Startol a világ legnagyobb vitorlásversenye

2000.12.15. 14:55
Újabb két nap halasztás után csütörtök délután négykor remélhetőleg startolhat a világ legnehezebbnek tartott vitorlásversenye, a 4. Vendée Globe. A nagy szél miatt - a versenyzők érdekeit szem előtt tartva - halasztották el az eredetileg november hetedikére tervezett rajtot. A nyugat-franciaországi Les Sables D'Olonne-ból indulva a Kanári-szigetek, a Jóreménység fok, Új-Zéland és a Horn-fok megkerülésével térnek vissza Franciaországba a hajók - már aki célba ér.
A szabályok egyszerűek: egy egytörzsű, 16 és 20 m (50-60 láb) közötti hosszúságú vitorlás, a fedélzetén egyetlen emberrel, megállás nélkül a Föld körül. A versenyt először 1989-1990-ben rendezték meg, akkor 13 indulóból heten értek célba. Az ezt követő két versenynek magyar érdekeltsége is volt, '92 -'93-ban Fa Nándor a 14 indulóból ötödik lett, 96-97-ben azonban nem sikerült célba érnie.

A mostani versenyen Fa Nándor mindkét korábbi hajója ott lesz. '92-es vitorlása, az Alba Regia most ,,Modern University for the Humanities" néven Fedor Konyoukhov irányítása alatt fut ki. Az orosz egyébként a világ egyik legnagyobb kalandora, megmászta már a hét kontinens legmagasabb hegycsúcsait (mostani hajójának rajtszáma 8848!), járt egyedül az Északi- és a Déli-Sarkon, körbebiciklizte Oroszországot és - reményei szerint - ez lesz a negyedik alkalom, hogy megkerüli a Földet.

Fa Nándor másik, 96-os versenyhajóját, a Budapestet - amivel kétszer is vissza kellett fordulnia, mert a verseny szabályai szerint a hajót csak a kiindulási kikötőben lehet javítani - most a francia Raphael Dinelli kormányozza, a szponzorok után a Sogal-Extenso nevet viseli. A legutóbbi Vendée-n nem csak ez a hajó, hanem Dinelli is peches volt - vagy szerencsés, ahogy vesszük - mert az Antarktisz közelében felborult hajójáról kalandregénybe illő módon mentette ki egy versenyzőtársa.

A versengés - mint látható - egyáltalán nem veszélytelen. A világ legviharosabb tengerén, mindentől és mindenkitől távol a tengerészek csak magukra és - vész esetén, talán - egymásra számíthatnak. A mentőhelikopterek és hajók csak soká és nehezen tudják megközelíteni a bajba jutott vitorlásokat vagy a tengeren sodródó mentőtutajokat. Sajnos a legutóbbi két Vendée Globe halálos áldozatot is követelt. '92-ben, alig egy hónappal a rajt után Nigel Burgess tűnt el a hajójával együtt, 4 év múlva pedig a kanadai Gerry Roufs veszett oda a (száraz)földi halandók számára elképzelhetetlen időjárási körülmények között, nem messze attól a helytől, ahol Dinellit és egy másik versenyzőt nagy nehezen kimentették.

Az egyszemélyes non-stop földkerülő vitorlásverseny rekordját a francia Christophe Auguin tartja, legutóbb 105 nap alatt teljesítette a kb. 40 ezer km-es távot, Fa Nándor 8 éve 128 nap múltán ért célba. Idén, ha minden jól megy, 24-en vágnak neki a viharos Atlanti-óceánnak. A szigorúbb előírásoknak és a fokozott biztonsági előkészületeknek köszönhetően remélhetőleg mindenki élve megússza a kalandot, bár azt már most lefogadhatjuk, hogy tíznél többen aligha érnek célba.