Az osztályon a legemberségesebb a takarítónő volt

2007.10.11. 23:51
A magyar kórházak közismerten nincsenek jó állapotban, de az elmúlt évek felmérései alapján a betegek döntő többsége mégis elégedett volt az ellátással. Minden rendben van? Vagy tudjuk, hogy ennél többet nem várhatunk? A magyar egészségügy miért kullog mégis a sor végén egy nemzetközi felmérésben? Az Index szeretné megismerni az érzelmileg túlfűtött szubjektív vélemények és a hideg statisztikák között a kórházi valóságot. Írjanak arról, mit tapasztaltak a kórházakban, és segítsenek kórháztesztünk elkészítésében.

Az elmúlt hónapokban számos budapesti egészségügyi intézményben jártam, és alig találtam olyan mozzanatot, ami akárcsak a minimális elvárásoknak is megfelelt volna. Az intenzíven a nővérek gyakran hozzá se nyúlnak a beteghez, hagyják, hogy azok saját ürülékükben feküdjenek, semmit nem tesznek a felfekvések megakadályozása érdekében, miközben a haldoklók mellett üvöltöznek egymással személyes problémáik miatt.

A főorvosok maguknak követelik a tehetősebb betegeket, hálapénz nélkül nem adnak felvilágosítást, a szegényebbeket meg néha kidobják az utcára: ha nincs életveszélyben, foglalkozzon vele más. Egyes kórházakban könnyebb elkapni a fertőzéseket, mint valamelyik afrikai országban, a szeptikus szobákban meg vastagon áll a por, benne a korábbi fertőzöttek nyavalyáival. A leleteket elkeverik, vagy másokét adják ki, feleslegesen fektetnek be betegeket a kórházba, a bentlakásos rehabilitációkon hónapokat tölt el a beteg úgy, hogy közben alig folyik valamilyen kezelés. Elképesztő szegénység tapasztalható, miközben a rossz szervezés és a megelőzés hiánya miatt milliárdokat dob ki az egészségügy a betegekre, akik ugyanebből az okból sokkal lassabban gyógyulnak, mint az indokolt lenne - így foglalta össze tapasztalatait egy olvasónk, aki hozzátartozója súlyos balesete miatt hónapokig járt látogatóként kórházról kórházra 2007-ben.

Vizelet a folyosón

Ez persze egy vélemény a sok közül. Ha internetes fórumokon búvárkodunk, találunk számos hasonlóan lesújtó, abszurd vagy éppen hozsannázó élményt. A legtöbb a kórházakat értékelő hazipatika.com-ról származik.

Legkedvesebb az egész osztályon és a legemberségesebb a takarítónő volt!

Mindenki a gyermek érdekében dolgozott, és nem várt érte semmit.

A gipszelő ember úgy bűzlött, és olyan mocskos volt a ruhája, hogy erre már szavakat sem találok.

Mindenki nagyon közvetlen és kedves volt anélkül, hogy "borítékoltam" volna őket.

A csütörtökön tálalt ebédhez használt tálon a hétfői ebéd maradékai találhatók, a wc olyan állapotban van, hogy hozzá képest még a disznóól is királyi székhelynek tűnik.

Az orvosok, nővérek nem csak szakmailag, de emberségben is nagyok!!!!

A vért a vizeletet alacsony asztalon a folyosón tárolják, bárki nekimehet, feldöntheti vagy ha úgy van kedve öntögetheti a mintákat össze kedve szerint ha rosszindulatú, maximum csak órák múlva veszik esetleg észre.

Abban a szobában, melyben feküdt, ketten haltak meg mellette, a halott testét még órákig kellett körülparavánozva látni a szobában.

Az ágyakban a matrac használhatatlan, itthon a kutyánknak jobb minőségű a fekhelye.

Ön is tud ilyet? Írjon!

Kórházteszt címmel várjuk leveleiket erre az email címre. Ne csak a rosszat írják meg, hanem azt is, ha valahol különösen jónak találták az ellátást. Írjanak arról, milyenek voltak az ápolónők és az orvosok, milyen a koszt, milyenek a vécék, kaptak-e megfelelő tájékoztatást, odafigyeltek-e magukra. Melyik az a kórház vagy osztály, amelyet barátaiknak nem javasolnának. Nevüket, személyes adataikat zártan kezeljük.

Kérjük jelöljék meg a kórház nevét, hogy a rosszal szembesíteni tudjuk az illetékeseket, a dicséreteket pedig legyen kinek átadni. Az Index csak ellenőrzött információ esetén hozza nyilvánosságra a kórház nevét, úgyhogy árulkodni nem ér.

Elégedett betegek

Az október elején közzétett Európai Egészségügyi Index 2007 szerint a magyar egészségügy a vizsgált 29 európai ország közül a 24. helyen áll. A svéd Health Consumer Powerhouse (HCP) felmérése elsősorban fogyasztói szempontból vizsgálta az egészségügyi rendszereket. Kiemelten kezelte például a betegek megfelelő tájékoztatását, a betegjogok tiszteletben tartását vagy a várakozási időket.

A szubjektív vélemények gyakran túloznak - ugyanarról az orvosról vagy osztályról egyszerre vannak lesújtó és mennybeemelő megjegyzések. Meglepőnek tűnhet viszont, hogy az elmúlt években végzett felmérésekben a megkérdezettek döntő többsége elégedett volt a magyar kórházi ellátással és a körülményekkel.

Ezt mutatta a Tárki 2001-ben végzett betegelégedettségi vizsgálata, és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület 2003-as felmérése is. A legkiterjedtebb, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium megbízásából készült 2003-as országos felmérés pedig arra a következtetésre jutott, hogy a kórházakban fekvő betegek 97 százaléka elégedett volt az intézménnyel, amelyben kezelték, ápolták.

Ez vajon mennyire reális? Több kutatás megjegyzi, hogy a betegek persze tudomásul veszik az adott kórház és a magyar egészségügy jelenlegi adottságait, és nem fogalmaznak meg irreális elvárásokat. Le a kalappal minden dolgozó előtt, sokat dolgoznak és emellett még kedvesek próbálnak lenni, de a körülmények nem a legjobbak. Ha ezen változtatnának, nekik is könnyebb lenne a beteget gyógyítani szól egy tipikus vélemény.

Kritikus fiatalok, belenyugvó idősek

Az elégedettséget vagy elégedetlenséget azonban nem csak a kórházak valós állapota befolyásolja. A Tárki megállapítása szerint a férfiak kevésbé elégedetlenek a kórházi körülményekkel, mint a nők. A fővárosiak jóval kritikusabbak mint a vidékiek. Az idősebbek jobban elfogadják a körülményeket, a 15-30 éves generáció viszont már nem feltétlenül tartja természetesnek azt, hogy az otthoninál lepukkantabb a vécé, rossz a koszt, ritkán cserélik az ágyneműt, vagy esetleg az orvos és a nővér lekezelően beszél.

Meglepő módon egyébként azok sem voltak elégedettebbek a kórházi körülményekkel, akik hálapénzt adtak. Sőt, ők kritikusabban ítélték meg a kórházi ellátást (elvégre egy időre fogyasztónak érezték magukat).

Jellemzően élesebb kritikát fogalmaznak meg a kórházi körülményekről a beteget látogató hozzátartozók, mint maguk a betegek. A hazipatika.com fórumára kórházi ápolók is beírnak, s gyakran ők kritizálják a kórházat bíráló hozzátartozókat:

Megharagudtak, ha orvosi kérdésekre nem tudtunk válaszolni...Ilyen kérdésekre nekünk nem is szabad válaszolni.

Sérelmezte, hogy miért nem ül egy nővér állandóan az ágy mellett. Nappal ketten vagyunk, éjszaka egyedül hat betegre.

Azt nem látta, hogy az éjszakás nővér egész éjjel a férje lázát csillapítja, a vérnyomását figyeli, kezeli, forgatja a beteget, mosdatja, tisztába teszi és még a többi beteget is ellátja. Ő csak annyit lát, hogy ha bejön öt percre, akkor a nővér vagy egy másik beteggel foglalkozik, vagy a nővérszobában ül.