Keresik a pécsi helikopterbaleset felelősét

2005.04.02. 11:34
A leszállóhely építője szerint a helikopter pilótája nem kapott megfelelő kiképzést, , az Országos Mentőszolgálat szóvivője ugyanakkor elmondta, rutinos szakemberről van szó, aki több ezer órát repült az Mi-2-es géppel.
Nem képezte ki megfelelően pilótáit a csütörtökön lezuhant mentőhelikopter üzemeltetője – állította a leszállóhelyet építő cég vezetője a Blikknek. A For-Life Kft ügyvezetője szerint az említett leszállóhely az egyik legnehezebben megközelíthető az országban, ezért különleges körültekintést igényel a használata, a mentőhelikoptert üzemelő Base Kft. azonban nem képezte ki pilótáit a nehéz feladatra.

Nem kell kiképzés


A Pécsi Tűzoltóság képei
Rövid film az oltásról
A Base Kft. szerint azonban a pécsi leszállóhelyhez nem kell külön kiképzés, sem engedély, hiszen hivatalosan nem is számít leszállóhelynek. Ilyen esetekben a pilóta felelőssége megkockáztatni a landolást, amit – ha baleseti segítségnyújtásról van szó – bárhol megtehet.

A balesetet kisebb sérülésekkel megúszó mentőápoló elmondta a Blikknek, hogy megpróbálta kimenteni a gépből segítségért kiáltó társát, de erre csak a segítség megérkezése után kerülhetett sor. Mint azt az ápoló elmondta, a felszállás után „előttük termett” a korház negyven méteres kéménye, a pilóta, hogy elkerülje az ütközést, félrerántotta a botkormányt. Ezután be is csapódtak a földbe – számolt be a Blikk.

Rutinos pilóta

A lapnak nyilatkozó szakértő szerint egyértelműen a pilóta hibázott, hiszen adott időjárási körülmények között túlságosan veszélyes manőverbe kezdett. A Népszabadság beszámolója szerint ugyanakkor a gép pilótája rutinos szakember, aki korábban berepülő és oktatópilóta volt a honvédségnél. Eddig összesen 5200 órát repült, abból 2500 órát vezetett Mi-2-es gépet. Mint azt dr. László Előd, az OMSZ légimentő-szervezetének vezető főorvosa a Népszabadságnak elmondta, a pilóta már két baleset szereplője volt az elmúlt négy évben, de egyik esetben sem állapították meg a felelősségét.

Mesterséges kómában tartják a csütörtökön lezuhant mentőhelikopter pilótáját. A férfinak mindkét combja eltört, egyik törött bordája a tüdejébe szúródott, és súlyos agysérülést is szenvedett, így állapota az éjszaka elvégzett műtétek ellenére is válságos. A gépen tartózkodó mentőtisztnek mindkét karja eltörött, és a gerince is megsérült, de nem bénult le. A légijármű harmadik utasa, egy mentőápoló kisebb sérülésekkel megúszta a zuhanást.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy a mentőhelikopter ápolója már elhagyhatta a kórházat, a mentőtiszt sérüléseit ellátták, de még a kórházban van. A legsúlyosabban a helikopter pilótája sérült, akit az éjszaka folyamán megoperáltak, állapota stabil, közölte a szóvivő. Az OMSZ üzemképes tartalék helikoptere már a megyében van, és délutántól szállítja a betegeket.

Ismeretlen ok

Az eddigi adatok szerint az Országos Mentőszolgálat egyik MI-2 helikoptere csütörtökön délután egy súlyos beteget szállított a négyszáz ágyas pécsi klinikára. A beteg átadása után visszaindult állomáshelyére, a pogányi repülőtérre, amikor a gép - feltehetőleg műszaki hiba miatt - lezuhant. A helikopter rotorja nekiütközött a klinika melletti épületnek, majd leszakított egy villamos vezetékeket is, végül tűz ütött ki a gépen. Mint kiderült, a balesetet - a korábbi hírekkel ellentétben - nem a légvezetékbe való belerepülés okozta, hanem eddig ismeretlen okból csökkenés állt be a hajtómű teljesítményében, és ezt követően zuhant a helikopter a vezetékek közé.

A baleset körülményeinek kivizsgálását a Légügyi Hatóság Baleset-kivizsgáló Bizottsága még csütörtök este megkezdte. Mivel azonban a Légügyi Hatóságnak nincs olyan saját műhelye, ahol a baleset részletes kivizsgálásához szükséges módon szétszerelhetnék a helikoptert, ezért hétfőn, a helyszínen szerelik majd ki a hajtóműveket a tűzoltóság udvarára szállított helikopterből, hogy tisztázzák, mi okozta a műszaki hibát.

Időközben elrendelték valamennyi MI-2 típusú helikopter soron kívüli általános ellenőrzését a pécsi baleset miatt - mondta a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) kommunikációs vezetője pénteken az MTI-nek. Az ellenőrzéseket ötven repült óránként szokták elvégezni a gépeken, de most azokat is átvizsgálják, amelyeknél ez még nem lenne esedékes a pécsi mentőhelikopter csütörtöki balesete miatt - közölte Bajkó Erika.