Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEMA rádiós összeköttetéssel az edző/csapatfőnök/mérnök üvöltözés nélkül közölheti utasításait, egy sor olyan információ átadható, ami alapján a sportoló gyorsabban hozhat döntést, akár olyat is, ami magától nem jutna eszébe.
Rádiózni egyszerű, a versenyzőnél és az edzőnél, csapatfőnöknél van egy-egy - sokszor beépített -adóvevő. Van sportág, ahol kétirányú a kommunikáció, de az is bevett, hogy a játékosok csak hallgathatják és teljesíthetik az utasításokat.
A rádiós összekötettés előnyét a kerékpársportban korán felismerték, bár éppen most tiltják be. Március 1-től már csak a World Tour eseményein rádiózhatnak a csapatok, ott sem sokáig.
A hosszútávú versenyeken a csoportokra szakadó mezőnynek létfontosságú, hogy tudja, mennyire vannak egymástól az ellenfelek. Az időkülönbségek közlésének hagyományos módja, hogy rögzített pontokon mérik a differenciát, majd táblákra felírva, motorokról mutatják fel a versenyzőknek. A táblás ember persze nem mindig jött időben, a kísérőautóban ülő edző a tévéközvetítést nézve viszont valós idejű tájékoztatást tudott adni rádión keresztül, az ellenfelek mozgásából olyan jeleket olvashatott ki, amit a kerékpáros nem vesz észre akciózás közben. A bringás pedig jelezhette, ha technikai problémája akadt, vagy frissítőre volt szüksége, így pillanatokon belül érkezhetett a segítség.
A rádiózás bírálói szerint túl kiszámíthatóvá válnak a versenyek, nem érvényesülnek az egyéniségek. Egy igazi versenyző diktálás nélkül is tudja, mikor és mire kell reagálnia. Sok bringás méltatlankodik, már nem szívesen mondanak le a rádióról, leginkább biztonsági okok miatt: rádión előre lehet jelezni, ha veszélyes szakasz jön, vagy bukás történt.
Törzsök Zsolt, a Magyar Kerékpáros Szakági Szövetség elnöke nem ítéli meg pozitívan a rádióhasználat tiltását, de elfogadja a szabályozást. “A rádió nem befolyásolta döntően a versenyek kimenetelét, és azt is látni kell, a kerékpársport a technikának is köszönhetően tudott népszerű maradni, elég csak egy Tour de France-közvetítésre gondolni”.
A rádión adott utasítások a fiatalok taktikai nevelése miatt is fontosak voltak. Törzsök szerint azok lesznek bajban, akik már egy szezonban rádiós utasításokat követtek, míg ezentúl anélkül kell megoldaniuk a versenyt. “Eddig az edző, mint egy guru, sorra adta a utasításokat, olykor persze elviselhetetlenül. Ennek vége, emiatt a mentális felkészítésen kell változtatni”.
Az NFL-ben korán, 1958-ban kipróbálták a technikát. John Campbell és George Sarles a Cleveland Browns számára fejleszettek sisakban elhelyezhető rádiót. A jel túl gyenge volt, Sarles nem fogta Campell adását, egy rendőr viszont véleltlenül elcsípte a jeleket, a feltalálók lebuktak. Szerencséjükre a rendőr Browns-szurkoló volt, így titokban tartotta a sisakba szerelt készüléket.
A rádiót egy Detroit Lions elleni mérkőzésen használta először a Browns quaterbackje, a szünetben lebuktak vele. Különösebb ügy nem lett belőle, de a legtöbb csapat gyors fejlesztésbe kezdett. Sokat nem kísérletezhettek, az NFL három mérkőzés után betiltotta.
1994 óta viszont engedélyezett, az akkori szabályok szerint csak a quaterback sisakjába tehettek rádiót, 2008 óta viszont egy védőjátékossal is lehet kommunikálni. A rádiós játékos sisakját zöld pöttyel is jelzik, ha lecserélik, egy másik játékos használhatja az eszközt. A rádiózást a játékosnevelésben is fontosnak tartják: “Elég sok fiatal linebackert kell játszatnunk. A rádió segít, hogy szervesebb részei legyenek a védelemnek, mert a partvonalról könnyen írányíthatóak” - mondta a Cincinnati Bengals vezetőedzője, Marvin Lewis.
A futballban játékosoknak és edzőknek tilos rádiózniuk, de a bíró ma már szinte elképzelhetetlen nélküle. A headseteket a 2006-os vb-n használták először a játékvezetők és asszisztenseik. A Bajnokok Ligájában és az Európa Ligában kötelező, a nemzetközi meccseken is ajánlott. Szabó Zsolt FIFA-játékvezető elmondta, Magyarországon minden NB I.-es mérkőzést így vezetnek, az NB II.-ben pedig a játékvezetőkre van bízva, igénylik-e a segítséget.
A headseteket a Magyar Labdarúgó Szövetség vásárolta, egy ötdarabos készlet másfélmillió forintba kerül. Akár a megyei másodosztályban is fújhatnának így a bírók, de Szabó szerint nem érdemes. “Nem árt, ha az alapdolgokat is jól megtanulja az ember. Egy gesztussal vagy egy összenézéssel is nagyon jól tudnak kommunikálni a játékvezetők. Rádiózni pedig nem lehet mindig. Itt is igaz, hogy ami elromolhat, az el is romlik. Velünk is előfordult már, hogy valaki kiszállt az éterből”.
Lehallgatni szinte lehetetlen a játékvezetőket, Szabó tudomása szerint egy jól védett frekvencián zajlanak a beszélgetések.
A biciklis Törzsök nem zárta ki a lehallgatás lehetőségét, de szerinte nem sok értelme lenne: “Az autóban ülő csapatvezetőnek elég a 6-10 versenyzője nyűgeivel foglalkozni, és hallgatni a hivatalos versenyrádiót. Ennyi egyszerre bejövő információ mellett nem is igazán tudna figyelni másra”.
Szabónak biztonságot ad a headset: “Jobban érzem vele, hogy mi történik egy meccsen. Nem kell odaforduljak, hogy tudjam, melyik játékos problémás, elég ha hallom, és már így képben vagyok a konfliktusokról. A játékosoknak is előnyös, ha hamarabb értesülök arról, hogy a hátam mögött valaki sérülés miatt földön fekszik, és nem kell fél percet várni, hogy jöhessen az orvosi segítség”.
A Forma-1 is elképzelhetetlen rádió nélkül. Egyre gyakrabban hallható a közvetítésekben is, hogy milyen utasításokat kapnak a pilóták. Bejátszanak bármit, ami érdekes, akkor is, ha ciki vagy valakinek kellemetlensége lehet belőle. Fontos, hogy amit a tévében hallunk a pilótától vagy neki, felvételről megy, élő szöveget nem raknak adásba, legalábbis egyelőre.
A szimpla biztatáson és a technikai dolgok megbeszélésén túl versenyt eldöntő szavak is elhangzanak.
A rádióhoz fűződik az F1 botrányainak két legnagyobbika is. 2001-ben Michael Schumachert a célegyenesben engedte el az Osztrák GP-n csapattársa, Rubens Barrichello, mert a Ferrari a rádión már szerződésének felbontásával fenyegette a brazilt, ha nem engedelmeskedik a csapatsorrendnek. Az olaszokat egymillió dollárra büntették, a csapatutasítást betiltották.
Tavaly a Ferrari már a nyilvános rádióüzenetekben szólt Felipe Massának, hogy engedje az élre Fernando Alonsót. Megtette, ebből is balhé lett, de a végeredmény a csapatsorrend újraengedélyezése.
Barrichello és Massa is engedelmeskedett a felszólításnak, de biztosan másképpen döntöttek volna, ha nem szól valaki a fülükre.
Sebastian Vettel az utóbbi fél évben kétszer is helyzetbe került a rádió miatt: Abu-Dzabiban ezen át tudta meg, hogy megnyerte a világbajnokságot, míg a legutóbbi futamon részben megszakadt összeköttetése csapatával: ő hallott, de őt nem hallották, így a jól bevált táblás feliratokra hagyatkozott, amiket a célegyenesben mutattak be neki.
Ő már abszolút a rádiós generációban nőtt föl, de így is megoldotta félreértés nélkül.
Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEM