Brawn és a Red Bull buktatta Mosleyt

2009.06.25. 10:10 Módosítva: 2009.06.25. 10:11

Megbuktatta Max Mosley FIA-elnököt Luca Di Montezemolo, a Ferrari-főnök teljes sikerrel zárja a Forma-1-es háborút: nem kell új sorozatot alapítania, továbbra is költhet, és még a szabályokat is ő, illetve a többi csapatfőnök találja ki.

Mosley nagy melléfogása, utolsó ballépése volt a KERS, de most elvetett ötlete, a 100, majd 45 millió eurós költséghatár nem butaság. Befejeződött volna a Toyota, a Ferrari, a Mclaren határtalan pénzszórása, ahogy Mosley mondta, ésszerű kereten belül a legokosabb, legötletesebb csapat győzött volna. Pontosan ezért volt halálra ítélve a terve, a két legokosabb ember ugyanis jelenleg nem a Ferrarinál vagy a Mclarennél vagy a Toyotánál, a leggazdagabbaknál dolgozik, hanem a Brawnnál és a Red Bullnál.

Ross Brawn Schumacherrel, Adrian Newey Hakkinennel korábbi sikereikkor
Ross Brawn Schumacherrel, Adrian Newey Hakkinennel korábbi sikereikkor

Egyikük Ross Brawn, aki a Honda romjain hónapok alatt csinált egy F1-csapatot, tervezett, illetve terveztetett egy nagyon gyors Forma-1-es autót és beleültetett egy alkalmas pilótát.

A másik Adrian Newey, a Red Bull főtervezője, idén csak az ő autója tudott versenyt nyerni a Brawnon kívül, és legutóbbi konstrukciójával Sebastian Vettel vasárnap már lemosta a Brawn-gépeket.

Montezemolo tudja, ha most befagyasztják a költségeket, és tényleg csak az ész meg a találékonyság dönti el, ki épít jobb autót, lehet, hogy a Ferrari sosem éri utol a két zseni istállóját. A szakértelmet csak pénzzel lehetséges pótolni, újabb és újabb fejlesztésekkel, próbálkozásokkal. Nem mintha a Ferrarinál vagy a McLarennél nem dolgoznának nagyon okos emberek, de Brawn és Newey külön kategória.

Elég csak visszanézni az utóbbi majdnem húsz évet, kik nyertek a Forma-1-ben. 1992-1993, Williams, Adrian Newey munkája, 1994-1995, Benetton, technikai igazgató Ross Brawn. 1996-ban és 1997-ben Newey nem dolgozott a nyertes Williamsnél, de kocsikuj tervezésénél az ő alapjaira támaszkodtak.

1998-1999, Newey a Mclarennél tért vissza két vb-címmel, 2000-2004, Ross Brawn már Ferrari-főnökként szerzett zsinórban ötöt, és csak a Renault tudta megállítani a zseniális Fernando Alonsóval mind őt, mind Neweyt a McLarennél.

2007-ben Brawn nem dolgozott az F1-ben, Newey akkoriban kezdett az alakuló Red Bullnál. Az utóbbi 17 szezonból 4+2-szer nyert Newey gépe, hétszer Brawné, de most egyikük sincs se a Ferrarinál, se a Mclarennél.

Montezemolo okos, biztosan kevesebb motort meg váltót használnak majd az F1-ben, 150 helyett 100 embert utaztatnak a futamokra, de hiába ígérhette meg Mosley-nak, hogy a következő két évben a 90-es évek szintjére csökkentik a csapatok költségvetését, az kasztitervezésre fordított milliárdokból, a szélcsatornás költségekből nem fog engedni. Ha majd újra a Ferrari nyer, csak akkor kezd el drasztikus visszaszorításról beszélni. Talán.