Két év múlva jönnek az óriáshernyók

2003.04.09. 12:55
A Siemens-Kiepe konzorcium nyerte a fővárosi önkormányzat villamos tenderét, így a cég által gyártott "óriáshernyók" fognak közlekedni a fővárosban. A mintegy 37 milliárdos beszerzés célja a körúti villamosok teljes cseréje. A főváros a döntés értelmében az első helyezett német konzorciummal rövidesen megkezdheti a tárgyalásokat a szerződéskötésről, ám ha azok nem vezetnek eredményre, úgy a második helyezett francia Alstommal ülnek asztalhoz.
A Siemens-Kiepe konzorcium nyerte a fővárosi önkormányzat által kiírt villamostendert, így két év múlva várhatóan a német cég által gyártott, Combino típusú szerelvényeken utazhatnak a budapestiek a nagykörúton - jelentette be Aba Botond, a BKV vezérigazgatójaa tenderbizottság elnöke szerdán Budapesten. A mintegy 37 milliárd forint értékű beszerzéshez - melyet a bírálóbizottság egyhangú döntéssel támogatott - az Európai Unió bankja, az EIB is hozzájárult április 4-én.

Győkeres megújulás

A közlekedési vállalat tájékoztatása szerint a tender eredményeként gyökeresen megújul majd a budapesti körúti közlekedés, jelentősen javul a budapesti villamosok kapacitása, minősége és életkora. Tájékoztatása szerint a főváros a döntés értelmében az első helyezett német konzorciummal rövidesen megkezdheti a tárgyalásokat a szerződéskötésről, ám ha azok nem vezetnek eredményre, úgy a második helyezett francia Alstommal ülnek asztalhoz.

3,5 millió euró egy szerelvény

A tender harmadik helyezettje a kanadai székhelyű Bombardier lett. Aba Botond elmondta azt is, hogy az EIB-től a beszerzésre 75 millió euró kedvezményes hitelt kap a főváros. Az összesen 40 darab új villamos jelenlegi szerelvényenkénti ajánlati ára 3,5 millió euró, de a vezérigazgató bízik abban, hogy a tárgyalásokon sikerül még olcsóbban hozzájutni az eredeti ajánlat szerint 5,2 millió eurós járművekhez.

2004 őszén próbaút

Közlése szerint a nagykörúton az első két villamosszerelvény 2004 őszén indul próbajáratra és a tesztelést követően, 2005-ben állítják forgalomba végleg az új német kocsikat, melyek legalább 30, de akár 50 évig is a fővárosban közlekedhetnek majd. Az 53 méter hosszú, 2,4 méter széles új villamosokon 351 férőhelyet alakítanak ki, ebből 72 ülőhely. Aba Botond ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a 4-es és 6-os villamosokon naponta 220 ezren utaznak.

Az alacsonypadlós járműveket a babakocsival, vagy tolókocsival közlekedők is tudják majd használni, számukra hat alkalmas teret is kialakítottak a szerelvényeken. A pályáztatás részleteiről Aba Botond elmondta: az elnökletével működő kilenctagú tenderbizottság a BKV vezetőiből, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési, környezetvédelmi, pénzügyi és közbeszerzési bizottságainak egy-egy delegáltjából, valamint a Műegyetem egyik tanszékvezetőjéből állt.

Jelezte: a városházi tagok között szerepeltek ellenzéki képviselők is. Az egyhangúan meghozott döntés a többi között a szállítási határidő, a garancia, a belső térrendezés, a zajterhelés és a férőhely-kialakítás szempontjai szerint, egy előre rögzített és titkos számítási képlet alapján hozta meg a bíráló testület. Emlékeztetett arra is: a második, immár tárgyalásos pályázatot azt követően írta ki a főváros az elmúlt évben, hogy az első körben mindössze egyetlen érvényes pályázat maradt, ugyancsak a Siemens cégé.

A villamosokhoz igazítják a jelzőlámpákat

Újságírói kérdésre válaszolva Aba Botond arról is beszélt: célszerűnek tartaná, ha az új szerelvények forgalomba helyezéséig a nagykörúti közlekedési lámpákat a villamosok menetrendjéhez igazítanák, így az összehangolás eredményeként a tömegközlekedés jelentősen meggyorsulhatna a belvárosban.

A tendert már az eredményhirdetés előtt bírálta a BKV felügyelő bizottságának egyik tagja. Szálka Miklós a fővárosi közgyűlés fideszes képviselője már hétfőn tudni vélte a Siemens győzelmét és furcsállotta, hogy a legdrágább ajánlat benyújtója lehet a befutó. A Fidesz vizsgálóbizottság felállítását szorgalmazza.