T-54 és T-55 harckocsik
()
2003. február 14., péntek 23:13
Bár világviszonylatban elavultnak számít, a T-54/55 harckocsicsalád még mindig nagy számban szolgálja a harmadik világ köztársaságait és diktatúráit. Egyik első fellépése pont Magyarországon esett meg: az 1956-ban becsörömpölő "orosztankok" részben T-34-es, részben T-54-es harckocsik voltak.
A T-54-es tank felépítése konzervatívnak mondható. 100 mm-es huzagolt csövű lövege 1947-es megjelenésekor kiváló fegyvernek számított, fennmaradását és elterjedését azonban elsősorban megbízhatóságának és hosszú élettartamának köszönheti. Apróbb változtatásokat követően ebből fejlődött ki a T-55-ös.
|
T-55 Enigma |
A tank hátránya, hogy noha a torony ballisztikailag kiváló formájú (vagyis könnyen lecsúsznak róla a lövedékek), rendkívül szűkös, kényelmetlen a személyzet számára. Ez nemcsak a közérzetet rontja, hanem a tűzgyorsaságot és az ép ésszel odabenn elviselhető időt is csökkenti. (A súlyos lőszereket kézzel kell betölteni.) Páncélzata viszonylag vékony, tűzvezető rendszere pedig a most előfordulható ellenfeleihez képest krumpliból és rajzszögből barkácsolt házi elektronika. Élőerő ellen viszont hatékony, főleg ha az élőerő nem számít a hegyekből alárontó harckocsira.
Irak mind a T-55-öst, mind kínai variánsait rendszerben tartja. Ritkán előforduló iraki fejlesztés a T-55 Enigma néven emlegetett harckocsi, amelyet utólag felszerelt páncélzattal erősítettek meg. Egyes információk szerint ez a pótpáncélzat betonból van, és az első Öböl-háborúban akadt olyan T-55, amely ezeknek köszönhetően három rakétatalálatot is túlélt.
Műszaki adatok |
Méretek |
Test hossza (löveg nélkül) |
6,2 m |
Magasság |
2,32 m |
Szélesség |
3,6 m |
Harci tömeg |
40,5 tonna |
|
Teljesítmény |
Motorteljesítmény |
620 LE (diesel) |
Hatótávolság |
390 km |
Max. sebesség |
50 km/h úton, 35 km/h terepen |
|
Fegyverzet |
- D-10 huzagolt, 100 mm-es löveg
- Tűzgyorsaság: 5-7 lövés percenként
- 7,62 mm-es PKT-T párhuzamosított géppuska
- 12,7 mm-es DSKM légvédelmi géppuska
|
|
|
|
|
az
oldal tetejére
|