F-14 Tomcat elfogóvadász
()
2001. szeptember 28., péntek 2:02
A közismert F-14-est elsősorban bájos szárnymozgása tette népszerűvé. Személyében azonban nem a csapkodó szárnyú repülőgép valósult meg: az állítható nyilazású szárny a gép repülési tulajdonságait befolyásolja. Nagy sebességű repülésnél az erősen hátranyilazott, kisebb felületű szárny előnyösebb, mivel kisebb a légellenállása. Fel- és leszállásnál, illetve kis sebességű repülésnél (járőrözésnél) a nagyobb szárnyfelület hasznos: lerövidül a szükséges gurulóút hossza, és a repülőgép stabilabban halad. A variaszárnynak különösen nagy hasznát veszik a Tomcatet üzemeltető repülőgép-hordozókon.
A Tomcat a hasonló feladatkörű F-4 Phantom leváltására készült. Két hajtóműve és robosztus, mackós felépítése elődjéhez méltóan ellenállóvá teszi a harci sérülésekkel szemben, míg fegyverterhelése és manőverezőképessége lényegesen nagyobb, jobb és korszerűbb. Bár a Tomcatet elsősorban a vadászkövetelmények figyelembe vételével tervezték, lézervezérlésű és hagyományos bombáival jelentős kárt tud tenni szárazföldi célpontokban is. Ennek ellenére általában a bombázók kísérésére használják; Líbiában az 1986-os terroristaellenes bombázás alkalmával, majd a Sivatagi vihar hadműveletben, legutóbb pedig a Jugoszlávia feletti légi tevékenységben biztosította a csapásmérők fedezetét.
Semmi sem tarthat azonban örökké: 2010-re az összes F-14-est kivonják; vadászfeladatait az F-22 Raptor, a csapásmérést pedig a jelenleg készülő JSF fogja átvenni.
Műszaki adatok |
Méretek |
Hossz |
18,6 m |
Magasság |
4,8 m |
Szárnyfesztáv |
19 m (nyitott szárnyállással) |
Max. felszállótömeg |
32,8 tonna |
|
Teljesítmény |
Maximális sebesség |
1,88 Mach |
Repülési magasság |
16 150 m |
|
Fegyverzet |
- légiharc-rakéták: AIM-7 Sparrow, AIM-9 Sidewinder, AIM-54 Phoenix
- szabadesésű bombák 226, 454 és 907 kg-os kiszerelésben
- Mk-20 kazettás bomba
- Paveway I-II-III lézervezérlésu bombák
- 20 mm-es Gatling-rendszeru gépágyú |
|
Egyéb adatok |
Személyzet |
2 fő (pilóta és radaroperátor) |
Gyártó |
Grumman Aerospace |
Ára |
38 millió dollár darabonként |
Rendszerbe állítás éve |
1973 |
|
|
|
|
|
az
oldal tetejére
|