Érdekel a sport? Szereted a sikersztorikat?
Most 184 olimpiai arany történetét olvashatod el féláron!
60 év után újra nem európai a dobogón
További Cikkek cikkek
Amikor a nagy várakozások ellenére Vancouverben is érem nélkül maradtak kettesben az amerikai bobosok, radikális változtatásokra szánták el magukat, de ehhez kellett a BMW támogatása is. A bob, főleg a kettes, szinte mindig az európai csapatokról szólt - 41 érmet, az eddig kiosztottak 76 százalékát például a német, olasz, svájci hármas nyerte meg, amerika mögöttük kullogott a negyedik helyen, mindössze 6 darabbal Szocsi előtt.
Utoljára 1952-ben nyertek érmet férfi kettesben az amerikaiak, aranyat pedig 1936 óta nem tudtak szerezni. 2010-ben, Vancouverben Steven Holcomb egy 1992-ben épített bobbal versenyzett, nem is szállhatott harcba a riválisokkal, csak a hatodik lett, pedig a tehetsége megvan, hiszen a négyest aranyig kormányozta négy éve.
Mindenkinek segítenek a profik
A német és az olasz bobosok a Ferrarival dolgoznak együtt a fejlesztéseken, a britek a McLaren segítségét kérik rendszeresen, míg a felörekvőben levő japánok a Dome versenyautó-építővel működnek együtt.
2011-ben aztán befellegzett az addigra 19 évessé váló bobnak. A BMW vállalta, hogy újat épít nekik, ám nem csupán ennyit tettek - forradalmasították a bobokat. A projekt élére Michael Scully állt, aki autóversenyzőből lett mérnök, konyított tehát eleget a sebességhez és tudta, milyen fontos az aerodinamika.
A bobot az abszolút minimális követelmények betartásával tervezte meg, pontosan 270 centi hosszúak és 170 kilósak lettek. Rövidebbek és keskenyebbek valamivel, mint a mezőny többi tagja által használtak, ezáltal aerodinamikusabbak, ugyanakkor nehezebb beszállni és kisebb is belül a hely. 1 percnyi kényelmetlenség azonban elviselhető, ha gyorsabbak lesznek tőle a pályán mindenkinél.
Az eredmény azonban felemás lett. Az előzetes jelek szerint a BMW által készített bob gyorsabban siklott, hiszen a világkupa-ranglistán Amerika volt az első helyen a férfiaknál, a nőknél pedig két egységük is az első háromba került, az olimpiát azonban az oroszok nyerték.
Scully és csapata 69 különböző tervrajzon ment keresztül, mire megalkották a végleges verziót, amely amellett, hogy kisebb, mint a szokványos bobok, egészen másképp is viselkedik, ráadásul az orra is más kialakítást kapott - a lekerekített felső rész helyett kapott egy törést adó gerincet (melyet egyébként a németek és svájciak is alkalmaznak).
Az amerikaiak korábbi bobjai tankok voltak, amelyek minden ütközést elviseltek, de nehézkes volt őket irányítani. Márpedig Holcomb remek kormányos, így Scully más oldalról közelítette meg a projektet. Ellenálló bobot készített, amely ugyanakkor remekül irányítható is. Hogy ez így legyen, a súlypontot a bob orrából a versenyzők alá tette, ezzel pedig a sebességét is jobban tartja, ami elengedhetetlen a Sanki pályán, melyen három emelkedő is van.
A BWM összesen 6 bobot készített az amerikaiknak, hármat a férfi és hármat a női kettes csapatnak, és hogy mennyire ellenállóak, arról Elena Meyers már meg is győződhetett, ő ugyanis már az egyik edzésen fejre állt a Sanki pályán. A bob kicsit ugyan megsérült, de mindent tudtak rajta javítani és csak egy edzéslehetőségről maradtak le. (A férfi négyes bobját továbbra is a NASCAR-os Geoff Bodine cége, a Bo-Dyn építi.)
De nemcsak a BWM által készített bob, hanem a benne ülő kormányos, Steven Holcomb útja sem mindennapi. A utah-i születésű Holcomb 1998-ban 18 évesen kezdett bobozni, akkor még tolóemberként, ám miután lemaradt a Salt Lake City-i olimpiáról, úgy döntött, kormányos lesz. Pár évvel később azonban egy degeneratív szemelváltozás (keratokónusz) miatt drasztikusan romlani kezdett a látása, részben emiatt pedig 2007-ben öngyilkos akart lenni. 73 altató és egy üveg whiskey azonban nem tette meg a hatását, másnap reggel felébredt, azóta pedig egészen másképp áll mindenhez.
2008-ban megműtötték a szemét (a beavatkozást róla nevezték el Holcomb C3-R-nek, a műtétet pedig az Amerikai Olimpiai Bizottság és az Amerikai Bob és Szkeleton Szövetség fizette), 2010-ben aranyérmes lett a négyes bob kormányosaként, négy évvel később pedig esélye van megvédeni a címét.
A rá szabott, aerodinamikus bob jól vizsgázott, de Holcomb hibáit ez sem tudta orvosolni. Az amerikai kormányos a második futamban rontott Szocsiban, akkor a második helyet bukták, majd kisebb sérülése miatt gyengébbre sikerült a harmadik és negyedik rajtjuk is, így majdnem lecsúsztak a bronzról is. Végül mindössze három századdal előzték csak meg az oroszok kettes egységét, 62 év után újra érmet szerezve. Steven Holcomb fékezője Steven Langton volt.
A győztes az oroszok egysége, az Alekszandr Zubkov-Alekszej Vojevoda kettős lett, amely Vancouverben ezüstöt nyert, míg a második helyre a svájci Beat Hefti-Alex Baumann páros ért be.