Egy év alatt megháromszorozódott a halálos repülőáldozatok száma

2005.08.16. 12:28
A legtöbb repülőbaleset emberi mulasztás eredménye, összegezte tapasztalatait a farkashegyi Aeroklub elnöke, annak kapcsán, hogy a múlt hét végén Horvátországban két magyar sportrepülőt is szerencsétlenség ért. Úgy tudjuk, a fővárosi meteorológiai szolgálat azt javasolta, hogy ne induljanak el. Négyen meghaltak, és ezzel már tizenkettőre nőtt az idei repülőbalesetekben elhunytak száma.

Nagyságrendekkel több repülőjogosítvány van Magyarországon, mint néhány éve, mondta az Indexnek egy repülőkörökben járatos szakember annak apropóján, hogy az utóbbi időben megszaporodtak a magyar repülőbalesetek. A Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője, Bajkó Erika szerint viszont évente csak 20-30 új jogosítványt adnak ki, és összesen 1700 - motoros repülőgépre - vonatkozó jogosítvány van az országban.

Kétszáz magángép mínusz kettő

A Sinus és a Zlin Z-142

Fotó: ultralight.hu

A Sinus ultrakönnyű repülő 15 m fesztávolságú, szénszálas főtartóval épített igazi motoros vitorlázó. Hosszú szárnyú, farokkerekes gép, de készül orrfutós változatban is. Forrás: ultralight.hu


A Zlin Z-142 cseh gyártmányú, kétszemélyes, fémépítésű műrepülőgép. A kétszáztíz lóerős kisgép tele tankkal ezer kilométer távolság megtételére képes. Utazósebessége: 170-180 km/h. Az ilyen fajta gépek ára 45 és 80 ezer euró között mozog. Forrás:kincsemairport.hu

A szóvivő szerint "szomorú év az idei", mert míg tavaly azonos időszakban négy halálos áldozata volt a repülésnek, addig 2005-ben már 12-en haltak meg. A szóvivő 7 halálos repülőbalesetről tud ebben az évben. Információink szerint kétszáz magánrepülőgép van a országban, és a tíz évvel ezelőtti néhány repülőgép-üzemeltető cég helyett is közel száz repüléssel folgalkozó cég van bejegyezve Magyarországon.

Az Index megkérdezett néhány repülőkörökben járatos szakembert, hogy minek tulajdonítják a baleseteket. Kecskeméti Tamás, a farkashegyi Aeroklub elnöke szerint a péntekihez hasonló időjárásban még rutinos pilótáknak sem lett volna szabad elindulniuk. Szerinte a pilóták túlzott önbizalma vezetett a katasztrófához.

Egy másik szakember szerint a ma jogosítvánnyal rendelkezők 80-90 százaléka betartja a szabályokat, de mindig akad 1-2 olyan "újgazdag, menedzser, aki azt hiszi, hogy rá nem vonatkoznak a fizika szabályai". A repülősöket jól ismerő informátorunk szerint semmi különbség nincs az utakon tapasztalható viselkedés és a pilóták viselkedése között. "A közlekedési kultúránk gyakran alatta marad a pénzügyi és technikai lehetőségeinkhez képest" - fogalmazott.

Kötelékrepülés szabályai

A kötelékben repülésnek is meg vannak a maga szabályai. Ebben az esetben az együtt repülő csoport azonos engedélyszámon repül, de a szervezőnek számos dolgot kell biztosítania. Például egy pluszfrekvenciát, amelyen keresztül a kötelékben repülő tagok is tudnak egymással beszélni, mert zavaró, ha a horvátokkal való kapcsolatot tartó sávon "együtt karattyol néhány magyar", mondta.

Informátorunk szerint aki összeverbuválta a múlt heti csapatot nem számolt a meteorológiával sem, és azzal sem, hogy a pilóták között volt, akinek éppenhogy csak meg volt a szükséges repülési órája, illetve olyan is volt, aki gyakorlott vezetőnek számít.

Általánosan is gond az, hogy csak három komoly reptéren van meg a jogosítvány ahhoz, hogy megtiltsák a repülést. A többi helyen - mint a kaposvárin is - csupán információs szolgáltatás működik. Informátorunk úgy tudja, hogy a Kaposvárról induló csoportnak a budapesti meteorológiai állomás azt javasolta, ne induljanak el. Erről Fa Nándort, a vitorlással a Földet megkerülő sportembert is meg szerettük volna kérdezni, aki szintén a kötelék tagja volt, de ő nem nyilatkozik.

DNS-vizsgálat

A repülőgép-szerencsétlenség négy áldozatából három férfi a felismerhetetlenségig összeégett. (A negyedik áldozat, egy nő, kiesett a gépből, az ő azonosítása megtörtént.) A személyazonosság megállapításához DNS-vizsgálatra van szükség, ennek elvégzésére a hozzátartozóknak valószínűleg Zágrábba kell utazniuk, a holttesteket a horvát fővárosba szállították, mondta Ritecz Miklós, a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője.

A kötelék hat, szerencsésen földet ért gépéből csak egynek voltak rendben a papírjai. Tulajdonosa a repülőjével együtt elhagyhatták Horvátországot. A többieknek meg kellett várniuk, amíg a horvát hatóságok meghallgatják őket, ezután gépeik nélkül utazhattak Magyarországra. A tulajdonosoknak itthon kell beszerezniük a felszállási engedélyhez szükséges dokumentumokat.