A 400 milió tévénézőtól az escortlányokig

2009.01.29. 22:28 Módosítva: 2009.01.30. 09:59
A 43. Super Bowlt idén a floridai Tampa Bay városában rendezik, pontosabban a Raymond James stadionban, ahol még egy igazi kalózhajó is van a nézőtéren. Sok adattal bizonyítjuk, miért ez a világ legfontosabb és legérdekesebb sporteseménye.

A Super Bowl gyakorlatilag egy nemzeti ünnep, már az előtte lévő napokban sem sok dolog számít, de vasárnap, amikor a mérkőzést rendezik, nincs ennél fontosabb az országban.

A helyszínen 72 500 néző izgulhat majd a Pittsburgh Steelers és az Arizona Cardinals csatáján, de a városba állítólag 300 ezren érkezhetnek, hogy közelről szurkoljanak. A tévében csak az USA-ban 90 millió feletti nézettség várható, az NFL.com szerint a közvetítés a világ több mint 200 országában 750 millió nézőnek lesz elérhető. Arra a kérdésre, hogy valójában hányan látják a döntőt, senki nem tud válaszolni.

The Big One

1967. január 15-én játszották az első Super Bowlt, miután az NFL (National Football League) és fiatalabb riválisa, az AFL (American Football League) megegyezett abban, hogy bajnokságuk legjobbjai eldöntik ki, a legeslegjobb.

Később összeolvadtak a ligák, és ez megmaradt a nagydöntőnek, aminek a nevét a Kansas City Chiefs akkori tulajdonosa, Lamar Hunt adta. Felmerült ugyan a Big One név, de ezt nem találták jónak, míg a Super Bowlt levezették az egyetemi bajnokságok döntőinek megnevezéséből, amiket bowl games-nek neveznek a stadion alakja miatt.

Az első két bajnokságot a Green Bay Packers nyerte, a csapat edzője a legendás Vince Lombardi volt, ezért az ő 1970-es halála után róla nevezték el a kupát (Vince Lombardi Trophy).

A Super Bowl eleinte nem tetszett az AFL-ben szereplőknek, mert gyengébbek voltak NFL-es társaiknál, de a 70-es évekre rendre ebből a konferenciából kerültek ki a győztesek, elsősorban a Miami Dolphins és az idei döntőbe is bejutó Pittsburgh Steelers. (Az egész Super Bowl történetét megnézheti most 42 slideshown: a Super Bowl történetének 100 legjobb pillanata.)

Az NFL történetében még soha nem fordult elő, hogy egy csapat a saját pályáján játszhatott volna Super Bowlt, elsősorban azért, mert már négy-öt évvel korábban tudni, hol rendezik a következő döntőket.

2007-ben az is felmerült, hogy 2012-ben a londoni Wembleybe viszik a meccset, ami számunkra remek lenne, de valószínűleg óriási botrány törne ki az amerikaiknál, hogy a nemzeti ünnepüket elveszítik. Eddig mindössze két NFL-meccset játszottak a Wembleyben, és nagyon jó adatokat hozott.

Janet Jackson melle

A football az első, de a showműsor majdnem ilyen fontos. A meccs előtt a Journey lép majd fel, az Oscar-díjas Jennifer Hudson énekli el az amerikai himnuszt, félidőben pedig Bruce Springsteen és zenakara ad minikoncertet a stadion gyepére pillanatok alatt behúzott színpadon.

El lehet képzelni, milyen szervezést igényel az, hogy a két félidő közötti félórás szünetben egy komplett színpadot betoljanak, kordonokkal és megfelelően eksztatikus állapotban tomboló tinilányokkal a közönségben, majd mire a futballisták megjelennek, ennek már nyoma se legyen, a gyepen egy eldobott műanyag pohár, karszalag, semmi ne árulkodjon a félórás tombolásról.

Az első ilyen nagyszabású koncertet 1972-ben szervezték, amikor Ella Fizgerald lépett fel, azóta Chubby Checkertől Stevie Wonderen és a U2-n át a Rolling Stones-ig számos világsztár haknizott már a döntőben, legutóbb például Tom Petty adott playbackgyanús koncertet.

A U2-nak pont úgy jött ki a lépés, hogy a 2001. szeptember 11-i események után dalolhattak, ezért az amúgy is az amerikai nép önnön ünnepléséről szóló műsorban a Where The Streets Have No Name című dal alatt az áldozatok nevét sorolták a kivetítőn. A tavalyi döntőhöz hasonlóan idén is felmerült Bon Jovi neve a fellépők között.

A legemlékezetesebb fellépésre 2004-ben került sor, amikor Justin Timberlake és Janet Jackson adott koncertet, és annyira belemelegedtek a dologba, hogy Justin egy hirtelen mozdulattal letépte a kolleganő felsőtestét takaró bőrruhát, így kivillant egy fél mell, rajta egy csillag alakú fém dísszel.

Az adásrendendező a döbbenettől köpni-nyelni nem tudott, így legalább 3 másodpercig 90 millió amerikai bámulhatta a nem túl esztétikus másodlagos nemi jelleget, mire valaki rácsapott a piros gombra.

A sajnálatos esemény miatt a döntőt közvetítő CBS-t úgy félmillió dollárra büntették meg, az amerikai ORTT (az FCC) pedig bevezette a "csúsztatott élő adás" nevű fából vaskarikát, azaz a közvetítés 3-4 mp-es csúszással kerül csak ki az éterbe, hogy az ilyen malőröket megakadályozhassák.

Mogyoród a négyzeten

A döntő napján elszabaul a pokol, a városba érkező százezrek kocsmákban, hatalmas kivetítőkön követik majd nyomon az eseményeket.

Tartanak a meccs előtt ún. tailgate-partikat, megáll az ember a furgonnal, kinyitja a hátsó ajtót, kihúzza belőle a mobilgrillt, kolbászt meg steaket süt, közben sörözik, és aki arra jár, azzal jókat iszik - mindezt általában egy rockkoncert vagy sportesemény előtt, kint a parkolóban.

Ugyan a hivatalos parkolókban idén már nem lehet ilyesmit rendezni (nem hát, tessék csak a sört és a kaját a hivatalos büfékben beszerezni), a környéken minden bizonnyal rengeteg ilyen ad hoc piknik lesz.

Mivel a Super Bowl az év legjobban várt eseménye az amerikai sportrajongók körében, a jegyeket aranyárban mérik. Hivatalosan már hetekkel ezelőtt elfogyott minden belépő, de a rockkoncertekhez hasonlóan erre az eseményre is lehet még jegyeket kapni a "másodlagos értékesítési piacnak" nevezett nepperhálózatok honlapjain.

Pár internetes oldalt átnézve 1600 és 3400 dollár közötti áron (360 000 - 766 000 forint) találtunk hagyományos belépőket, a legolcsóbbak a kakasülőre, a legdrágábbak a felezővonal környékére, a második szektorba szólnak.

Ha luxuskörülmények között akarjuk végignézni a meccset, egy kényelmes páholyban pezsgőzve, akkor ide kell kattintani, és kibérelni egyet 230 000 dollárért (51 millió forint), majd felhívni 35 ismerősünket, és mehet is a buli.

Ha valaki volt már Mogyoródon a Forma-1 ideje alatt, akkor tudja, miért éri megrendezni egy ilyen sportrendezvényt. Egy tampai újságban olvastuk, hogy a 2001-es Super Bowl alkalmával az egyik sztriptíztáncosnő négy nap alatt 6000 dollárt keresett, azaz 1,3 millió forintot. Sima ügy volt, hogy a 25 dolláros ölben táncolásért 100 dollárt fizessenek. Az escort ügynökségek is örülhetnek, mert egy órára 250 dollárt kérnek, de a Super Bowl idejére nagyvonalúan 10 százalék árengedményt adnak. Egész éjszakára 1800-ért el lehet vinni a nőt, de volt, aki 24 ezerért egész hétre lefoglalt magának valakit, és még a meccsre is elvitte.

Az üzlet nem illegális, mivel szerződés garantálja, hogy a lányok semmi rosszat nem csinálnak. Két nőt már letartóztattak prostitúció miatt január 16-án, ők a Super Bowlra érkeztek.

400 millió tévénéző

A közvetítés jogát idén birtokló NBC-nek - a négy nagy amerikai adó, a Fox, az ABC, a CBS és az NBC amolyan vetésforgó rendszerben közvetíthet, mindenki odafér a húsosfazékhoz - a Super Bowl kiemelkedően magas nézettséget hoz, a tavalyi döntőt például 97 millió amerikai, a tévés háztartások 44%-a látta. Ezzel mostanában egy tévés esemény sem tudja felvenni a versenyt.

A csatornák ezt a kiemelkedően magas nézettséget persze megpróbálják meglovagolni, és a döntő után olyan sorozatokat tűznek műsorra, melyeknek a nézettségét meg akarják dobni egy kicsit. Az egyik ilyen Jóbarátok-epizódot például 44 millió néző látta, idén az NBC az Office című szituációs komédia új epizódjával jelentkezik a meccs után.

A nézettségre vonatkozóan a Nielsen Media Research megbízható adatokat az USA-ra vonatkozóan szokott csak közölni, így tulajdonképpen csak megtippelni lehet, hogy világszerte hány sportrajongó ül a képernyők előtt.

Az NFL hivatalos honlapja 750 millió és egymilliárd közötti adatokkal dobálózik évről évre, de ez csak azoknak a potenciális nézőknek a számát jelenti (köztük a Sport1 jóvoltából a magyarokét is), akikhez eljut a közvetítés, nem pedig azokét, akik valóban meg is nézik.

Óvatos becslések szerint 4-500 millió nézőre lehet számítani olyan meccseknél, ahol világszerte ismert csapatok küzdenek (New York Giants, Dallas Cowboys, stb.), az idei döntőbe jutott Arizona Cardinals ismertsége viszont jóval alacsonyabb, így a 400 millió nagyon jó nézettséget jelentene.

A rengeteg néző hatalmas reklámbevételt is hoz: a közvetítés alatti reklámpercekért hatalmas összegeket szokás kifizetni, tavaly a Fox kasszájába 300 millió dollár érkezett a reklámszpotokért.

A világgazdasági válság azonban itt is érezteti hatását, a tradicionálisan sokat hirdető amerikai autógyárak és pár visszatérő kliens idén vagy egyáltalán nem kért a 30 másodperces szpotokból, vagy sokkal kevesebbet vásárolt, mint szokott.

Akik mégis beruháztak, azok 3 millió dollárt voltak kénytelenek kifizetni az NBC-nek egy-egy félperces reklám sugárzásáért, amiben még nincs benne a gyártási költség, a színészek bére, stb. A neten számos honlapon megnézhetjük az elmúlt évek legjobban sikerült reklámjait (itt vagy itt), a legjobb tavalyi reklámokról a comment:com-on tartottunk szavazást, és ugyanerre idén is sort kerítünk majd.

A Super Bowl ezek ellenére a sport miatt fontos, mivel nincsenek rossz meccsek. A statisztikák szerint minden találkozón volt eddig touchdown, ráadásul amelyik csapat ebből az elsőt szerzi, az nagy valószínűséggel megnyeri a meccset.