F-117A Nighthawk lopakodó repülőgép
()
2003. március 20., csütörtök 15:01
Az Lockheed F-117A volt az első olyan repülőgép a világon, amelyet úgy terveztek, hogy minél nehezebb legyen rádiólokátorral felderíteni. A rendkívüli követelmények szokatlan külsőt eredményeztek: a Nighthawk teste szinte kizárólag sík felületekből áll össze. Ennek eredményeképpen - a hagyományos, hengeres és gömbölyded gépektől eltérően - az F-117-re irányított radarsugárból vajmi kevés verődik vissza a lokátorállomás felé, mivel a sík lemezek szétszórják a rádióhullámokat.
A lopakodást ezenkívül más módszerek is segítik. A gázturbinás repülőgépek leginkább akkor észlelhetők, ha a radar rálát a forgó turbinalapátokra. Az F-117-nél zegzugos csatornán át jut el a levegő a turbinához, így azok nem növelik az észlelhetőséget, mert semmilyen szögből nem látszanak. A gép borítása titkos összetételű radarhullám-elnyelő anyagból készült. Tovább javítja az osonóképességet, hogy a hajtóművekből kiáramló forró gázok nagy területen oszlanak el, így infravörös képe is halványabb. Ezeknek az eljárásoknak köszönhetően a repülőgép a radarképernyőn nem nagyobb, mint egy kismadár, például egy cinege vagy egy gyurgyalag. (Pedig az F-117 tömege több mint négyszázezer gyurgyalagéval egyenlő, szám szerint 429 000-rel.)
A lopakodáshoz azonban fel kellett áldozni a radart. A Nighthawk légiharc-képességekkel nem rendelkezik, beépített fegyverzete (gépágyú/géppuska) nincsen, hasznos terhét belső rekeszekben szállítja.
A furcsa kialalakítás azonban nem tett jót a gép aerodinamikai jellemzőinek: a Nighthawk egyáltalán nem repül jól, fordulékonysága, sebessége messze elmarad a hagyományos repülőgépektől. A repülőgépet elektronikus, négyszeresen túlbiztosított vezérlőrendszer tartja a levegőben.
A Nighthawkot csak az USA alkalmazza, összesen 36 darabot.
A Lopakodó is legyőzhető
1999. március 27-én, a Jugoszlávia elleni NATO-bombázás során a szerb légvédelem - valószínűleg SA-3-as rakétával - megsemmisített egy F-117-est. A pilótát kimentették, a roncsokat azonban nem sikerült visszaszerezni. Utólagos értékelések szerint a Nighthawk lelövése kémek, megfigyelők lánca, és több radar együttműködése segítségével válhatott lehetségessé; a szerbek folyamatosan, bár hiányosan észlelték a gépet, és ebből kiszámították útvonalát.
Műszaki adatok |
Méretek |
Hossz |
20,3 m |
Szárnyfesztáv |
13,3 m |
Tömeg |
23,6 tonna |
|
Teljesítmény |
Maximális sebesség |
Hangsebesség alatt |
Hatótávolság |
N/A (levegőben utántölthető) |
Fegyverzet |
2 db bomba: Mk 84, Paveway, BLU-109 stb |
|
Egyéb adatok |
Személyzet |
1 fő |
Rendszerbe állítás éve |
1982 |
Ár |
122 millió USD |
|
|
|
|
az
oldal tetejére
|