Szabadlábon a német repülőgépmodell irányítója

2006.05.15. 15:16
Szabadlábon védekezhet, de nem hagyhatja el egyelőre Magyarországot az a férfi, akinek távirányításos repülőgépmodellje a szombati őcsényi repülőnapon irányíthatatlanná vált és a nézők közé csapódott, megölve két embert.

Szabadlábra helyezte hétfőn a rendőrség azt a német férfit, akinek repülőgépmodellje két ember halálát okozta szombaton Őcsényben - tájékoztatta az MTI-t a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense. A fiatalembert kihallgatták, majd szabadlábra helyezték, tehát az eljárás alatt szabadlábon védekezhet, útlevelét azonban az ügyészségnek átadták, közölte Mártonné Kasler Sarolta.

Az ügyészség szóvivője, Ökrös Magdolna az MTI érdeklődésére hétfőn közölte: amíg a gyanúsított ügyvédje nem kérelmezi, addig az útlevél az ügyészségen marad, s a férfi nem tudja elhagyni az országot. Azóta az ügyészség visszaadta a modellező úti okmányát.

Két halott

A szombati repülőnapon Őcsényben megtartott nemzetközi modellrepülő bemutatón, a szakértők szerint rendkívül tapasztalt német pilóta gépe, feltehetően rádiózavar miatt, irányíthatatlanná vált, és a 300 fős nézőközönség közé zuhant. A balesetben egy 49 éves férfi és egy 46 éves nő - egy szekszárdi házaspár - a helyszínen életét vesztette, négyen könnyebb sérüléseket szenvedtek, őket a kórházból még aznap elengedték.

A kettős halállal végződött baleset kivizsgálására a Tolna megyei Rendőr-főkapitányság Bűnügyi Osztálya büntetőeljárást indított, áll a rendőrség hétfői közleményében. A rendőrség rengeteg tanút kihallgatott, a repülőgép roncsát és az irányításához használt eszközöket lefoglalta. A modellt vezető 32 éves német állampolgárt őrizetbe vették és foglalkozás körében elkövetett, halált okozó gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt gyanúsítottként hallgatták ki. A rendőrségi vizsgálat jelenleg is tart, szakértők befolyásával vizsgálják a baleset körülményeit.

Ezer fő alatt nem kell

A körülmények elemzése során felmerült a rendezvény egészségügyi biztosításának kérdése. Az Országos Mentőszolgálat szóvivője, Győrfi Pál szombaton az MTI-nek nyilatkozva elmondta: vizsgálat tárgya lehet, hogy a rendezvény veszélyessége, vagy a nézők száma indokolttá tette volna-e a mentők készenlétét Őcsényben.

A kérdésben illetékes hatóság, az ÁNTSZ képviselője, Brázay László, Tolna, Somogy, Baranya megye tiszti főorvosa az MTI megkeresésére hétfőn közölte: a törvény értelmében hasonló szabadtéri rendezvényen ezer fő alatt nem kell a szervezőknek egészségügyi biztosítást kérniük, valamint a szombati rendezvény esetében előzetesen annak veszélyességi foka sem tette ezt indokolttá.

Körülmények kivizsgálása

Több hétig is eltarthat a független szakmai vizsgálata a Tolna megyei őcsényi repülőtéren történt repülőgépmodell-balesetnek, közölte a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivője az MTI érdeklődésére hétfőn. Bajkó Erika hangsúlyozta, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek nem a felelősség megállapítása, hanem a balesethez vezető okok, körülmények kivizsgálása a feladata.

A szóvivő elmondta, hogy a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai kivizsgáló bizottsága hétfőn az őcsényi repülőgépmodell balesettel kapcsolatba hozható hazai és nemzetközi szabályok tanulmányozásával folytatta munkáját. A vizsgálatnak ugyanis teljes egészében át kell tekintenie a balesetet, kezdve a jogszabályi háttértől, a bemutató előkészítéséig, egészen annak lebonyolításáig.

Bajkó Erika ismertetése szerint szakembereik még szombaton, az esemény helyszínén elvégezték mindazoknak az információknak a rögzítését, amelyekre szükség lehet a későbbiek során. Ezek alapján, az időjárási körülmények figyelembe vételével értékelik repülési szempontból a helyszínt. Ehhez be kell kérniük az adott helyszínre vonatkozó repülésmeteorológiai adatokat is. Amint lehetőség lesz rá, átvizsgálják a modell roncsát is.

Spitz S-12-es

A tragédiát okozó repülő egy amerikai műrepülőgép méretarányos, teljesen új fejlesztésű, igen biztonságosnak tartott modellje volt, melyet a német pilóta hat hete reptetett először, szintén Őcsényben, jelentette a HavariaPress hírügynökség. A német gyártmányú, Spitz S-12-es gép 2,7 méteres, 20 kilogrammos, legnagyobb sebessége pedig meghaladja az óránkénti 200 kilométeres sebességet.

A modellt 35MHz-en adó készülékkel irányította a tapasztalt pilóta; szakértő véleménye szerint okozhatta a tragédiát kiváltó rádiófrekvenciás zavart egy régebbi típusú, egyes taxikban még megtalálható cb-rádió is. Az esemény szervezői elmondták, hogy a legszigorúbb biztonsági körülmények között zajlik egy ilyen bemutató: amíg valaki repteti gépét, addig másik versenyző be sem kapcsolhatja azonos frekvencián működő adó-vevőjét, de - feltehetően - külső forrásból származó zavart észleltek már a bemutató előtti napon is: akkor szintén irányíthatatlanná vált egy modell és lezuhant.

Szemtanúk elmondása szerint a tragédiát okozó modellrepülő - a korábbiakkal ellentétben - a kordonon kívül, a nézők feje felett repült becsapódását megelőzően: sokan úgy vélték, hogy ez a mutatvány része a programnak, azonban a gép akkor már irányíthatatlan volt. A kihallgatott pilóta elmondta, hogy az utolsó manőverre készült, mikor érezte, hogy nincs már irányítása alatt a gép, ami akkor ötvenméternyire volt a kordon mögött álló nézőktől. A német pilóta a tragédia súlya alatt teljesen összeroppant: kijelentette, hogy soha többet nem vesz kezébe repülőmodell-távirányítót.