Idén nem lesz motorverseny Sávolyon

2009.03.11. 13:49 Módosítva: 2015.05.21. 00:05
A spanyol beruházó eddig hatmilliárdot költött a MotoGP-pálya előkészítésére, de a világgazdasági válság és a finanszírozás szervezésének lassúsága miatt 2010 tavaszára halasztaná a futamot. A szeptember 20.-ára tervezett futam pályáját még nem kezdték el építeni.

Gyenesei István sportért felelős önkormányzati miniszter és Suchman Tamás, a kiemelt fejlesztésekért, ezen belül a sávolyi beruházás hatósági előkészítéséért felelős kormánybiztos szerint nincs realitása annak, hogy szeptember 20-án a Balatonringen gyorsaságimotoros világbajnoki futamot rendezzenek, mivel a spanyol beruházó eddig nem nyújtotta be eddig kérelmét a Magyar Fejlesztési Bankhoz a felerészt hitelből megvalósítani tervezett létesítmény megépítéséhez.

Talmácsi bízik benne

A 125 kcm-es világbajnok így reagált a Balatonringet érintő hírre:
"Keveset tudunk az otthoni dolgokról, mivel már egy hete Olaszországban vagyunk. Én pozitív beállítottságú ember vagyok, így bízom abban, hogy az idén lesz futam Magyarországon".

"Napra pontosan egy hónappal ezelőtt annak a félelmemnek adtam hangot, hogy kicsi az esélye a sávolyi pálya elkészültének - mondta a miniszter. - Sajnos engem igazoltak az elmúlt egy hónap történései, nem sok minden történt. Nagyon szurkoltam a magyarországi MotoGP-futamért, és még most is számolunk alternatívákkal. Nem tettünk le a futamról, esetleg szóba jöhet Mogyoród is."

Képek Sávolyból

Gyenesei István közölte, mostanáig nem kezdték el a beruházást Sávolyban. "Tájékozódtam: a világon a leggyorsabban felépült ilyen pálya hét hónap alatt készült el. Egyértelműen kifutottak tehát az építtetők az időből. Még akkor is, ha nem számolnánk vele, hogy a verseny előtt próbafutamot is kell rendezni. Pénteken reggel magam is személyesen tájékozódom a helyszínen, hogy saját szememmel lássam, hogy néz ki most a sávolyi terület."

A Hungaroringen fizikailag lehetséges

Arra a felvetésére, hogy a futam lebonyolítására szóba jöhet a mogyoródi pálya, Frank Tamás, a Hungaroring Sport Zrt. alelnöke elmondta, "fizikailag lehetséges a rendezés, de akkor nagyon gyorsan kellene meghozni a szükséges lépéseket".

Suchman Tamás kedden leszögezte, a magyar fél a feltételeket biztosította, kiemelten kezelte a beruházást és teljesítette a vállalásait. Az ügynek prioritást adva, rendkívüli szigorral folytatták le a hatósági egyeztetéseket, így a pálya pár héten belül megkaphatja az építési engedélyt.

Ehhez a befektető jelentős beruházása révén megépült Sávoly község csatornahálózata, és hamarosan megkötik a szerződést a tisztítómű megvalósítására is. A kormánybiztos beszámolója szerint a spanyol Sedesa vezette konzorcium a költségeket fele részt önerőből, fele részt a Magyar Fejlesztési Bank által nyújtott hitelből kívánta állni, azonban az ehhez szükséges hitelkérelme a mai napig nem érkezett be.

A politikusoknak némileg ellentmond a futam szervezőjének szerda délután kibocsátott hivatalos közleménye, melyben a világgazdasági válságra és a finanszírozás szervezési nehézségeire hivatkozva bejelentették a sávolyi pálya építésének halasztását, és a balatonringi futam 2010 tavaszára történő átszervezését.

A Share Capital közleménye

A MotoGP Magyar Nagydij szervezője kéri a Dornát és a FIM-et, hogy a Magyar Nagydíj időpontját megváltoztathassa, és azt 2009 szeptembere helyett 2010 tavaszán rendezhesse meg.

A Balatonring Zrt. felvette a kapcsolatot a Dornával, a Dorna (a MotoGP szervezője és tulajdonosa) már hivatalosan is igényelte a FIM-től, a Nemzetközi Motorsport Szövetségtől a változtatás engedélyezését.

A Share Capital eddig mintegy hatmilliárd forintot költött a projektre, és rendelkezésére áll az építési költségek 50 %-a, 45 millió euró is. Beruházói csoportunk megvásárolta a szükséges földterületeket; megépítette Sávoly
község szennyvízhálózatát; folyamatban van a szennyvíztisztító megépítése, a területet átszelő gázvezeték áthelyezése. Hathatós állami és önkormányzati segítséggel végbement a szabályozási folyamat és valamennyi, a beruházás megvalósításához a jogszabályokban megkövetelt engedély a birtokunkban van, az építési engedélyek pedig várhatóan március végéig megszületnek.

A halasztás oka, hogy a gazdasági válság, és különösen a Magyarországot sújtó nehézségek miatt a beruházás finanszírozásának szervezése jóval több időt vett igénybe a tervezettnél. Kereskedelmi bankok a jelen helyzetben nem képesek a beruházás finanszírozására, ezért a Share Capital a Magyar Fejlesztési Bankkal kezdett tárgyalásokat a pálya
megépítéséhez szükséges összeg felét kitevő, mintegy negyvenöt
millió eurós hitel folyósításáról.

Februárban a projektmenedzsmenttel megbízott cég vezetői benyújtották a hitelkérelmet és a beruházás üzleti tervét az MFB-nek, ám az ezt követő megbeszélésen a Bank vezetői elmondták, hogy más koncepció alapján tudják csak elképzelni a pálya finanszírozását. Az egyeztetésen elhangzottaknak megfelelően megkezdődött a hitelkérelem átdolgozása, az új változat rövidesen benyújtásra kerül.

A beruházó elemi érdeke, hogy a Balatonring megépüljön, hiszen
azon túl, hogy Magyarországra csábította a 184 országban élőben
közvetített MotoGP világversenyt, oroszlánrésze volt abban, hogy szoros
együttműködésben a kormánnyal sikerült lekötni a verseny szervezési jogait Magyarországra öt évre.

A beruházást felügyelő Grupo Miltont és a cégcsoportunkhoz tartozó Logistic Land Rt-t szoros kapcsolat füzi a magyar motorsporthoz: létrehoztak egy magyar csapatot, amelyben Talmácsi Gábor világbajnoki szinvonalú motorral tud majd versenyezni, biztosítva ennek minden anyagi és egyéb feltételeit, miközben a magyar támogatók elmaradtak.

Vicente Cotino Escriva, a Share Capital és a SEDESA-csoport
elnöke

A versenypálya alapkövét november elején rakták le, a csatornázás és a tisztítótelep építése közel 800 millió forintjába kerül a beruházónak, a projekt teljes összege mintegy 200 millió euró.

A ringet 4,2 km hosszúra tervezték, szélessége 14-15 méter, befogadóképessége 80 ezer néző. Versenynapokon 20 ezer autót és 12 ezer motorkerékpárt fogadna. A közel 200 millió eurós (60 milliárd forint) beruházás legalább 800 embernek ad munkát.

A ring üzemeltetésére létrehozott Balatonring Zrt. 30%-ban a Magyar Turizmus Zrt-é, 70%-ban a spanyol WCM SL cégé. A verseny idején 100-150 ezer vendég érkezhet, ami legkevesebb 2 milliárd forint bevételt jelent. A Moto GP egy futamát 207 országban adják a televíziók, ebből184 országban élőben, ez nagyjából 300 millió nézőt jelent.

A gyorsaságimotoros-világbajnokság Magyar Nagydíját szeptember 20-án rendezték volna a Balatonringen.