Győzött a néző

2012.08.17. 00:48
A londoni olimpiát a közösségi média uralta, míg a tévécsatornák hibát hibára halmoztak. A Twitter és a Facebook rekordokat döntött, és kétszer annyian követték a játékokat online, mint a pekingi olimpia idején.

Nem véletlenül keresztelték el a londoni olimpiai játékokat már hetekkel a megnyitó előtt Social Olympicsnak, vagyis közösségi olimpiának: a közösségi média minden eddiginél komolyabb szinten pörgött az események körül. Tetézve ezt az olimpiát Amerikában közvetítő NBC melléfogásaival, a hihetetlen mennyiségű streammel, illetve a sportolók és a sportrajongók eszeveszett mennyiségű posztolásával, kijelenthetjük, hogy a 2012-es londoni játékokat valóban a közösségi média uralta.

A Twitter átvette az uralmat

A londoni olimpia legnagyobb nyertese mindenképpen a Facebook és a Tumblr mellett sokak által kicsit lesajnált, leginkább az említett két oldal mostohatestvérnek tekintett Twitter volt. A Twitter olimpiát összegző blogposztja szerint körülbelül 150 millió bejegyzés született az olimpiai játékokról abban a tizenhat napban, amíg a konkrét versenyek tartottak. Usain Bolt 200 méteren szerzett második aranyérménél 80 000 bejegyzést írtak a jamaicai atlétáról percenként. Ugyanez az érték 74 000 volt, amikor 100 méteren produkálta ugyanezt.

Amikor Andy Murray a férfi egyes teniszdöntőben legyőzte Roger Federert, akkor percenként 57 000 posztban említették meg őt, az Usain Bolttal felálló jamaikai négyesváltó világrekorddal súlyosbított aranya 52 000 bejegyzést ért, míg az Amerika-Japán nőifutball-döntő 41 000-et. A Spice Girls-zel megfejelt záróünnepséggel percenként átlag 116 000 bejegyzés foglalkozott. A Facebook kicsit alulmaradt versenyben: 116 millió posztot írtak az olimpiáról.

Ezek a döbbenetesen nagy számok természetesen nem a véletlen művei, hiszen rengeteg sportoló használja a közösségi portálokat. Ebben is Usain Bolt vezet, akit az olimpia két hete alatt több mint egymillióan említettek meg posztjaikban. A jamaikai csodafutó rendszeresen twitterezik: ugyan futás közben egyszer sem posztolt, de a felhasználók napi szinten követhették Bolt életét egészen onnantól kezdve, hogy megérkezik az olimpiai faluba.

A Twitteren a második legtöbbet említett sportoló a felhalmozott olimpiai érmek számában világrekordot döntő Michael Phelps volt. Az első tízben benne van még Tom Daley brit műugró, Usain Bolt jamaicai vetélytársa, Yohan Blake, a másik csodaúszó Ryan Lochte, a kétszeres aranyérmes tornászlány, Gabby Douglas, illetve az amerikai kosárlabda-válogatott két tagja, Kobe Bryant és LeBron James is. A Facebookon a sportolók és az olimpia hivatalos oldalai összesen 12,2 millió like-ot kaptak az olimpia két hetében. Ebben szintén Bolton és Phelps vezet: előbbi oldalát több mint egymillióan, míg az úszóét körülbelül 850 ezren like-olták.

Balhé az interneten

A Twitter hatalmas számaihoz természetesen a balhék is hozzájárultak. Az olimpia első napjaiban az NBC televízióadót kritizáló újságíró, Guy Adams Twitter-accountját felfüggesztették, majd egy nap múlva minden kommentár nélkül visszaállították. A mikroblog-szolgáltató arra hivatkozott, hogy Adams az NBC-t pocskondiázó bejegyzéseinek egyikében közzétette Gary Zenkel NBC-fejes e-mail címét, Adams szerint pedig Zenkel címe a tévétársaság hivatalos honlapján is megtalálható.

Amekkora port vert fel az olimpia elején Adams ügye, annyira gyorsan sikkadt el, hiszen először a görög Vula Papahrisztu hármasugrót, majd néhány nappal később egy svájci focistát, Michel Morganellát küldték haza az olimpiáról, mert rasszista bejegyzéseket tettek közzé a Twitter-oldalukon. Egy másik alkalommal a britek aranyesélyes, ám mindössze a csalódást jelentő harmadik helyen végzett műugróját, Tom Daleyt fenyegette meg egy fiatal twitterező, akit később elő is állítottak. Több sportoló részesült figyelmeztetésben, amiért a Twitter-oldalukon megsértették az olimpia szigorú szponzorszabályzatát, vagyis olyan termékeket reklámoztak, akár áttételesen is, amelyek gyártói nem tartoztak az olimpia hivatalos támogatói közé. Az eset komoly felzúdulást keltett, és rengeteg sportoló, köztük Sanya Richards-Ross, aranyérmes futó is tiltakozott ellene.

A japán-amerikai nőifutball-döntő szintén komoly indulatokat kavart. A II. világháborút emlegető és rasszista üzenetekben támadták a japánokat, illetve a válogatottjukat.

Az NBC hülyére vett mindenkit

A közösségi portálok azért is könnyen váltak az olimpia virtuális középpontjává, mert a televíziók egyáltalán nem remekeltek az események közvetítésében. A hazai oldalon dolgozó m1 színvonala is meglehetősen ingadozó volt, de amit az amerikai hivatalos közvetítő NBC művelt, az internetezők százezreinél verte ki a biztosítékot. Azzal indítottak, hogy a főműsoridő miatt maximalizált reklámbevételek végett a nyitóünnepséget nem élőben, hanem felvételről adták, később a drámai hatás érdekében egyszerűen megvágták a női torna összetetbben az amerikai csapat legnagyobb ellenfelének számító oroszok gyakorlatát, majd egy szerencsétlenül megválasztott reklámmal rúgtak még egyet a kétszeres aranyérmes Gabby Douglas tornászba is. A Twitter remek felületet adott a jóízű, közös NBC-ekézéshez, akiknek a záróünnepséget is sikerült tisztességesen eltolniuk. A tévécsatorna ennek ellenére rekordnézettséget produkált: átlagban 31,1 millióan nézték főműsoridőben az olimpiai közvetítésüket, és ez 12 százalékkal több, mint a pekingi játékok nézettsége volt, amit 27,7 millióan kísértek figyelemmel.

Olimpia, ingyen

Ebbe az értékbe természetesen nem számítanak bele azok, akik az olimpiát nem tévén nézték, hanem az interneten streamelték, ami kiváló alternatívaként szolgált a töketlenkedő tévékkel szemben. Az NBC ugyan ebben is csúfúl mellélőtt, hiszen ugyan a honlapjukon élő egyenesben lehetett követni az eseményeket, de csak olyan regisztráltaknak, akiknek már volt kábeltévé-előfizetésük. Annak ellenére, hogy mindössze minden tizedik előfizető regisztrált, a streamek népszerűsége példátlan volt, hiszen míg a pekingi olimpia alatt 14 millió, most 63,1 millió közvetítést néztek meg a felhasználók. Egy felmérésből pedig az is kiderült, hogy nagyon sokan párhuzamosan néztek például egy streamet okostelefonon, illetve a televíziót.

A BBC szintén készült olimpiai streammel, ami kis híján megfektette az egész honlapot. Átlagban ugyanis napi 9,5 millió egyedi látogatót érkezett, az olimpia ideje alatt pedig 106 millió videót néztek meg a felhasználók. Ezek közül több mint a fele, 62 millió volt élő közvetítés, amit ráadásul a BBC információi szerint a általában legjobb minőségben néztek az emberek.

A streamek körüli mizériából a Youtube sem maradhatott ki. Az internet legnagyobb videómegosztója ingyenesen közvetítette az olimpiát a komoly médiabirodalmakkal nem rendelkező ázsiai és afrikai országokba, többek közt Laoszba, Vietnamba, Szváziföldre, Kenyába, és még 64 másik országba. Ezeken a helyeken az internethasználat aránya a lakosság számában kevesebb, mint húsz százalék, úgyhogy komoly nézettséget itt nem lehetett produkálni, a NOB részéről mégis szép gesztus volt az ingyen közvetítés kivitelezése.

Frontvonal

Érdekel a sport? Szereted a sikersztorikat?
Most 184 olimpiai arany történetét olvashatod el féláron!

MEGVESZEM

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM