Szigethalom blokádra készül

2004.06.04. 16:10
Szigethalom mindenképpen megakadályozza, hogy fapados repülőtérré fejlesszék a tököli volt szovjet légibázist, nyilatkozta az Indexnek a település polgármestere. A lakók már a Varsói Szerződés idején sokat szenvedtek a gyakorlatozó gépek zajától, és 1988-ban elérték a repülések ritkítását. A közeli Kiskunlacházán a lakóövezettől távolabb esik a repülőtér, és szívesen nyitnának nagygépes repteret. A tököli pályázat lezárását az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. júliusra ígéri.
A szinte ötpercenként kötelékekben le- és felszálló szovjet vadászgépek zaja már-már elviselhetetlen volt a szigethalmiaknak. Egy gyermek epilepsziás rohamot kapott a kifutópályához közeli óvodában, a dübörgések miatt megszakadtak az iskolai órák, a tetőcserepeket rendre lesodorta a mélyrepülést végző gépek nyomán fellépő turbulencia, az emberek éjszaka sem aludhattak a folyamatos gyakorlatozások miatt. Valamit tenni kellett, de 1988-ban még nem volt olyan természetes a lakossági tiltakozás, mint manapság.

A tököli szovjet repülőtér parancsnokát mégis sikerült elhívni egy fórumra a nagyközség tanácsának udvarára. Az eseményről még a TV-Híradó is beszámolt, igaz, a Magyar Néphadsereg cenzora a landoló MiG 29-eseket bemutató képkockákat nem engedte adásba. A tiltakozás sikerrel járt, pedig akkor még szó sem volt arról, hogy a szovjet csapatok valaha is kivonulnak Magyarországról. A pilóták helyi kiképzését beszüntették, az oktató- és gyakorlórepüléseket Ukrajnába helyezték.

Besenyei nagyon idegesítő

Bolega László, aki már 1988-ban is tiltakozott és Fáki László polgármester - a végsőkig is elmennének
Fotók: Barakonyi Szabolcs
"Ötvenegy éves vagyok, de még soha nem éreztem magam olyan becsapottnak, mint most" - mondja Szilágyi István, aki Bolega László társaságában mesélte el a tizenhat évvel ezelőtti tiltakozás történetét. A mai keserűség oka az, hogy a tököli repülőtér - az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) két sikertelen pályázata után - a nyáron vevőre találhat. A kiírás szerint a polgári repülőtéri hasznosítás sem kizárt. Az új keletű érdeklődés oka az, hogy a fapados légitársaságok hamarosan kinőhetik a ferihegyi egyes terminált.

A repülőtér fekvése miatt annak forgalma a tökölieket kevésbé zavarja. A leszállópálya jelzőfényei több száz méter hosszan szigethalmi családi házak udvarán állnak. Az idén várossá avatott település lakói nem tudták elképzelni, hogy valaha is lesz nagygépes forgalom a tököli repülőtéren. "Amikor vasárnap délután Besenyei úr (műrepülő világbajnok - a szerk.) nekiáll gyakorlatozni, nagyon idegesítő - mondja Fáki László polgármester. A Malév gépei is szoktak átstartolást gyakorolni, de még azt is elviseljük."

Mindenki aláírná

A cérna akkor szakadt el a helyieknél, amikor a Népszabadságban megjelent: a Tökölre fapados repteret álmodó TriGránit vezérigazgatója "bízik benne, hogy - bár az eddigi magyar tapasztalatok nem túlságosan biztatóak - a közösségi érdek ezúttal felülkerekedik a helyi szempontokon".

Három nap alatt 1288 aláírást gyűjtöttek. "A képviselőtestület tagjai, párthovatartozástól függetlenül, gyűjtötték az aláírásokat - mondja a polgármester. Egy néni bosszúsan telefonált az önkormányzathoz, hogy hozzá miért nem jutottak el az aláírásgyűjtők."

A petíciót kedden adta át Fáki László az ÁPV képviselőjének, de az aláírásokat tovább gyűjtik, mert a tizenötezres városban, a tiltakozók szerint, nincs olyan ember, aki ne írná alá az íveket. A petícióban olvasható, hogy a közeli Kiskunlacházán, egy másik volt szovjet repülőtéren megoldható lenne a fapados gépeket is fogadó polgári repülőtér kialakítása, mivel a közelben nincs lakóház.

Lyukak a kijevi házak falán

Jelzőfények a szigethalmi családi házak udvarán
"Mi nem bánjuk, ha nálunk lesz a fapados reptér" - erősíti meg Fáki László szavait Kiss Imre, Kiskunlacháza polgármestere. A szintén az ÁPV tulajdonában lévő, kétezer-hatszáz méter hosszúságú repülőtér kifutópályája "elviekben alkalmas" nagygépek fogadására, nyilatkozta korábban az Indexnek Pető György, a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója.

A repülőtéren mindenhol érezni a földbe engedett kerozin szagát, a kármentesítés évek óta folyik, várhatóan 2006-ra fejezik be. A szerencsésebbek fillérekért juthattak hozzá a szovjet katonáktól a repülőgép-üzemanyaghoz, amellyel a harmadik köztársaság első éveiben fűtötték otthonaikat. A kiszolgáló-épületek nagy része menthetetlen. Néhány éve a jugoszláviai háborúról forgattak filmet, és jókora lyukakat ütöttek a kijevi típusú panelházakba. A kifutópálya, a reptér legnagyobb értéke, kifogástalan állapotban van. A szovjetek egy évvel a kivonulásuk előtt újították fel, bizonyítva, hogy őket is villámcsapásként érték a világpolitikai változások.

Aranytojást tojó tyúk

Az Antall-kormány alatt a közlekedési minisztérium - Ferihegy mellett - Kiskunlacházát jelölte meg nagyrepülőtérként a távlati tervekben. Erről a helyiek nem tudtak, pedig - ahogy a polgármester fogalmaz - "aranytojást tojó tyúkként" tekintettek a reptérre. Különösen azután, hogy 1994-ben "beruházási katasztrófa" sújtotta a települést: egy szennyvíztisztító vállalkozó a település dollárhitelének felvétele után csődöt jelentett és eltűnt, azóta sem látták.

Egy tavaly novemberi törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy Kiskunlacháza (és az 504 hektárból 80 hektárt birtokló) Apaj visszakapja a repülőtér tulajdonjogát, amennyiben megfelelő ajánlat érkezik. Befektetőkben nem volt hiány. Kiss Imre elmondta, hogy olyanok is érdeklődtek, akik most a tököli repülőtéren akarnak befektetni.

Autóversenyt rendeznének

A kiskunlacházi reptér fejlesztése ellen az szól, hogy madárvonulási útvonalon fekszik. Ez a Varsói Szerződés idején, enyhén szólva, nem tartozott a mérlegelendő szempontok közé, a környezetvédelem törvényi erősödésével azonban könnyen megbukhatnak ezen a nagyszabású tervek. Ez nem befolyásol egy másik lehetséges fejlesztési irányt: a polgármesternél olyan befektetők is jelentkeztek, akik évente meghatározott számú autóversenyt rendeznének, garantáltan huszonötezer nézővel.

A tököli reptérpályázatról az ÁPV-nél egyelőre csak annyit árultak el, hogy a végső döntés a kormányé, a privatizációs szervezet - saját szempontjai szerint - csak kiértékeli az ajánlatokat. Tavasszal még júniusra ígértek döntést, legújabb információk szerint viszont júliusra csúszik az eredményhirdetés.

Lezárnák az utakat

A kiskunlacházi reptér betonját kivonulásuk előtt egy évvel újították fel a szovjetek
A nagygépes reptérré történő fejlesztéshez a környező önkormányzatok engedélye is szükséges. A tököli polgármester az Indexnek márciusban adott interjújában még azt sérelmezte, hogy az ÁPV nem vonta be az önkormányzat műszaki irodáját a pályázatásba. Szigethalmon akadnak, akik attól tartanak, hogy Tököl nem tiltakozik majd az esetleges beruházás ellen, hiszen a kisvárost a zajhatások kevésbé érintik, az iparűzési adóból viszont busás pénzre számíthat.

"Bizonyos építéshatósági engedélyeket a szigethalmi önkormányzattól is kérniük kell az új tulajdonosoknak, amelyeket nem adunk meg, ha fapados repteret kívánnak üzemeltetni - mondja Fáki László. Ha ezzel sem érünk célt, akkor minden lehetséges eszközzel, akár az utak lezárásával, akadályozzuk meg a beruházást."