10 000 km-t vertek rá, miért utolsó Fa Nándor?

2015.03.03. 10:18
Fa Nándor 1993-ban óriási elismerést szerzett, amikor vitorlásával egyedül megkerülve a Földet, a Vendée Globe nevű nonstop versenyen 128 nap után, ötödikként befutott a célba. Ez akkora dolog volt, hogy a verseny története során ő volt az első nem francia hajós, akinek sikerült befejeznie a távot. Fa több mint húsz évvel később, 2016-ban újra kipróbálná magát a Vendée Globe-on, de az előkészületek és az előversenyek nem túl biztatóak. A Barcelona World Race-en (BWR) társával mindenkitől messzire leszakadva az utolsó helyen áll. Ebben balszerencsés körülmények is közrejátszottak, de úgy tűnik, Fa Nándorék is elkövettek jó pár hibát a hajóépítésben és a versenyzésben is.

A hajós korábbi eredményei és érdemei elévülhetetlenek, de Fa Nándorról vagy jót, vagy semmit, nagyjából erre lehetett következtetni abból a sajtóközleményből, amelyet a vitorlázó felesége és egyben marketingese, Melczer Irén adott ki a BWR előtt.

„Fa Nándor óceáni vitorlázó nem nevezett meg és kért fel egyetlen hazai vitorlázót, illetve hazai hajós szakembert sem, hogy Fa Nándornak és Conrad Colmannak, a Spirit of Hungary Imoca 60' témának hivatalos kommentátora legyen a BWR 2014 versenyben való részvételt illetően, mert a hazai hajósok iránti minden tisztelete ellenére, ebben a versenykategóriában, ebben a hajó kategóriában és speciálisan a Föld-kerülő versenyzésben sajnos ezidáig nincs hazai hajós, aki akár hajótervezési, akár IMOCA szabályrendszer- és eszközrendszerbéli megfeleltetésben illetve hajózási, navigációs gyakorlatára nézve kompetens, szakavatott lenne a folyamatokat kommentálni.”

A nem túl barátságos lepisszegés ellenére néhány, vitorlázáshoz azért mégiscsak értő szakember segítségével végigvesszük a Spirit of Hungary eddigi sztoriját.

Fa 2012-ben jelentette be, hogy 15 év után ismét szólóvitorlázni fog a Föld körül, és Paulovits Dénes műhelyében ehhez saját maga épít hatvanlábas hajót. A projekt mögé olyan főszponzorok álltak be, mint a Magyar Villamos Művek és a Közgép. A Közgépnél és az MVM-nél is érdeklődtünk, hogy milyen szponzorációs hátteret biztosítanak a Spirit of Hungarynek, de egyelőre nem kaptunk választ kérdéseinkre. Az egész kampány, ami a 2012-től, a hajóépítés kezdetétől a Vendée Globe végéig tart, szinte biztosan meghaladja az egymillió eurót úgy is, hogy Fa Nándorék sok baráti segítséget kapnak. Az összeget talán alul is becsüljük, de jó támpontul szolgál az, hogy az egyik forrásunk szerint a 2007-es Vendée Globe-on harmadikként befutó hajót most egymillió euróért árulják.

Fa Nándor névjegye

vitorlázó, hajó- és kikötőépítő, korábban versenyszerűen kenuzott, finn dingiben válogatott volt
született: 1953. július 9.
1986–87-ben a 31 láb hosszú Szent Jupát fedélzetén Gál Józseffel körülvitorlázta a Földet
1990–91-ben saját építésű hajójával, az Alba Regiával a BOC Challenge-n vitorlázta körül a Földet
1992–93-ban a Vendée Globe nevű nonstop földkörüli vitorlásversenyt teljesítette egyedül, 128 nap után, ötödikként ért célba
2001-ben Balaton-kerülő szólóvitorlás-versenyt alapított, amelyet meg is nyert később

A hajó elkészült, de eddig úgy tűnik, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A Spirit of Hungary nevet kapó vitorlás első nagyobb tesztje a júniusi New York–Barcelona-verseny lett volna, de a Goszleth Marcell-lal együtt vitorlázó Fa még szinte el sem indult, máris feladta a versenyt. Visszafordulásukat azzal indokolták, hogy nem volt elég idejük felkészíteni a hajót. Két-három napot terveztek a javításokra, de végül úgy döntöttek, nem szelik át versenyben az Atlanti-óceánt.

„Itt már látszott a kommunikációjuk agressziója, amikor gyakorlatilag közölték az érdeklődő közönséggel, hogy a hajó hibájáról nem nyilatkoznak, mert azt amúgy sem értené senki" – mondta egyik forrásunk.

Szilveszterkor a Spirit of Hungary a Barcelona World Race-en rajtolt el, de már Goszleth Marcell nélkül. Goszleth, aki a sydney-i olimpián a 470-es hajóosztályban versenyzett, nem érezte magát elég tapasztaltnak a feladatra, helyére az új-zélandi Conrad Colman került, aki az IMOCA-osztályban újonc, de már van földkerülése.

Összeszokásra nem sok idejük volt, és a hajó hibái és a javítások miatt nem is tudtak túl sokat tesztelni, szinte csak a rajtra állt össze a vitorlás.

A páros az elején finoman szólva sem brillírozott, bár a földkerülő versenyek ritkán dőlnek el ebben a szakaszban, Fa Nándorék öt nap alatt 428 mérföldet kaptak az első helyen haladó Hugo Bosstól, de az utolsó előtti mögött is 217 mérföld volt a lemaradásuk, és a különbség napról napra nőtt.

Saját sebességrekordot értek el

Az MTI szerint a Spirit of Hungary egy 10 órás időszakban 18,4 csomós (34 km/óra) átlagsebességgel haladva, 24 óra alatt 416,94 tengeri mérföldet (771 km) tett meg a Barcelona World Race földkerülő vitorlásversenyen. Ez a sebesség az eddigi rekordjuk ezen a versenyen, de Fa úgy véli, az erős szél a későbbiekben gyengülni fog és mögéjük fordul majd, így várhatóan lassulni fognak.

A hátrány egy részét a verseny elején, már a Gibraltári-szoros után szedték össze, részben azért, mert rossz nyomvonalat választottak, és Colman blogjából az is kiderült, hogy alulvitorlázták a hajót.

A döntés katasztrofális következményekkel járt, napokig egy szélcsendes zónában rekedtek egy olyan részén a Földközi-tengernek, ahol telente megszokott a teljesen kisimult víz. A különbség azóta csak nőtt, a valami ismeretlen dolognak nekimenő, majd vitorlaszerelés közben meg is sérülő Fa hajója most bő ötezer mérföldes hátrányban (9500 kilométerre van) az elsőtől, de az utolsó előttinek is ezer mérföld előnye van.

A páros szerencsétlensége, hogy a kezdeti bénázás miatt lemaradtak azokról a szélrendszerekről is, amelyekkel a mezőny eleje nagyobb tempóval tudott haladni. Ebben nincs sok meglepő: a verseny nagy része az Indiai- és Csendes-óceán déli részén zajlik, ahol a nyugatról keletre tartó, alacsony nyomású meteorológiai rendszerek mint egy-egy vonat repítik a hajókat, és egy hátul haladó vonatról lehetetlen átszállni egy elöl haladóra.

Hiába tartja magát Fa tapasztalt vitorlázónak, és veszi fel a versenyt kondícióban még 61 évesen is a fiatalabbakkal, forrásaink szerint a közel évtizedes kihagyás mégis döntő lehet az eddig elmaradt sikerben, mert a vitorlázás eközben nagyon sokat fejlődött.

Elsősorban a navigációban és az időjárás előrejelzésében történt változás, ami sokkal gyorsabb döntéseket követel. Az útvonaltervező szoftverekkel és szinte halálpontos meteorológiával már egész más stílust és taktikát követel meg a versenyzés, mint Fa csúcskorszakában, ahol szinte vakon, érzésekre hagyatkozva mentek a vitorlázók

„Tizenhét év után illogikus lépés volt belevágnia ebbe, az induláskor elektronikai, meteorológiai tudása nem volt naprakész, és ez óriási hátrány” – mondta egyik szakértőnk.

De a lemaradásnak nem csak tudásbeli okai vannak, a hajó az elemzők szerint 3-5 csomóval szinte mindig lassabb azonos körülmények között a többiekénél, bár az is tény, hogy amikor szelük van, a különbség kisebb. A BWR-t és majd a szóló földkerülő Vendeé Globe-ot az IMOCA 60 hajóosztályban tartják.

A BWR-en csak a Spirit of Hungary új építésű, a többiek hét-nyolc éves hajókkal versenyeznek. „Fa a Vendée Globe-on halmozottan hátrányos helyzetben lesz, de ez nem rajta múlt, korán jött ki a hajójával, az IMOCA közben új előírásokat tett közzé, a többiek már könnyebb vitorlásokat építenek, és az uszonyrendszereket is máshogy építhetik – állította forrásunk. – Fa hajója most is valószínűleg a legnehezebb a mezőnyben, talán költségcsökkentés miatt használt a testben olyan anyagokat, amelyek ugyan olcsóbbak a csúcstechnikánál, de nehezebbek is. Ha már most is a súly a lehet hajó sebességének egyik fékezője, akkor nem világos, hogyan lehet azt a Vendée Globe-ra versenyképessé tenni az új generációs hajókkal szemben."

„A szakmát az sértette, hogy iszonyú nagy arccal indult a kommunikáció. Fa Nándor még így is a mi hősünk lehetne, de elég kiábrándítóak az eddigi történések, nyilatkozatok. Nagy dolog, hogy egyáltalán ott van egy magyar a mezőnyben, de ez a verseny korántsem a csúcs. Hisz az ebben a műfajban otthon lévő élvonalbeli franciák szinte nincsenek is jelen” – fogalmazott a vitorlázást jól ismerő interjúalanyunk.

„Az emberek 90 százalékának nagy teljesítménynek tűnik már az is, hogy valaki körbemegy, és valóban az is innen Magyarországról, de Ausztráliában kis túlzással minden sarkon található egy ember, aki már körbevitorlázta a déli óceánokat. Ebből a nézőpontból Fa eddig teljesítménye ismét csak egy kalandtúra és nem verseny."

Azt, hogy miért tért vissza Fa Nándor az óceáni és földkerülő versenyzéshez, senki sem tudja pontosan, csak feltételezések vannak. Az egyik szerint Fa mindig is sikerre éhes, önmegvalósító figura volt, akinek szüksége van arra, hogy nagy célokat tűzzön ki maga elé, és azokat meg is valósítsa. Az egyik őt ismerő forrásunk szerint személyiségének mindig jót tettek a sikerek, könnyebb szót érteni, együttműködni vele, ha egy ilyen után van, de az is látszott már, hogy kimerülőben van a korábbi sikereiből felhalmozott tőkéje.

Egy másik elmélet szerint nem lelki okokat kell keresni Fa tervei mögött, egész egyszerűen rosszul mennek vállalkozásai, és egy ekkora dobás nagyon jó reklám lehet cégeinek. A Fa székesfehérvári műhelyeiben utóbbi időben megfordult forrásaink is arról számoltak be, hogy nincs túl nagy tolongás a hajóépítőnél.

A vitorla- és tőkesúlyjavítás miatt kikötő Fa Nándoréknak sok esélyük már nincs előrelépni, abban bízhatnak, hogy az előttük menő hajóknak is műszaki gondjaik lehetnek, ami a verseny második felében egyre gyakrabban fordulhat elő. A Horn-fokig az erős szeles zónákban van esélyük valamit csökkenteni a hátrányukon, mert úgy tűnik, abban a hajó is jobb, és Fa mentalitásának is jobban kedvez.

A szaksajtó szerint a BWR-en egyetlen olyan hajós indult, amelynek a Vendée Globe-on is lehet majd esélye, mégpedig Alex Thomson a Hugo Boss-szal, de neki már az Atlanti-óceánon eltört az árboca. A versenyt jelenleg egy tapasztalt svájci–francia páros vezeti toronymagasan, nemrég kerülték meg a Horn-fokot, és már Európa felé tartanak az Atlanti-óceánon. A második és harmadik helyért lehet még csata. A többiek tudásuknak és hajójuknak megfelelő helyen vitorláznak, de például a One Planet One Ocean-Pharmaton nevő hajó, amely egy 15 éves, kifejezetten régi darab, még így is jelentős előnyben van a Spirit of Hungaryhoz képest. A verseny közel két hónapja tart, és nagyjából ennyi időre van még szüksége az Új-Zélandot elhagyó magyar hajónak, hogy beérjen a barcelonai célba.