Mintha Ferrari menne Ford Mustang ellen

2013.09.26. 16:49

Valami olyan hasonlót élhetett át mára virradóra a 34. Amerika-kupán az Emirates Team New Zealand, mint a magyar női kézilabdaválogatott a sydney-i olimpia döntőjében vagy a magyar vízilabdacsapat a 2011-es Szerbia elleni világbajnoki elődöntőn. Mindhárom csapat óriási előnyből bukta el a győzelmet.

Az Emiratest az amerikai Oracle vitorlása lehetetlen helyzetből győzte le. A katamaránok kilenc futamgyőzelemig tartó párharcát az Oracle nyerte 9-8-ra úgy, hogy 8-1-es hátrányban volt.

A hihetetlen fordítás a 162 éves Amerika-kupa rekordját is meghozta, korábban még sosem kellett 19 versenynap, hogy eldöntsék, ki legyen a győztes. A verseny meglehetősen egyhangúan indult, az új-zélandiak könnyedén húzták be a győzelmeket a San Franciscó-i öbölben kijelölt pályán vitorlázva. Úgy tűnt, az Oracle képtelen kihozni az általa megálmodott 60-70 kilométer per órával is száguldó AC72-es katamaránokból a maximumot, sem technikai beállításaik, sem a taktikájuk nem volt megfelelő.

Attól lehetett tartani, hogy az Amerika-kupa is olyan unalmas lesz, mint a kihívó szerepért való versengés. Az új, különleges hajótípus - a katamaránok szinte repülni tudnak a víz felett - technikai fejlesztésének költségeit eleve csak pár csapat tudta felvállalni, de a hajót megtanulni és versenyezni vele, azt már csak az új-zélandiak tudták, simán nyerték a Louis Vuitton-kupát.

Ez a tapasztalat az Amerika-kupa első futamain is megmutatkozott, könnyedén hozták a futamgyőzelmeket és azért is nyugodtak lehettek, mert az Oracle mínusz kettőről indult a párharcban. A verseny zsűrije így büntette az amerikai csapatot azért, mert az előversenyen meg nem engedett súlyokat használtak hajójukon.

A négy és félmilliós Új-Zélandon nemzeti üggyé vált a verseny, San Franciscóban is több ezer új-zélandi tombolt a parton. Az amerikaiknál inkább csak az Oracle tulajdonosa, Larry Allison csinált presztízskérdést a versenyből. A győzni vágyása határtalan volt, de remek húzással, 6-1-nél, mikor már minden veszni látszott, a négyszeres olimpiai bajnok Ben Ainsle-t ültette hajójára taktikusként.

A taktikus a kormányos mellett a legfontosabb csapattag, ő határozza meg, hogy meddig és milyen nyomvonalon haladjanak, hogyan tudják legjobban kihasználni a szelet és a víz alatti tengeráramlásokat. Az első két futamán még Ainslie is vereséget szenvedett, de aztán minden megváltozott, Jimmy Spithill kormányossal verhetetlenek lettek, de kevéssé rajtuk múlt a siker, az Amerika-kupa legalább annyira a technikáról is szólt, mint a Forma-1.

A tervezők nagyszerű munkát végeztek, és mi is jobban kezdtünk vitorlázni. Lendületet kaptunk, elkezdtünk hinni magunkban, és ha ezt teszed, akkor erőssé válsz.

– mondta Ainsle.

A lendület jól láthatóvá is vált, erősebb bőszélben az Oracle hajója szinte mindig gyorsabb volt egy-két csomóval, és az addig új-zélandiak által uralt szembeszeles szakaszokon is egyre jobban navigáltak.

Egy kis nép vagyunk, nézd csak meg a két csapat költségvetését, ráadásul az Oracle-nek több ideje is volt csodát tenni a hajójával. Hiába láttuk nagyszerűen vitorlázni az új-zélandiakat, de ez olyan, mintha egy Ferrari versenyezne egy Ford Mustanggal, ahol mindig a Ferrari győz

– talált hasonlatot az új-zélandi rögbis szövetségi kapitány. Nem véletlen, hogy ő is nyilatkozott, az Amerika-kupa tényleg az egész országot lázban tartotta, még a rögbit is háttérbe szorította.

Az új-zélandi kormányos Dean Barker is frusztrálónak nevezte a vereséget, hiába tettek meg mindent, képtelenek voltak még egy győzelmet behúzni. Leginkább a 13. futam fájhat nekik, a gyenge szélben már több mint két perccel vezettek az Oracle előtt, de olyan lassan haladtak, hogy nem érték el a célvonalat a verseny 40 perces limitidején belül.

Az Emirates csapata azt is kifogásolja, joggal, hogy az előre lefektetett szabályoktól eltértek. A versenyigazgató jóval lejjebb szállította a szélsebesség küszöbértékét, a tengeráramlás erősségétől függően 20-23 csomósra, emiatt több futamot is elhalasztottak, abban az időszakban, amikor az Oracle még kereste a beállításait.

A vereség ellenére az új-zélandi kormány is gratulált a csapatnak, amit azért is magáénak érezhetett, mert 36 millió dollárral támogatta. A következő versenyen is Larry Allison és az Oracle diktálja majd a feltételeket, a verseny az AC72-es hajókkal és a minden igényt kielégítő közvetítéssel kétségkívül nagyon látványos lett, de a dollár százmilliókat felemésztő projekthez nem könnyű szponzort találni, elképzelhető, hogy az Emirates is visszalép a támogatástól.

Az Oracle győzelmének azért pár új-zélandi mindenképpen örülhetett. Az Amerika-kupa legendája, a kormányosként soha egyetlen futamot sem veszítő Russel Coutts az Oracle csapatvezetőjeként ünnepelhetett egy újabb sikert, míg Joe Spooner és Jono MacBeth csörlősként dolgozott azon a karbonszálas hajón, amit Tim Smyth tervezett.