(c) 2001 Index.hu Rt. Minden jog fenntartva.
VISSZA
Az Airbus már a levegőben darabokra esett

Az eddigi vizsgálatok eredménye szerint tragikus motorhiba okozhatta az American Airlines 587-es járatának hétfői balesetét. A repülőgép 260 emberrel a fedélzetén New York egyik ritkábban lakott külvárosára zuhant, maga alá temetve négy épületet és lángralobbantva a környéket. Az FBI szerint kizárt, hogy terrorakció okozta volna a katasztrófát.

Index (ugyelet@mail.index.hu)
2001. november 13., kedd 3:52



Az American Airlines Airbus A300-600-as típusú gépe hétfő reggel keleti parti idő szerint 9 óra 17 perckor zuhant le (körülbelül ugyanebben az idősávban történtek a szeptember 11-i terrortámadások). A géppel négy perccel fölszállás után szakadt meg a kapcsolat, majd a JFK reptérhez közeli városrészek lakói látták a "nagyon lassan és nagyon alacsonyan szálló" repülőgépet, amelynek egyik motorja - szemtanúk szerint - lángokban állt, majd leszakadt a törzsről, azután a tengerparti Rockaway félsziget felől óriási robbanás hallatszott: az Airbus orral lefelé becsapódott négy épületbe.

Földi áldozatokról nincsen jelentés, annyi tudható, hogy több tucat ember megsérült, négy házat teljesen lerombolt a becsapódó gép, másik négyet súlyosan megrongált, több tucat épület pedig kiégett.

Szinte kizárt, hogy a gép utasai illetve személyzete közül bárki túlélhette a katasztrófát. Maga Rudi Giuliani, New York leköszönő polgármestere jelentette be, hogy gyakorlatilag semmi esélye annak, hogy a mentőalakulatok túlélőkre bukkanjanak. Giuliani egyébként éppen a becsapódáshoz közeli templomban volt, ahol a World Trade Centert ért terrorakció következtében elhunyt queensi tűzoltók gyászszertartásán vett részt. Estig több mint kétszáz holttest maradványait találták meg a tűzoltók és a mentők.

Több mint kétszáz tűzoltó küzdött órákon át a lángokkal, a város egy részét ismét sűrű füstfelhő borította be.

Az Airbus A300
Az összeurópai Airbus konzorcium A300-as típusú gépe 1972-ben emelkedett először a levegőbe, s nélküle elképzelhetetlen lett volna az európai repülőgép-gyártó gazdasági sikere. Ebben a két hajtóműves típusban átlagosan 260 hely van, és a későbbi típusokkal ellentétben nincsen benne robotpilóta-berendezés. Az utolsó A300-as gépeket 1986-ban szerelték össze. A közepes és hosszú távolságok megtételére képes Airbus A-300-as típus hosszúsága 54,10 méter, a szárnyak fesztávolsága pedig 44,84 méter. Az A-300-as maximum 12 200 méter magasságba tud felemelkedni, maximális induló súlya 170 tonna, leszállás - azaz üzemanyag-utántöltés - nélkül egyhuzamban 7700 kilométert tud megtenni. Az Airbus-konzorcium 1970-es megalakulása óta számos új típust fejlesztett ki, s ezek jelentős része az A300-as továbbfejlesztett változata. Ilyen az A300-600, amely 1986 óta közlekedik menetrendszerű járatokon, s amelyet közepes távra szóló repülőgépként, 266-361 utas számára fejlesztettek ki. Az utóbbi években az Airbus fej-fej mellett küzd az amerikai konkurenciával a piacvezető pozícióért a nagy utasszállító repülőgépek terén. Az A380-assal, a történelem legnagyobb utasszállító repülőgépével az Airbus 2006-ra végleg maga mögé akarja utasítani vetélytársait.

Az utóbbi tíz év Airbus-balesetei

A repülőgép függőleges vezérsíkját (a farokrészt) a Jamaika-öböl vízében találták meg, az egyik motor pedig néhány háztömbnyire a törzstől ért földet. Szakértők - szemtanúk elmondásai és a roncsok elhelyezkedésése alapján - úgy vélik, hogy a gép már lezuhanása előtt darabokra esett, valószínűleg robbanás szakította szét a hátsó részt. Az FBI szerint egyelőre semmiféle nyom nem utal arra, hogy a repülőgépen történt robbanást bomba okozta volna.

A katasztrófa okait vizsgáló szakemberek egyike úgy nyilatkozott a CNN-nek, hogy valószínűleg fatális motorhiba okozta a tragikus balesetet. Műszaki hibára utalhat az is, hogy egyes szemtanúk szerint mielőtt a járat lezuhant volna, a pilóta a tenger fölött üzemanyagot engedett ki a tartályokból, tehát már észlelte, hogy nagy baj van, és elkeseredetten próbálta levegőben tartani a gépet.

A repülőgépbaleset hírére reggel lezárták valamennyi New York-i repülőteret (a Malév New York-i járata is visszafordult és hétfő este Ferihegyen landolt), továbbá az alagutakat és a hideket, első fokozatú készültséget rendeltek el a városban, a légierő vadászgépei járőröztek a keleti parton, a Nemzeti Gárda és a hadsereg egységei is föltűntek az utcákon a rendőrök mellett. A reptereket, a hidakat és az alagutakat délutánra megnyitották.
A baleset hétfői kronológiája (magyar idő szerint!)

A tőzsdén ismét meredeken estek a légitársaságok részvényeinek árfolyamai.

Az American 587-es járata 251 utassal és kilenc főnyi személyzettel a JFK reptérről tartott a Dominikai Köztársaságba.

Vége

az oldal tetejére