21:00, June 14.
Németország 0
Skócia 0

Rakonczay hajója azé, aki megtalálja

2012.05.10. 11:30

Szeremley Huba borász vontatta volna haza Rakonczay Gábor hajóját, de a Vitéz nevű kenu felborult, ami miatt ott kellett hagyniuk a nyílt óceánon. Fa Nándor, a kenu tervezője, építője és tulajdonosa addig nem kíván nyilatkozni az esetről, amíg nem beszélt Szeremleyvel, a jogi kérdésekről is még tájékozódnia kell.

„Mivel eddig én is csak a sajtóból értesültem, egyelőre nem tudok bővebbet mondani. Valószínűleg szakmailag és jogilag is kifogásolható ez az egész. Én például csak akkor tudtam meg, hogy így tervezik meg hazajuttatni a Vitézt, amikor már úton voltak." Fa azt is elmondta, arra, hogy megtalálják a kenut, gyakorlatilag semmi esély sincs, de ha valaki mégis megtalálja, a tengeri jog szerint ő az új tulajdonos.

Kardos Gábor szerint, aki korábban Szeremleyékkel vitorlázott a Földközi-tengeren, egyértelműen kockázatos ötlet volt belevágni a vontatásba. „A saját hajójukra nézve is veszélyes lehetett ekkora hullámok között elindulni egy hét és fél méteres kenuval a sajátjuk mögött. Ezt valószínűleg Rakonczayék és Szeremleyék beszélték meg egymással, nyilván így volt olcsóbb. Ha egy nagyobb hajóval szállíttatták volna haza, az lehet, hogy többe került volna, mint az egész kenu."

Kardos azt is elmondta, nem érti honnan származik a sajtóban megjelent információ, hogy a Vitéz elsüllyedt volna. Épp ellenkezőleg: le kellett vágni, mivel felborult és nem lehetett tovább vontatni, de előbb-utóbb partot fog érni valahol. „Most Európa felé sodródik, ha valaki megtalálja, sokat nem tud vele kezdeni. Most már duplán hasznos lett volna, ha van rajta nyomkövető, mert nem csak akkor lehetett volna Gábort megtalálni, amikor eltűnt, hanem most is tudnánk, hol a kenu."

Rakonczay célja az volt, hogy a világon elsőként egyedül keljen át kenuval az Atlanti-óceánon: december 21-én hagyta el a portugáliai Lagos kikötőjét, és január 6-án, magyar idő szerint hajnali 1:40-kor érkezett meg a kanári-szigeteki Las Palmasba. Ezt a távolságot a tervezett húsz nap helyett tizenhat alatt sikerült teljesítenie, amivel világrekordot döntött.

Közel háromhetes pihenő után január 25-én indult el újra. A túra második szakaszában 5200 kilométert akart megtenni közel három hónap alatt, tervei szerint április közepén érkezett volna célba. A távot húsz nappal rövidebb idő alatt teljesítette, amivel szintén világrekordot állított fel.