Magyar expedíció akarja átevezni az óceánt

2014.10.08. 19:00
Bakos András és új-zélandi társa, Erik Harrewijn azt tervezi, hogy egy ritkán járt útvonalon, nyugatról keletre tartva evezik át az Atlanti-óceánt. A forgalmas hajózási úton gyakorlatilag szembemennek az elemekkel, páros evezős hajó még sosem teljesítette ezt az útvonalat, Guinness-rekord lesz, ha sikerül.
  • New Yorkból Párizsba lesz az út, az Eiffel-torony lábánál tervezik a kikötést
  • a tervezett táv nagyjából 6100 kilométer
  • 2015 májusának végén lesz a start, ha az időjárás engedi
  • az út 60-80 napig tart majd
  • a hajó 13,4 méter hosszú, 2,9 méter széles, a tetején lévő műszerek és antennák nélkül nagyjából 3 méter magas, súlya 650 kiló
  • az indulási súly felszerelésekkel, élelemmel 1100 kiló körül lesz
  • a hajót új-zélandi cég tervezte, magyar cég építette

Bakos András 2011-ben kezdett el dolgozni régi terve megvalósításán, egy évet vett el csak a hajó tervezése, a támogatók megkeresése. Napi 10-12 órányi munka van benne, anyagilag lépésről lépésre, apránként mindent beletéve építette fel a projektet.

„Összesen 20 ember dolgozott azon, hogy egy biztonságos, gyors és jól kinéző hajó készülhessen."

„Ez egy teljesen egyedi óceáni evezős. Szendvicsszerkezetű, versenytechnológiával készült. Delfinorr, gyönyörű hátsó, tökéletes geometria. Különleges formája és mérete miatt kecses bálnának is hívták már, oldalról olyan, mint egy sas." 

A hajón sem motor, sem vitorla nincsen, kizárólag testi erővel hajtják. A Samson, ami Bakos 6 éves kisfiáról kapta a nevét, szinte képtelen felborulni, de ha mégis, 360 fokos kört leírva azonnal visszafordul.

A Samson visszafordul, ha felborítják

A hajón katonai szigor lesz, szigorú menetrend szerint élnek, az út rendkívüli mentális és fizikai elhivatottságot igényel. Az egyetlen cél a lehető leggyorsabb, biztonságos haladás, éjjel-nappal kétórás váltásokban eveznek majd. Az alvásidőből jön el az étkezésre, tisztálkodásra, a szárazfölddel történő kommunikációra, az út dokumentálására szánt idő.

Mindezt persze bármikor felülírhatja az időjárás, mert odakint az óceán mondja meg, mi lesz. Ez nem egy romantikus utazás.

Tartalékolnak, 100 napra elegendő, speciális, magas tápértékű élelmiszer lesz a hajóban. A napi 6-8000 kalóriát gyorsan energiát adó zselék és - a balesetveszély minimalizálása miatt - nyílt láng nélkül, kémiai úton melegíthető ételek adják.

Az óceáni viharok beleszólhatnak az útvonalba, de a legnagyobb veszélyt a kereskedelmi hajóforgalom jelenti. A tankerek, a konténerszállító hajók akkorák és olyan kis személyzettel dolgoznak, hogy nem nagyon figyelnek a kisebb hajókra, minden ütközésveszélyes helyzetben nekik kell észlelniük a közeledő hajót, és ki kell térniük előle.

Ebben is segít a tucatnyi technikai felszerelés, amivel felszerelik a hajót: automatikus iránytartó rendszer, ütközéselkerülő rendszer, navigációs és időjárásfigyelő műszerek, mentőtutaj, jeladóbója, jeladó a mentőmellényekben, illetve egy biztonsági rendszer, ami felébreszti az éppen alvót, ha társa a vízbe esik.

A műholdas kommunikációs rendszer és a fedélzeten lévő

négy fix kamera percenként küld fotókat, naponta egy videót a hajó fedélzetéről,

az utat követők szinte élő közvetítést láthatnak. A hajó energiaellátását két üzemanyagcella biztosítja, ami vizet alakít át elektromos árammá, és károsanyag-kibocsátása nincs. A vízellátást manuálisan is működtethető vízkészítő biztosítja.

 A hajó teljes felszerelése kommunikál egymással, ha nincs vihar, minden adat (időjárás, navigáció, sebesség, környező hajók) azonnal felkerül a szárazföldi szerverekre és ott grafikus formában elérhetővé válik mindenki számára, aki figyeli az expedíciót.

A balatoni tesztek már zajlanak, az óceáni tesztekre még pénzt kell gyűjteni, a tervek szerint decemberben Új-Zélandra vinnék próbaútra a hajót.