségvetési forrásokat 2004-re, az önkormányzat kénytelen átadni a tömegközlekedés feladatát az államnak - mondta Atkári János szerdán. "A főváros számára más tisztességes megoldás nem marad, minthogy megteszi azokat a csonkító lépéseket, amelyek rendkívüli szolgáltatási színvonal-süllyedéssel járnak, és ezzel egyidejűleg hivatalosan felkéri az államot, hogy ezt a feladatot vállalja magára" - fogalmazott a gazdasági ügyekért felelős SZDSZ-es főpolgármester-helyettes.

Az állam felelőssége

Az államosítás ideje lejárt
A kormány nem kéri a BKV-t, az államosítás ideje Magyarországon lejárt - jelentette ki a kormányszóvivő a kabinet szerdai ülését követő budapesti sajtótájékoztatón, egy kérdésre válaszolva. Gál J. Zoltán kormányszóvivő a tömegközlekedési normatíva bevezetése kapcsán úgy fogalmazott: az, hogy mi szerepel a jövő évi költségvetésben, a jövő héten ki fog derülni.
Mindezt annak kapcsán fejtette ki a politikus, hogy "már igazolt módon a fővárosi önkormányzatot nem hozták olyan helyzetbe, hogy a fővárosi tömegközlekedés feltételeit biztosítani tudja". Atkári János álláspontja szerint nem a főváros, hanem az állam felelőssége, ha a megfelelő források hiánya miatt összeomlik a BKV. Demszky Gábor főpolgármester elmondta, meglepetéssel értesült arról, hogy a jövő évi költségvetés tervezetéből kikerült a nagyvárosi - budapesti, szegedi, debreceni, pécsi, miskolci és győri - tömegközlekedés normatív állami támogatása, pedig ez 8,5 milliárd forintot jelentett volna a BKV működéséhez.

Három millió közlekedő napi közlekedése

"Ennek hiányában az állam 3 millió budapesti és vidéki ember napi közlekedését teszi kockára. Amennyiben nem kapja meg a főváros a minimális központi normatív támogatást, úgy a tömegközlekedés ellehetetlenülésével kell számolni" - hívta fel a figyelmet sokadszorra a városvezető.

"A közalkalmazottakra és köztisztviselőkre vonatkozó központi bérintézkedések hatásait még olyan mértékben sem finanszírozza a költségvetés 2004-ben, mint az idén" - mondta. A főpolgármester szerint a jövőre bevezetendő környezetterhelési adó a csatornadíjak jelentős mértékű emeléséhez vezet - e szerint a szennyvíz köbméterenként 40 százalékkal drágulna. Demszky szerint plusz forrásokat kell átcsoportosítani az önkormányzatok részére.