Méter széles kajakban vágják át az óceánt
További Sport cikkek
- Két világbajnokkal is megmérkőzhet Budapesten a magyar sztárpalánta
- Lengyelország is nyári olimpiát rendezne, már ki is dolgozta a stratégiáját
- Kovács István újabb négy évig maradhat a Bokszvilágszervezet alelnöke
- A Valencia egykori futballistája is a spanyolországi ítéletidő áldozata
- Négy magyar játékos indulhat a világbajnokságon, az ifjúsági mezőnyben is lesz kinek szurkolnunk
Két magyar fiatal novemberben elindul, hogy páros kajakkal, a világon elsőként megszakítás és külső segítség nélkül, minden korábbinál hosszabb távon szelje át az Atlanti-óceánt. A Spanyolország déli része és a Barbados között nagyjából 70 nap alatt megtett 6500 kilométeres út sikeres teljesítése Guinness-rekord lesz.
Kovácsik Levente és Szabó Norbert Ádám az indulás előtt hat héttel bemutatta a szerkezetkész, már a vízen úszó, 680 centi hosszú, legszélesebb pontján 95 centis, 100-120 kilót nyomó, kétüléses kajakot, amit hatórás váltásokban evezve hajtanak.
Az út első két hete, a Kanári-szigetekig tartó szakasz szeles és viharos lehet, utána, a Karib-térségig nyugodtabb útra számítanak, itt, az Egyenlítő környékén a trópusi hőség okoz majd nehézséget. A fizikai felkészülés egy éve tart, legalább heti hat kardioedzéssel, erősítéssel, ezt alvásmegvonással egészítették ki.
A hajótest egy magyar szabadalom alapján készült, csavarási ellenállása a szokásosnál erősebb, külső felét gyantaszövet-, és szénszálszövet-rétegekkel vákuumozták. „Az acélnál is erősebb és rugalmasabb lesz. A hajótest kicsi, keskeny, cső alakú, hiszen a kajaklapátokkal mindkét oldalon el kell érnünk a vizet. A tervezésnél a legfontosabb szempont a biztonság és a gyorsaság volt, csak utána jött a komfort. Két embernek, 300 kiló élelmiszernek, a ruházatnak, az összes technikai és bizotnsági berendezésnek el kell férnie."
A hajótest feneke 12 rekeszből áll, ha bármelyik megtelik vízzel, az nem veszélyezteti a hajót, és könnyen javítható. Itt tárolják majd egyébként az élelmiszert, a kapszulákat, vitaminokat, porokat, és ahogy a készlet fogy, vízzel pótolják az elveszített súlyt, hogy a kajak navigálhatósága ne változzon.
Az áramot a hajtótesten, a kabin tetején elhelyezett napelemekből nyerik, ez működteti a GPS-t, a műholdas telefont, az irányt tartó robotpilótát, a radart. Ha nagy bajba kerülnek, kétszemélyes, összecsomagolva kézitáska méretű, összesen öt kiló súlyú mentőtutajon menekülhetnek, amiben többnapi élelem is van.
Az élelmük akár 120 napra is elég, napi egy főtt ételt terveznek. Vizet nem visznek, egy villanymotoros, de kézzel is hajtható berendezéssel géppel szűrik meg az óceán sós vizét. A kajak második beülője a vécé (bilit használnak majd), a pihenő, a nappali is egyben.
A hajót - pezsgőt locsolva rá - Fekete István könyve után Kelének nevezték el, mert „csőr formájú, és a gólyák szerepe fontos a magyar identitásban, vándormadarak, átrepülik a tengert, de hazatérnek."