Egy piros ötszög az óceánon írhatja át a VOR-t

GettyImages-474246240
2015.05.27. 22:16

A Team Brunel vitorlása nyerte a Volvo Ocean Race hetedik szakaszát, ami a korábbiakhoz képest sprinttávnak számított. A földkerülő verseny hathajós mezőnye az amerikai Newport és Lisszabon között 2800 tengeri mérföldön át csatázott egymással közel tíz napon át.

A szakasz nagy része tényleg sprintre emlékeztetett, minimális különbségekkel, egy-két százmétereres közelségben haladtak a vitorlások. Az indulás után egyszerű volt a képlet, ahogy a Dongfeng kormányosa, Charles Caudrelier mondta, az nem esik ki a versenyből, aki a Golf-áramlatban marad. Ez azonban nem volt ilyen egyszerű, gyakran változtak a szélviszonyok, ezért rengeteg munkára és folyamatos vitorlacserékre volt szükségük a hajóknak, hogy versenyben maradjanak.

A vezető pozíciót sokszor emiatt cserélgették a csapatok, a második napon 12 órán belül három csapat, a Brunel, az Abu Dhabi és a MAPFRE is élre tudott állni. A negyedik-ötödik napon már egyre nagyobb különbségek alakultak ki, és az lett a szakasz egyik fő kérdése, hogy ki éri el először az Azori-szigetek körüli magasnyomású rendszert, ahol jó szélre lehetett számítani.

Az utolsó két nap a MAPFRE, a Dongfeng és Brunel tudott jobban elszakadni a többiektől, a három hajó egymástól 4-5 mérföldes távolságban haladt. Biztosnak tűnt, hogy közülük kerül ki a győztes. A legjobban a Brunel hajrázott, 9 nap 11 óra 9 perc 49 másodperc után ért célba, húsz perccel megelőzve a MAPFRE-t. Meglepetésre a harmadik helyen az Alvimedica érkezett, 55 másodperccel csúszott be a Dongfeng elé.

„Ez volt az egyik legnyugodtabb transzatlanti futamom, amin valaha vitorláztam. Alig volt szelünk, csak egyszer, tegnap éjjel fújt 24 csomós szél, de a szakasz nagy részén szinte csak túráztunk a sima Atlanti-óceánon. Másrészről a verseny elég intenzív volt. Ha ilyen kis távolságok vannak a hajók között egy másodpercre sem pihenhetsz. Minden hibáért könyörtelenül megfizetsz. A szakasz után újra nyitott a verseny. Még van két szakaszunk vitorlázni, és továbbra is harcolni fogunk az elérhető legjobb helyért" – mondta Bouwe Bekking, a Brunel kormányosa.

A szakasz végeredménye mindezek ellenére még kérdéses, a verseny zsűrije három csapat ellen is vizsgálatot indított. Az SCA, a Dongfeng és a MAPFRE ellen is az a vád, hogy tiltott területen hajóztak. A portugál partoktól nem messze egy olyan ötszögű zóna van kijelölve GPS-koordinátákkal, ahová a tengeri közlekedés biztonsága miatt elvileg tilos bemenni. Az előbb említett három hajó ezt figyelmen kívül hagyta, amivel jogosulatlan előnyhöz is jutott. Az Abu Dhabi kormányosa, Ian Walker panaszkodott arra, hogy a Dongfeng így tudott meglógni előlük. Míg ők többször irányt változtattak, hogy elkerüljék a zónát, a kínai csapat átvágott rajta.

Az összetettben nagy változás így sincs, hét szakasz után az Abu Dhabi 16 helyezési számmal áll az élen, a második a Dongfeng 21-gyel, a harmadik hely a 22 pontos Brunelé. A verseny nagyon éles lesz, már csak két rövid etap vár a mezőnyre. Lisszabon és Lorient között 647, Lorient és Göteborg között 960 tengeri mérföld a táv.