Lesz-e valaha nagy bajnok a ralibohócból?

2011.09.17. 09:46
Ken Block a rali egyik legérdekesebb figurája. Nincs világbajnoki címe, közelében sincs egy Loebnek, vagy egy McRae-nek, mégis milliók ismerik a nevét a rali világán kívül is. Igazi showman, aki az extrém sportokkal tört be az autósportok és a szórakoztatóipar világába, negyedik Gymkhana-videóját alig négy hét alatt több mint 8 millióan néztek meg.

A 43 éves Block 2005-ben indította el ralikarrierjét, az extrém sportokkal már sokkal korábban, 1993-ban megismerkedett, amikor megalapította az egyik legnépszerűbb extrémsportruha-márkát, a DC Shoes-t.

A kezdetekben gördeszkával, bmx-szel és snowboarddal foglalkozó cég az az alternatív sportok úttörőjévé vált. Block gyakorlatilag a DC-nek köszönheti, hogy olyan ismeretségi kört alakított ki, amellyel könnyen bejuthatott a raliba. Nagyszerű üzleti érzékkel olyan emberekkel vette körbe magát, mint például a Street League-ből több milliós bevételt kipréselő Rob Dyrdek, vagy az FMX-BMX vonalból szintén a raliba igazoló csapattársai, Travis Pastrana és Dave Mirra.

Sosem felejtette el, honnan indult, egyike azoknak, akik nemcsak kiaknázzák a lehetőségeket, hanem vissza is adnak az extrém sportoknak. A legjobb példa erre a philadelphiai Love Park esete. 2004-ben a városvezetés kitiltotta a gördeszkázást a helyiek legkedveltebb parkjából. Ken Block és a DC volt az, aki a legendás hely és a deszkások mögé állt, és egymillió dollárt fizetett a városnak, hogy még legalább tíz évig deszkázhassanak a Love Park területén.

Ehhez hasonló kezdeményezés a DC Mountain Lab is, ami valójában Ken Block családjának téli lakhelye a Utah állambeli Park Cityben. Block itt rendszeresen vendégül látja snowboardos csapatát, két, egész estés film is készült itt, a privát snowboardparadicsom ugyanis számos ugratóval, lépcsővel és csúszható korláttal van felszerelve. A téli menedékház egy ideig szünetel, Block eladná, hogy átköltözhessen egy, a korábbinál nagyobb, minden igényt kielégítő snowparkba.

Ralikarrierjét 2005-ben kezdte, a Vermont Sportscar Team tagjaként. Első évében az amerikai nemzeti bajnokságban versenyzett, ötször végzett a legjobb ötben, az év végén negyedik helyen zárt összetettben és elnyerte a legjobb újoncnak járó címet is. Már ekkor is Subaruval versenyzett, de 2006-ban a Subaru Rally Team USA hivatalosan is leigazolta, és Travis Pastrana csapattársa lett.

2006-ban már a második helyen végzett a nemzeti bajnokságban, 2007-ben már 19-szer állhatott dobogón, ebből nyolc futamgyőzelem volt. 2006-2008 között háromszor is szerepelt az X-Gamesen és mindháromszor dobogóra állhatott, két bronz és egy ezüstérmet szerzett.

Ralikarrierjében az áttörést a 2010-es év hozta, amikor otthagyta a Subarut régi nagy kedvence és álomszponzora, a Ford kedvéért, de még ugyanebben az évben megalakult a Monster World Rally Team, és felkarolták Blockot, majd a csapat benevezte őt a WRC-világkupába. Ezzel Block lett az első amerikai a rali-világbajnokságon. A világbajnoki sorozat mellett folytatta a versenyzést az amerikai bajnokságban is, ott egy Ford Fiestával, a WRC-sorozatban pedig egy Ford Focus RS WRC-vel állt rajthoz. A legrangosabb sorozatban még nincsenek sikerei, sőt az idei szezon elején portugáliában egy kisebb baleset is érte (egy rosszul bevett kanyar után megpörgette autóját), de komoly sérülések nélkül úszta meg a borulást.

Nem egy klasszikus pilóta, sokkal inkább egy határokat feszegető különc. Készül a versenyekre, ezt egyre jobb eredményei is bizonyítják, de sokkal jobban érzi magát, ha különleges körülmények között próbálgathatja tudását és legújabb autóját, amit nyáron mutatott be. A Monster World Rally Team és a Ford közreműködésével egy 600 lóerős szörnyet épített. Az új autóval egy olyan gépet szeretett volna alkotni, amely három versenyzési stílusban is megállja a helyét. Az autó bemutatkozása felemásra sikeredett. A 17. X-Games-t több meghibásodott alkatrész miatt feladni kényszerült, de Block összességében elégedett lehet. Szintén az új kocsival leforgatott 4. Gymkhana-videója alig négy hét alatt nyolc és félmilliós nézettséget ért el. Az igazi teszt, egy valódi WRC-futam azonban még hátra van.

A megfelelő támogatás megvan Block sikereihez, innentől csak rajta múlik, meddig jut a ralizásban. Ha fontos neki a karrier, akkor a gymkhanás szórakozás helyett inkább a világbajnokságra koncentrál, mert akármennyire is jól néz ki a filmklisékkel teletűzdelt driftelés a hollywood-i Universal Studios színfalai közt, nem szükséges hozzá sem profi csapat, sem WRC-autó. Block nagyszerű figura és a tehetsége is megvan a vezetéshez. A kérdés csak az, képes lesz-e felemelkedni a showman-szerepéből a legendás raliversenyzői szintjére.