Egy év alatt megháromszorozódott a halálos repülőáldozatok száma
További Bulvár cikkek
Nagyságrendekkel több repülőjogosítvány van Magyarországon, mint néhány éve, mondta az Indexnek egy repülőkörökben járatos szakember annak apropóján, hogy az utóbbi időben megszaporodtak a magyar repülőbalesetek. A Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője, Bajkó Erika szerint viszont évente csak 20-30 új jogosítványt adnak ki, és összesen 1700 - motoros repülőgépre - vonatkozó jogosítvány van az országban.
Kétszáz magángép mínusz kettő
Fotó: ultralight.hu
A Sinus ultrakönnyű repülő 15 m fesztávolságú, szénszálas főtartóval épített igazi motoros vitorlázó. Hosszú szárnyú, farokkerekes gép, de készül orrfutós változatban is. Forrás: ultralight.hu
A Zlin Z-142 cseh gyártmányú, kétszemélyes, fémépítésű műrepülőgép. A kétszáztíz lóerős kisgép tele tankkal ezer kilométer távolság megtételére képes. Utazósebessége: 170-180 km/h. Az ilyen fajta gépek ára 45 és 80 ezer euró között mozog. Forrás:kincsemairport.hu
Az Index megkérdezett néhány repülőkörökben járatos szakembert, hogy minek tulajdonítják a baleseteket. Kecskeméti Tamás, a farkashegyi Aeroklub elnöke szerint a péntekihez hasonló időjárásban még rutinos pilótáknak sem lett volna szabad elindulniuk. Szerinte a pilóták túlzott önbizalma vezetett a katasztrófához.
Egy másik szakember szerint a ma jogosítvánnyal rendelkezők 80-90 százaléka betartja a szabályokat, de mindig akad 1-2 olyan "újgazdag, menedzser, aki azt hiszi, hogy rá nem vonatkoznak a fizika szabályai". A repülősöket jól ismerő informátorunk szerint semmi különbség nincs az utakon tapasztalható viselkedés és a pilóták viselkedése között. "A közlekedési kultúránk gyakran alatta marad a pénzügyi és technikai lehetőségeinkhez képest" - fogalmazott.
Kötelékrepülés szabályai
A kötelékben repülésnek is meg vannak a maga szabályai. Ebben az esetben az együtt repülő csoport azonos engedélyszámon repül, de a szervezőnek számos dolgot kell biztosítania. Például egy pluszfrekvenciát, amelyen keresztül a kötelékben repülő tagok is tudnak egymással beszélni, mert zavaró, ha a horvátokkal való kapcsolatot tartó sávon "együtt karattyol néhány magyar", mondta.
Informátorunk szerint aki összeverbuválta a múlt heti csapatot nem számolt a meteorológiával sem, és azzal sem, hogy a pilóták között volt, akinek éppenhogy csak meg volt a szükséges repülési órája, illetve olyan is volt, aki gyakorlott vezetőnek számít.
Általánosan is gond az, hogy csak három komoly reptéren van meg a jogosítvány ahhoz, hogy megtiltsák a repülést. A többi helyen - mint a kaposvárin is - csupán információs szolgáltatás működik. Informátorunk úgy tudja, hogy a Kaposvárról induló csoportnak a budapesti meteorológiai állomás azt javasolta, ne induljanak el. Erről Fa Nándort, a vitorlással a Földet megkerülő sportembert is meg szerettük volna kérdezni, aki szintén a kötelék tagja volt, de ő nem nyilatkozik.
DNS-vizsgálat
A repülőgép-szerencsétlenség négy áldozatából három férfi a felismerhetetlenségig összeégett. (A negyedik áldozat, egy nő, kiesett a gépből, az ő azonosítása megtörtént.) A személyazonosság megállapításához DNS-vizsgálatra van szükség, ennek elvégzésére a hozzátartozóknak valószínűleg Zágrábba kell utazniuk, a holttesteket a horvát fővárosba szállították, mondta Ritecz Miklós, a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője.
A kötelék hat, szerencsésen földet ért gépéből csak egynek voltak rendben a papírjai. Tulajdonosa a repülőjével együtt elhagyhatták Horvátországot. A többieknek meg kellett várniuk, amíg a horvát hatóságok meghallgatják őket, ezután gépeik nélkül utazhattak Magyarországra. A tulajdonosoknak itthon kell beszerezniük a felszállási engedélyhez szükséges dokumentumokat.