Fa Nándorék továbbra is az élmezőnyben

2003.11.28. 16:05
Továbbra is az élmezőnyben hajózik Fa Nándor és legénysége az ARC (Atlantic Rally for Cruisers) vitorlásversenyen.
A verseny Las Palmasból indult és a karibi térségben található St. Luciára, a Rodney Bayben lesz a befutója. A győzelmi esélyekkel induló magyar csapat tagjai együttesen száznál is több magyar bajnoki érmet szereztek, és ötszázezer vitorlázott tengeri mérföldön vannak túl.

Az Atlanti-óceánt átszelő ARC vitorlásverseny 23-ai rajtja után az esti órákra a magyar hajó gyorsan átvette a vezetést a kértezerhétszáz tengeri mérföldes (ötezer km), Atlanti-óceánt átszelő viadalon és néhány kilométerrel a többiek elõtt vitorlázott, beleértve a gyorsabb Volvo 60-kat is. Feltehetően bejött az első taktikai húzás, vagyis az, hogy a sziget déli végéhez vitorlázva a magyra hajó a part közelében maradt.

Az ARC verseny:
Az Atlanti-óceánt átszelő rendezvények közül az Atlantic Rally for Crusiers a legnépszerűbb. A verseny mindig novemberben indul a Kanári-szigetekről, Las Palmas-ból és a Karib térségben, Santa Lucia szigetén ér véget. Ez a legtöbb és legváltozatosabb flottát vonzó óceánt átszelő esemény a világon, idén a világ minden részéről több mint 235 hajó vesz részt rajta. A kétezerhétszáz tengeri mérföldes távot átlagosan 12-24 nap alatt teszik meg az indulók. A versenyen a legalább 8,23 m hosszú egytestű és a legalább 7,6 m hosszú többtestű hajók vehetnek részt, minimum 2 fős legénységgel. Az ARC november 23-án rajtol el, és hivatalosan december 20-án ér véget.

A tízfős magyar egység célkitűzése már a rajt előtt egyértelmű volt: az élbolyban végezni és a jelenlegi 11 nap 23 órás rekordnál (melyet Ross Daniels állított fel 2001-ben a Spirit of Dianával) rövidebb idő alatt célba érni. A következő napokban az előzetes terveknek megfelelően haladt a hajó és ennek következtében továbbra is az élen állt.

Csütörtökre a két Volvo - melyek kimondottan gyorsasági vitorlázásra készültek - megelőzte a magyar hajót, de továbbra Fa Nándor és legénysége is az élbolyban van. A hivatalos honlap szerint azonban Venomot - korábbi információ szerint - motorozás miatt kizárták a versenykategóriából. A magyar hajó teljesítményét növeli, hogy amíg a többi résztvevő hajója tízmilliárd forint körüli összegbe kerül, a magyar vitorlás értéke valamivel százmillió forint fölött van.

Kapitány a hídról
Fa Nándor 23 éve vitorlázik. Társával, Gál Józseffel, magyarok közül elsőként, körülvitorlázta a Földet. Ezután megtervezte és megépítette az első magyar óceáni versenyvitorlást, a 60 láb hosszú Alba Regiát. Az 1990-91-es BOC Challenge elnevezésű versenyen azonban nem volt szerencséje, kormánytörést szenvedett, de így is tizenegyedik lett, és szakmai különdíjat kapott.

A tapasztalatokat átgondolva elhatározta, hogy indul a következő évi non-stop Föld-kerülő versenyen, a Vendeé Globe-on. Átépítette az Alba Regiát, és 1992. november 22-én ott volt a világ legnehezebbnek tartott vitorlásversenyének startjánál. 1993. március 31-én, 128 nap és 20 óra után ötödikként ért célba, ezzel ő lett az első magyar, aki vitorlásával egyedül, megállás nélkül kerülte meg a Földet.

Meghívottként indult az 1996-97-es Vendée Globe-on, de számtalan technikai probléma miatt fel kellett adnia a versenyt. 1997-ben a Transat Jacques Vabre kétszemélyes Atlanti-óceáni versenyen a 4. helyen ért célba.