Kerüld el az Asztal-hegy szélcsapdáját

2014.11.07. 18:24
A földkerülő Volvo Ocean Race-n minden helyezés számít, a hatodik helyért is nagy csata volt az első szakaszon, a csak nőkből álló Team SCA jól taktikázott, megelőzte a szélcsendes zónába keveredő MAPFRE-t.

Az Abu Dhabi csapat már lassan két napja a célban volt, mikor az utolsó és az utolsó előtti hajó is befutott a spanyolországi Alicante és a dél-afrikai Fokváros között rendezett első szakaszon, 12 ezer kilométernyi vitorlázás után.

A női legénységből álló SCA hetek óta reménytelen helyzetben volt, az utolsó, hetedik helyen állt, hiába vették remek taktikával elsőként a Gibraltári-szorost, lemaradtak, egyszer még egy halászhálóban is fennakadt hajójuk.

Fokváros felé közeledve azonban elérhető közelségbe került hozzájuk a MAPFRE. Mivel minden helyezés számít, a kilencszakaszos versenyben a végén legkevesebb helyezési számot gyűjtő nyer, az SCA-nak érdemes volt mindent beleadnia.

„Hihetetlenül koncentráltak vagyunk, versenyben vagyunk a MAPFRE-vel, és minden gondolatunk azon van, hogy a legtöbbet hozzuk ki a hajóból a hátralévő mérföldeken. Minden egyes plusz félcsomó növeli az esélyünket a spanyol csapat ellen. Hogy a MAPFRE megfogására koncentrálunk segít abban, hogy gyorsabban teljenek a mérföldek, de a húszcsomós sebesség így is csigatempónak tűnik. Megpróbálunk nem gondolni arra sem, hogy milyen jól esne egy forró zuhany, vagy valami rendes étel" – mondta Abby Ehler az utolsó nap.

Ehler szinte minden a VOR-on vitorlázó vágyát kifejezte, a legtöbbeknek tényleg az volt a legfőbb vágyuk, hogy megölelhessék szeretteiket, végre tusolhassanak, és egy jót egyenek. Az utolsó napokra néhány csapat nagyon szigorú beosztást kellett készítsen. Az ételekből is igyekeztek a minimális mennyiséget vinni, hogy minél kevesebb plusz terhet jelentsen.

Egy érdekes adat

Az Alicante és Fokváros közti szakasz a térképen mérve 6487 tengeri mérföld (12 014 km), a vitorlások természetesen nem egy egyenes vonalat követve haladnak, hanem a hatékonyabb haladás érdekében folyamatosan irányt változtatnak. A szakasz végén összegyűjtötték a valós adatokat, eszerint a Team Brunel tette meg a legnagyobb távolságot, 8789 mérföldet (16 277 km) vitorlázott a holland csapat.

Az SCA jó taktikájának köszönhetően megelőzte a spanyolokat. A női csapat nem egyből a partnak vette az irányt, ameddig lehetett távol maradt tőle. Fokváros környéke mindig nagyon trükkös, a tenger felől érkező hideg és a szárazföld felől érkező meleg légáramlatok változatos körülményeket teremtenek, amit még a partoknál magasodó Asztal-hegy is meg tud kavarni. A fennsík miatt a partközelben szélmentes zónák is kialakulnak, és az ilyenekben szinte mozdulni sem tudnak a hajók. A MAPFRE bele is navigálta magát egy halott zónába, így a jó nyomvonalat választó SCA simán megelőzte őket. A céltól pár száz méterre ők is gondban voltak, szinte teljesen megállt a hajójuk, de nem voltak már igazán veszélyben.

A VOR egy fokvárosi kikötőben rendezett betétfutammal folytatódik, majd a következő nyílt tengeri szakasz jön Fokváros és Abu-Dzabi között. Ez is körülbelül 12 ezer kilométeres lesz.

A VOR-ról általában és a főbb szabályokról ITT olvashat.

Az első szakasz végeredménye (nap, óra, perc, másodperc):

1. Abu Dhabi Ocean Racing 25:03:10:44
2. Dongfeng Race Team 25:03:22:48
3. Team Brunel 25:07:33:25
4. Team Vestas Wind 26:00:48:47
5. Team Alvimedica 26:13:07:38
6. Team SCA 26:23:37:49
7. MAPFRE 27:00:47:32