Rakonczay: Szia, Gábor vagyok

2012.03.26. 15:01

„Amikor felborította egy hullám, csak tíz centiméter látszott ki a hajóból. Rángatta a tőkesúlyt, de nem akart visszadőlni. Aztán szerencsére jött egy olyan hullám, ami visszabillentette. Gyakorlatilag ez mentette meg az életét" - kezdte az Indexnek Rakonczay Gábor felesége, aki természetesen majd kiugrott a bőréből, mikor férje vasárnap éjfélkor felhívta a karibi Antiguáról.

A borulás után, azaz február 6-án szűnt meg vele a kapcsolat, mivel a kenuba bezúdúló víz miatt tönkrementek a műszerei. „Azt mondta, nyolc hajót is látott, de egyik sem vette észre. Fura nekem ez. Elképzelhető, hogy ez az igazság, de akár még az is lehet: nem foglalkoztak vele."

A kenus a tervezett 80 nap helyett 60 alatt teljesítette a távot, ezzel világrekordot állított fel. Felesége is meglepődött, mikor férje vasárnap éjfélkor felhívta: „Szia, Gábor vagyok!". Végig biztos volt benne, hogy megcsinálja, de arra azért nem számított, hogy ilyen gyorsan teszi meg az 5200 km-t. „Az időjárás, amiben evezett - a felboruláskor tomboló vihart leszámítva - végig segítette. Erről nem sokat beszéltünk tegnap a telefonban, de én csak így tudom elképzelni, hogy ilyen gyorsan partot ért Antiguában."

Felelőtlenség volt így elindulni

„Nagyon örülök annak, hogy Gábor végül partot ért. Amikor nem tudtunk róla semmit, akkor is az volt a legvalószínűbb, hogy életben van és halad. A 60 nap egyáltalán nem sok. Ha elkapja a szelet, akkor az a munka nagyját elvégzi az evezős helyett. Az, hogy ennyivel előbb ért be, semmit sem jelent, hiszen a 80 napot úgy kell felfogni, hogy annyira volt élelme, vize, az a maximum, ami alatt odaérhet. Nem hiszem, hogy ő 80 nap alatt akart odaérni, ezt mint legrosszabb eshetőség mondták" - kezdte az Indexnek Kardos Gábor hajós, aki Szeremley Hubáékkal hajózott együtt a Földközi-tengeren, mielőtt a magyar borász Rakonczay útvonalán indult el az Atlanti óceánon. „Az biztos, hogy az EPIRB-bóját el kellett volna vinnie, mert ezzel nagyon sok embert megkímélt volna a kétségbeeséstől. Persze, ő ezt nem akarta elvinni, mert nem szerette volna, hogy kimentsék, de ettől még felelőtlenség volt."

Kardos úgy tudja, az Antigua melletti St. Martin-szigeten múlt héten partot érő Szeremleyék próbálják felvenni a kapcsolatot Rakonczay Gáborral, mert kedden szeretnének hozzá átmenni.

Rakonczayban tudatosult, hogy meghalhat, de mikor átvészelte a borulást, új erőre kapott. Feleségének főleg az első pár hét volt nagyon nehéz. „Amikor megszakadt köztünk a kapcsolat, nagyon rossz lelkiállapotban voltam. Aztán valahogy beálltam arra, hogy Gábornak nincsen semmi baja, evez, ahogy tervezte, csak nem tudunk beszélni."

Azzal nem foglalkozik, hogy sokan azt mondják, médiafogás volt az egész eltűnés, és ő nagyon is tudta, hol van a férje. „Akik ezt mondják, üzenem nekik, hogy nem értenek hozzá. Tudom, hogy elindult a Kanári-szigetekről, hiszen ott voltam vele. Azt is tudom, hogy kikötött Antiguán, mert beszéltünk telefonon. Az ilyen embereknek csak annyit tudok mondani, majd lenyugszanak, ha Gábor személyesen mesél az élményeiről. Egyébként épp most nézegetem a repülőjegyeket, megyek ki hozzá, aztán együtt jövünk haza."

A Vitéz névre hallgató kenut, amit Fa Nándor tervezett és épített, természetesen haza fogják hozatni, több helyen is ki lesz állítva.

Rakonczay Gábor célja az volt, hogy a világon elsőként egyedül keljen át kenuval az Atlanti-óceánon: december 21-én hagyta el a portugáliai Lagos kikötőjét, és január 6-án, magyar idő szerint hajnali 1:40-kor érkezett meg a kanári-szigeteki Las Palmasba. Ezt a távolságot a tervezett húsz nap helyett tizenhat alatt sikerült teljesítenie, amivel világrekordot döntött. Közel háromhetes pihenő után január 25-én indult el újra. A túra második szakaszában 5200 kilométert akart megtenni közel három hónap alatt, tervei szerint április közepén érkezett volna célba. A távot húsz nappal rövidebb idő alatt teljesítette, amivel szintén világrekordot állított fel.