A MÁV szakmai hiba miatt képtelen helyreállítani a forgalmat Budapest és Cegléd között

2007.04.13. 20:03
További késésekre kell számítani a Budapest-Szolnok vonalon. Egy lopás miatt késnek a vonatok 30-300 percet, ráadásul kora délután egy munkagép leszakította a felsővezetéket Vecsésnél, egy eleve egyetlen vágányra korlátozódó szakaszon. Koraestére a hibákat kijavították, a forgalom várhatóan csak hajnalra áll helyre.

Az utóbbi évek legnagyobb menetrendi katasztrófája alakult ki pénteken Magyarországon. A Budapest és Cegléd közötti vasútforgalom gyakorlatilag összeomlott, a vonatok órákat késnek, éjjelig 15-150 perces késésekre kell számítani, tájékoztatott a Mávinform ügyeletese.

300 perces késés a kijelzőn a Nyugatiban
300 perces késés a kijelzőn

Csapás csapás után

A kialakult kaotikus helyzetért alapvetően egy rejtélyes "műszaki hiba" a felelős, ami miatt a Ferihegyi megálló építésénél csütörtökön késő este a biztosítóberendezés elromlott. Az Index információi szerint a hivatalosan műszaki hibának jelzett esemény valójában kábelllopás volt. A hiba elhárítását péntek délelőttre ígérték a szakemberek, de csak koraeste végeztek vele.

A rossz biztosítóberendezés miatt egyszerre csak egyetlen vonat közlekedhet Vecsés és Pestszentlőrinc között. Ez önmagában még nem lenne akkora baj, de a vonalon a ferihegyi vasúti megálló felüljárójának építése miatt eleve vágányzár van, magyarán csak egy sínpáron közlekedhetek a vonatok.

A helyzetet súlyosbította, hogy koradélután egy munkagép leszakította a felső vezetéket Vecsés közelében, a ferihegyi repülőtérnél épülő megállónál. A vonatokat dízelmozdonyok segítségével tolják feszültséggel rendelkező vezetékrész alá. A vonatoknak emiatt meg kellett várniuk, míg az előző szerelvény a következő állomásra ér, és csak ezután indulhatnak el. Estére ezt a problémát is sikerült kiküszöbölni.

A MÁV képtelen a hiba kezelésére

Az egyik legforgalmasabb vasútvonalunkon kialakult állapottal egyelőre nem tudnak mit kezdeni, a hiba elhárításán dolgozó szakemberek már nem is mondanak hozzávetőleges időpontot, akár egész éjjel is eltarthat a hiba kijavítása. A Mávinform ügyeletese is csak annyit tudott mondani, hogy olyan hibát észleltek a rendszerben, ami miatt nem közlekedhetnek biztonságosan az eredeti menetrend szerint a vonatok a Budapest Nyugati-Cegléd-Szolnok-Záhony (100-as) és a Budapest Nyugati-Cegléd-Szeged (140-es) vonalon.

A Ferihegyi felüljáró építése
A Ferihegyi felüljáró építése

A közlekedési szakemberek azonban pontosan tudhatják, mit kell ilyenkor tenni. Úgynevezett operatív menetrendet kell bevezetni. Magyarán szembe kell nézni azzal, hogy a csökkentett kapacitású szakaszon nem tud áthaladni az eredetileg meghirdetett számú vonat, jónéhányat törölni kell közülük, a megmaradóakat viszont lehetőleg pontosan kell indítani.

Ha egy irányba például eredetileg óránként mennek a vonatok, az operatív menetrendben kétóránként kell indítani ezeket. Ez persze gyors döntést igényelne valamelyik vezetőtől.

Az ugyanis biztosan tudható, hogy ebben az esetben 12 perc helyett 25 perc alatt fogják megtenni a vonatok a Vecsés és Pestszentlőrinc közötti távolságot, hiszen a rossz biztosítóberendezés miatt csak 15 kilométer per órával haladhatnak. Ez azt is jelenti, hogy feleannyi vonat tud áthaladni ezen a szakaszon. Ha tehát továbbra is az eredeti mennyiséget "ömlesztjük" két irányból az ominózus szakaszra, a vonatok föltorlódnak, egymásra várnak, így a késés egyre csak nő. A későn érkező szerelvények a végállomásról eleve később tudnak visszaindulni, így továbbhalmozódik a hiba.

Operatív menetrend híján pontosan ez történt pénteken. Volt, hogy egy-egy úticélra öt-tíz perces különbséggel elment három jármű, teljesen kiszámíthatatlan módon, óriási késésekkel, ahelyett, hogy kevesebb, de tudható időpontban induló vonat közlekedett volna.

Rossz utastájékoztatás

Több olvasónk is hatalmas késésekről számolt be, egyikük szerint "a vonatok minimális késése 150 perc, sőt most több olyan vonat is van, ami 300 perc késésnél tart, és még mindig nem ért a célállomására. Sajnálatos módon személyes tapasztalatok alapján állíthatom a fentieket."


Így hazudik a MÁV: a második vonatnak például 16+2=18 órakor kellett volna elindulnia, de 18.47-kor (analóg óra balra fönt) még bent áll

A Mávinform ügyeletese szerint 226 perces volt eddig a legnagyobb késés, olvasóink tapasztalata szerint azonban akár ötórás késések is előfordultak. A MÁV azt javasolja, hogy akinek módja van rá, olyan vonatot válasszon ami nem cegléd érintésével megy Szolnok felé, a Keletiből Újszász felé vezető 120-es vonalon rendben közlekednek a vonatok.

A MÁV a késéseket rendszeresen alulbecsülte, nem adott pontos tájékoztatást. Mindez fényképünkön is látható.