A londoni polgármester ellenzi a szponzorok jogainak túlzó védelmét

2012.07.22. 16:00

Az olimpiai főszponzorok márkaneveinek elmebetegségig túlbuzgó védelme ellen emelt szót vasárnap ismertetett nyilatkozatában Boris Johnson londoni polgármester, aki e véleményével nyílt ellentmondásba keveredett a pénteken kezdődő olimpiai játékok szervezőbizottságának (LOCOG) elnökével.

Johnson a Financial Times hétvégi számának nyilatkozva kijelentette, nem szabad vaskézzel érvényesíteni a hazai és a nemzetközi olimpiai szponzorok jogainak védelmére hozott külön törvényt. A polgármester szerint ez olyan terület, ahol nincs helye semmiféle elmebeteg törvényalkalmazásnak. Hozzátette: ő egykor az Olympia nevű nyugat-londoni városrészben lakott, és ez tökéletesen tiszteletreméltó név. Johnson szerint azoknak is csak sok szerencsét lehet kívánni, akik például Olympic Café néven nyitnak kávézót Londonban.

A Financial Times a brit sajtóban és a lakosság körében egyre nagyobb felháborodást kavaró üggyel kapcsolatban felidézi, hogy ügyvédekből és más jogérvényesítő szakértőkből álló, 280 tagú márkanév-rendőrség figyeli magas készültségi szinten az olimpiával kapcsolatos nevek jogosulatlannak ítélt használatát, és lecsap az olyan kisvállalkozásokra, amelyek például az Olympic, a 2012, az érme, az arany szavakat, vagy az olimpiai mozgalom ötkarikás jelképét használják reklámanyagaikban.

A brit sajtó minapi beszámolója szerint a hatóságok nemrégiben Vilmos hercegnek, II. Erzsébet királynő unokájának apósát és anyósát - vagyis Vilmos felesége, Katalin cambridge-i  hercegnő szüleit - is felkérték, hogy gyermekzsúr-kellékek internetes forgalmazására szakosodott családi vállalkozásuk olimpiai referenciáiban hajtsanak végre kisebb módosításokat.

Lord Sebastian Coe olimpiai bajnok középtávfutó, a londoni olimpiai játékok szervezőbizottságának elnöke Johnson nyilatkozatának nyilvánosságra kerülése előtt alig néhány órával, a BBC-nek adott interjúban - arra a kérdésre, hogy az olimpiai márkavédelmi törvényt miként alkalmazzák majd olyan szponzorok esetében, mint az Adidas vagy a Coca-Cola - kijelentette: ha valaki Nike sportcipőben akar bemenni valamely rendezvényre, azt valószínűleg beengedik, de például "Pepsi" feliratú pólóban jó eséllyel nem lehet majd bejutni az olimpiai helyszínekre, mivel a mi szponzorunk a Coca-Cola.

A LOCOG a nyilatkozat keltette hatalmas felzúdulás hatására nem sokkal később úgy pontosította Coe szavait, hogy egyének bármilyen márkafeliratú ruházatban bemehetnek majd a versenyekre, a szervezők csak akkor lépnek közbe, ha nézők nagyobb csoportja esetleg ugyanazon, jól látható márkanévvel ellátott ruhában jelenne meg.