Eszter, Eliza
EUR 382,06 Ft
USD 357,79 Ft
14 °C
24 °C

Armstrong csapata a csőd szélére került

2009.05.09. 14:02 Módosítva: 2009.05.09. 18:57
Május 9-én Velencéből rajtol a Giro d'Italia, a világ egyik legnagyobb presztízsű országúti kerékpáros versenye, amelyet 100 éve rendeztek meg először. A kulcscsonttöréséből felépült Lance Armstrong ott lesz a rajtnál, de a csapata válságos anyagi helyzete miatt még nem tudni, hogy végigmehet-e. Már keresik az új szponzorokat.

A hétszeres Tour-győztes Lance Armstrong életében először, 37 évesen, több mint hároméves kihagyás után visszatérve rajthoz áll az olasz körversenyen, és ez nagy szó. A szombati 1. szakaszon a harmadik helyen végeztek, az viszont még kérdés, hogy be is tudja-e fejezni a versenyt, mert csapata, az Astana a hírek szerint a csőd szélére került.

A csapatot kazahsztáni vállalatok szponzorálják, ám a gazdasági válság miatt az utóbbi időben már a versenyzőket sem fizették ki. Márpedig, ha a csapat nem tudja rendezni az anyagi helyzetét, ráadásul gyorsan, akkor a szabályok értelmében még májusban, vagyis akár a Giro alatt is megfoszthatják őket az indulási engedélyüktől.

000 DV486639

Arsmtrong, aki ingyen versenyzik a csapatnál, úgy nyilatkozott, hogy akár az alapítványán, akár más szponzorok segítségével, de mindenképp szeretnék a csapatfőnök Johan Bruyneel-vel, hogy egyben maradjon a csapat. Hiszen Armstrong mellett olyan kerekesek szerepelnek még az együttesben, mint a Giro egyik esélyese, Levi Leipheimer, a tavaly Girót és Vueltát nyert Alberto Contador, vagy épp Andreas Klöden és Jaroszlav Popovics.

Armstrongnak egyébként márciusi kulcscsonttörése miatt a Giro is csak egy állomás lesz a júliusi Tourra való felkészülésben, így ő lesz Leimpheimer fő segítője is, amivel bizonyíthatja majd, hogy nem csak saját magáért, de másokért is képes küzdeni. Armstrong elmondta, hogy a rákellenes kampánya miatt is mindenképp szeretne részt venni a júliusi Touron, így ha a kazahok nem tudják megoldani a helyzetet, ő és Bruyneel közösen, új szponzorral szervezheti meg az Astanát utódcsapatát a Giro után.

A Giro és a rózsaszín trikó

A legelső Giro d'Italiát 1909. május 13-20-ig tartották, és azóta a világháborús éveket leszámítva (1915-18, 1941-45) mindig megrendezték. Akárcsak francia elődjének, az 1903-ban elindított Tour de France-nak, a Girónak is az adta a lökést kezdetben, hogy egy újságot reklámozzanak vele. A Giro esetében ez a La Gazzetta dello Sport volt, amely még ma is Olaszország egyik vezető sportnapilapja. Mivel az újságot rózsaszín papírra nyomják, 1931-től a győztes rózsaszín trikót visel. A legtöbb győzelemmel egyébként, amely számszerint öt, hárman büszkélkedhetnek: Eddy Merckx (belga), Fausto Coppi (olasz) és Alfredo Binda (olasz).
Az elmúlt évtizedben egyértelműen az olaszok domináltak, hiszen 1997 óta egyedül tavaly nem hazai versenyző végzett az összetett élén.

22 csapat, vagyis 198 versenyző vág neki az idei három hetes olasz körversenynek , az már biztos, hogy címvédés nem lesz, mivel a tavalyi győztes Alberto Contador kihagyja a versenyt, hogy készülhessen a Tour de France-ra. Szintén nem lesz ott a rajtnál a doppingbotrányba keveredett Alejandro Valverde, illetve az aktuális világbajnok, Alessandro Ballan sem, betegség miatt.

Ettől függetlenül nem lesz hiány sztárokból a mezőnyben sem. Az Astana egy bombaerős, Armstronggal és Leipheimerrel fémjelzett csapattal utazik, de ott lesz az összetett menők közül a kétéves eltiltásából visszatért Ivan Basso, két másik korábbi győztes, Danilo Di Luca és Damiano Cunego, a Tour de France címvédője, Carlos Sastre illetve Gyenisz Mencsov is.

Ki és miért nyerheti meg a Girót?

levi leipheimer

Levi Leipheimer (Astana): Az amerikai idén már három versenyen is nyerni tudott, és bár saját bevallása szerint nem tartja magát esélyesebbnek vetélytársainál, az idei Giro egyik legnagyobb favoritja. A mezőny egyik legjobb időfutammenője, jól bírja a hegyeket, és nagyon erős csapat áll mögötte, Lance Armstronggal az élen. Mindössze másodszor vesz részt a Girón, de a Touron már bizonyította, hogy egy háromhetes körversenyen is számolni kell vele, hiszen 2007-ben a 3. helyen végzett összetettben.

ivan basso

Ivan Basso (Liquigas): Armstrong szerint is a 2006-os győztes, Basso lehet az idei Giro első számú esélyese. A 2004 és 2005-ös Touron Basso volt az egyetlen, aki ha csak egy-egy szakasz erejéig is, de valódi ellenfele tudott lenni Armstrongnak. 2007-ben viszont bevallotta, hogy volt köze a hírhedt spanyol doppingdoktorhoz, ezért két évre eltiltották a versenyzéstől. Ha vissza tudja hozni egykori formáját, nyerhet.



danilo di luca

Danilo Di Luca (LPR): 2007 után ismét győzhet a Girón Di Luca, akit bár szintén megvádoltak doppingolással, de végül megúszta az eltiltást. Eddig összesen hat szakaszt nyert a Girón, jól megy hegyre föl, és az időfutam sem áll messze tőle, így most bizonyathatja, hogy 2007-ben nem véletlenül győzött. Kérdés, hogy a csapata mennyire tudja majd támogatni, hiszen amíg ő az összetett sikerért száll harcba, addig Alessandro Petacchi a sprintverseny egyik nagy esélyese.

Armstrong úgy véli, az anyagi gondok inkább pozitív irányban fogják segíteni a csapatot, mert mint mondta, elég profik ahhoz, hogy tegyék a dolgukat, és mindannyian bíznak benne, hogy időben meg fogják találni a megoldást.

A Giro május 9-én, szombaton egy csapatidőfutammal kezdődik, és 31-én Rómában fejeződik be. A három hét alatt 21 szakasz, vagyis több mint 3000 km vár a versenyzőkre. Armstrong szerint az idei útvonal egyik legnagyobb nehézsége, hogy viszonylag rövid és nagyon hosszú szakaszok egyaránt megtalálhatóak benne.

armstrong

Ami különösen érdekessé teszi a Girót, hogy a Tour de France-szal ellentétben nem kell majd egy hetet várni az első hegyi szakaszra, már a 4. szakaszon hegyibefutó lesz. Az egyetlen amerikai Giro-győztes, Andy Hampsten szerint Armstrongéknak kedvez az útvonal, mert a megszokott, nagyon meredek emelkedőket kicsit enyhébbek váltják fel az idén, ami miatt többet fogják tudni támogatni a csapatok az első számú embereiket. Márpedig most is az Astanának lesz az egyik legszervezettebb csapata.

Az utolsó, Rómába befutó szakasz egy 15,5 km-es egyenkénti időfutam lesz, így ha csak nem lesz nagyon szoros az élmezőny, az összetett elsőség kérdése korábban fog eldőlni. Hogy Armstrongékat láthatjuk-e majd a befutón, az következő egy-két hétben kiderül. Az amerikai bizakodik, és bár nem kis összegű támogatásra lenne szükségük, elmondása szerint már jó pár érdeklődő megkereste őket.

Menetrend

május 9., szombat, 1. szakasz: Velence Lido, 20,5 km - csapat időfutam
május 10., vasárnap, 2. szakasz: Jesolo-Trieste, 156 km
május 11., hétfő, 3. szakasz: Grado-Valdobbiadene, 198 km
május 12., kedd, 4. szakasz: Padova-San Martino di Castrozza, 162 km
május 13. szerda, 5. szakasz: San Martino di Castrozza-Kastelruth, 125km
május 14., csütörtök, 6. szakasz: Brixen-Mayrhofen, 248 km
május 15., péntek, 7. szakasz: Innsbruck-Chiavenna, 244 km
május 16., szombat, 8. szakasz: Morbegno-Bergamo, 209 km
május 17., vasárnap, 9. szakasz: Milánó, 163 km
május 18., hétfő: pihenő nap
május 19., kedd, 10. szakasz: Cuneo-Pinerolo, 262 km
május 20., szerda, 11. szakasz: Torinó-Arenzano, 214 km
május 21., csütörtök, 12. szakasz: Sestri Levante-Riomaggiore, 60,6 km
május 22., péntek, 13. szakasz: Camaiore-Firenze, 176 km
május 23., szombat, 14. szakasz: Campi Bisenzio-Bologna, 172 km
május 24., vasárnap, 15. szakasz: Forli-Faenza, 161 km
május 25., hétfő, 16. szakasz: Pergola-Cagli, 237 km
május 26., kedd: pihenő nap
május 27., szerda, 17. szakasz: Chieti-Blockhaus, 83 km
május 28., csütörtök, 18. szakasz: Sulmona-Benevento, 182 km
május 29., péntek, 19. szakasz: Avellino-Mount Vesuvius 164 km
május 30., szombat, 20. szakasz: Nápoly-Anagni, 203 km
május 31., vasárnap, 21. szakasz: Róma, 14,4 km - egyéni időfutam (mti)

A Meta továbbra is korlátozza az Index Facebook elérését, így hiába követ minket, híreink nem követik Önt. Facebook-videón mutatjuk, mi lehet ennek az egyik ellenszere, de ha első kézből akar értesülni a legfontosabb hírekről, töltse le az applikációnkat az App Store-ból vagy a Google Playből, illetve kövesse Twitter-csatornánkat!



  • Eladnék
  • Biztosítás