Miért sportkocsiülésben ülnek a futballisták a kispadon?

2018.08.18. 08:10

Elég sok futballstadionban látható, hogy a kispadon a legmodernebb sportautóülésekben ülnek a cserejátékosok, így volt ez a nyári világbajnokság pár stadionjában is. Az viszont nem teljesen világos, hogy mit keresnek a remek oldaltartással bíró ülések ott, ahol aztán végképp nem hat oldalirányú erő a játékosokra.

Ezt a rejtélyt göngyölítette fel az autós szakportál, a Jalopnik, méghozzá a stadionokban leggyakrabban látható ülések gyártójának, a Recarónak a segítségével – az ő üléseiket használják például a Ferencváros és a DVSC, de többek között a Real Madrid és a Borussia Dortmund stadionjaiban is.

A sportkocsiülések focis használata az 1990-es évek elejére nyúlik vissza, amikor a Recaro cég tulajdonosa, Ulrich Putsch tagja volt az akkor stabil Bundesliga-csapat Kaiserslautern igazgatótanácsának. Innen tudta, hogy a klub 1990-92 közötti vezetőedzőjének, Karl-Heinz Feldkampnak hátproblémái vannak, és felajánlotta neki, hogy próbálja ki az egyik sportülést, ami egyébként remek tartást is ad.

1994-re már az egész kispad egyedi tervezésű Recaro-ülésekből állt, a példa pedig gyorsan ragadós lett, és idővel annyi csapat vette át a rendszert, hogy a cég külön gyártani kezdte a módosított sportkocsiüléseket. Sőt, más cégek is másolni kezdték őket, így többek között repülőgépüléseket gyártó cégek is beszálltak a bizniszbe, igaz, nem akkora sikerrel, mint a Recaro tette, ami mostanra több mint 100 csapatot lát el ülésekkel, többnyire Európában és Japánban.

Azon kívül viszont, hogy jól néznek ki, miért is használják őket?

Egyrészt, mert kényelmesek, másrészt pedig beépített ülésfűtés is van bennük, így csak áramforrásra kell kötni őket, és télen sem fagynak meg a cserejátékosok a kispadon az egyedi gyártású ülésekben.

Ami viszont különlegessé teszi a világbajnokság egyik stadionjában látott üléseket, az az, hogy Szaranszkban egészen spéci üléseket vetettek be, és látszólag egyenes egy autóalkatrész-boltból tették oda őket a stadionba, hiszen még a sport- és versenyautókban használt hatpontos biztonsági öv rögzítésére használt lyukak is ott maradtak az ülésben szemben az egyedi gyártású futballverziókkal szemben.

Jalopnik | Recaro