• Blog.hu
  • Fórum
  • Indavideó
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
  • Címlap
  • Rovatok
  • Friss hírek
    • Facebook
    • Twitter
    • Tumblr
    • Reddit
  • Napi.hu
  • Dívány
  • Totalcar
  • Femina
  • Port.hu
  • We ❤︎ Budapest
  • Velvet
Blogok
Alapvonal a Facebookon
Index a Facebookon

Rovataink a Facebookon

Tech-Tud Indexfotó Indexvideó Ma is tanultam valamit Cinematrix Stenk Sport Powerplay 120 yard Bukótér Mindeközben Index kibeszélő

Youtube Instagram
Messenger Viber
Twitter
  • Sport
  • Alapvonal
  • hans heyer
  • hockenheim
  • német gp
  • 1977

Belógott egy Forma–1-es futamra, és a mezőny után eredt

10C560 76
Joó Gábor
2020.02.16. 08:38
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!
Előzmény (1)
  • Mi legyen az F1-es gridgörlökkel?

További Alapvonal cikkek

  • Túlnőtt a bátyján a kisöccs Túlnőtt a bátyján a kisöccs
  • Ő most a világ legértékesebb futballistája
  • Női négyes – csillagos ötös
  • Mi mindenre jó a közösségi média!
  • Legenda a leszakadt farmergombról
Tovább a rovatra

A címlapról ajánljuk

Hans Heyer sztorija a legképtelenebb történet, pláne 21. századi szemmel: ő az az autóversenyző, aki sosem kvalifikálta magát Forma–1-es versenyre, mégis indult Forma–1-es futamon. Aztán a verseny után persze lebukott.

Az 1977-es Német Nagydíjig kell visszamennünk, hogy találkozhassunk a német Hans Heyer nevével a Forma–1-ben. Heyer sosem versenyzett a sorozatban, csak a Forma–2-ben próbálkozott pár futamon, ott is különösebb sikerek nélkül. Túraautó-pilóta volt, nem is ment rosszul neki, mert 1974-ben Európa-bajnokságot, 1975-ben és 1976-ban német bajnoki címet nyert hazájában.

Heyer azonban a Forma–1-be vágyott, és 1977-ben Hockenheimben el is jött erre az esély. Az akkoriban 34 éves túraautós az újonc ATS-Zakspeed csapat egyik Penske kocsiját bérelte ki, és megpróbált elindulni a nagydíjon. Ez akkoriban nem volt könnyű, ugyanis napjainkkal ellentétben nem kellett azon gondolkodni, hogyan töltsék fel a rajtrácsot, mert túljelentkezés volt a futamokra. Harmincan akartak indulni a hockenheimi versenyen, a szabályok szerint viszont csak 24 autó vehetett részt.

Heyer nem került be a 24-be az időmérőn, csupán a 27. leggyorsabb időt futotta. A nem kvalifikáltak között Heyer előtt végzett a belga Patrick Neve és a spanyol Emilio de Villota is, így a német a harmadik tartaléknak mondhatta magát. Ez azt jelentette, ha a 24-ből valakivel történik valami, és nem tud indulni, akkor első körben Neve ugorhat be a helyére, másodikban De Villota, és csak utánuk következett Heyer. Vagyis három kocsinak is ki kellett volna esnie a start előtt, hogy Heyer lehetőséghez jusson. Bár akkoriban a technika volt a pilóták egyik legnagyobb ellensége, három búcsúzó a start előtt rettenetesen valószínűtlennek tűnt.

Heyer azonban talált egy kiskaput. Mármint majdnem szó szerint. Ahogy minden pályán a mai napig, úgy Hockenheimben is akadt egy oldalsó kijárat a boxutcából a pályára. A depóba vezető szervizúton volt egy kisebb aszfaltozott terület, amely mellett hagytak egy pályára vezető rést, úgyhogy amíg a 24 autó a pályán készülődött a felvezető körre, Heyer kocsijával az előkészületeknél a nyílás közelébe lopakodott.

Hans Heyer a 70-es években
Hans Heyer a 70-es években
Fotó: RX-Guru / Wikimedia Commons

A területet persze felügyelték, így a közelébe kerülni egy dolog, átjutni rajta sokkal nehezebbnek tűnt, de nem Heyernek. Az az évi Német GP-n ugyanis nem grid girlök jelezték táblákkal a pilótáknak, hova kell parkolniuk a rajthoz, hanem mezei pályabírók végezték ezt a feladatot, akik kezükben egy névtáblával a startpozíciók előtt dekkoltak. Heyer a környékről származott, a táblatartók közül nem egyet jól ismert, mert a pályabírók egy része korábban amatőr versenyző volt, sokan gokartban vagy kisebb német szériákban próbálkoztak. 

Mind volt ellenfeleim és régi haverjaim voltak, úgyhogy kieszeltem valamit. Megdumáltam, hogy hagyják nekem nyitva a kaput, és jelezzenek, ha indulhatok

– mesélte el ördögi tervét évtizedekkel később Heyer. Az Autosport.com fotója bizonyítja, hogy Heyer csak félig emlékezett jól: kapu nem volt, a bekötőútról simán fel lehetett jutni a pályára, a kijáratot legfeljebb elállni lehetett. Annyi biztos, hogy valakinek helyet kellett hagynia, hogy az ATS-Penske felgurulhasson a versenyaszfaltra.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Happy 74th Birthday to Hans Heyer, (*1943), German Racing driver, f1 : GP Germany 1977, Winner 12h Sebring 1984 #oldf1 #f1 #formulaone #vintageracing #racing #motorsport #rennlegenden #grandprix #whenracingwasracing #hansheyer #ats #fordcaprirs #zakspeed #tourcar #lemans #lasarthe #lemans24 #norisring #mercedes

Unique Formula 1 Content (@f1_fakten) által megosztott bejegyzés, Márc 15., 2017, időpont: 10:59 (PDT időzóna szerint)

Heyer számítása bejött, mert a felvezető kör után a mezőny elstartolt,

ő pedig közvetlenül utánuk iramodott, és „elrajtolt” a Forma–1-es Német Nagydíjon

– hogy mindezt a szabályokat megszegve tette, az már más kérdés. Azt gondolhatnánk, gyorsan feltűnt a felügyelőknek, hogy két rikító sárga ATS van a pályán – noha csak egy ilyen autó kvalifikálta magát –, és azonnal kiintették Heyert a fekete zászlóval, de nem ez történt.

Clay Regazzoni és Alan Jones ugyan még a rajtvonal előtt összeakadt, és Jones gyakorlatilag el sem kezdte a versenyt, vagyis egy tartaléknak elméletileg volt joga átvenni a helyét, de mint említettük, Heyer csak a harmadik tartalék volt, Nevét és De Villotát is előbb illette volna a részvételi lehetőség.  

Hogy nem intették ki a versenyről, annak lehetett egy emberi tényezője is: ki gondolta volna, hogy egy Forma–1-es autó illegálisan próbál bejutni a versenyre? 

Heyer így zavartalanul pályán maradhatott, és majdnem tíz kört tett meg. 

Kalandja váltóhiba miatt ért véget, az ATS-Penske ugyanis nem bírta a gyűrődést, így Heyernek fel kellett adnia a futamot, amit egyébként Niki Lauda nyert meg. A verseny után persze kiderült Heyer partizánakciója is.

A felügyelők a csapatot hivatalosan figyelmeztették, Heyer kocsiját pedig utólag diszkvalifikálták.

A német kalózversenyző ennek ellenére történelmet írt. Ő lett az a pilóta, akinek három híres angol rövidítés is a neve mögé került egy F1-es verseny végén:

  • DNQ – did not qualify, azaz nem kvalifikált a versenyre,
  • DNF – did not finish, vagyis nem ért célba a versenyen,
  • DSQ – disqualified, azaz kizárva.
Heyer szemléli utolsó Le Mans-i autóját, egy Silk Cut Jaguart az 1986-os futam előtt
Heyer szemléli utolsó Le Mans-i autóját, egy Silk Cut Jaguart az 1986-os futam előtt
Fotó: GPLibrary / Universal Images Group / Getty Images Hungary

Heyer a furcsa F1-kalandja után visszatért a túraautókhoz és a hosszútávú versenyzéshez. Összesen tizennégyszer indult a Le Mans-i 24 óráson, de egyszer sem ért célba, bár olyan F1-nevek, mint Ricciardo Patrese és Michele Alboreto csapattársaként is próbálkozott.

A spái 24 órás túrakocsiversenyen viszont többször győzött, és akadt még egy nagyobb sikere a motorsportban, az 1986-os Dakar-ralin második lett a kamionos kategóriában. A komolyabb versenyektől a 80-as évek végén visszavonult, de poénból még 2004-ben is elindult a német VW Polo-kupában a most 76 éves Heyer. 

(Források: Autosport.com, Wikipedia)

(Borítókép: Hans Heyer egy tesztvezetésen 2011-ben - fotó:  Daimler AG press department)

Ma is tanultam valamit 1-2-3-4.
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Maradj otthon és tanulj valamit ...ma is, ...holnap is, ...holnapután is
Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

Ehhez a cikkhez ajánljuk



Bookline
Linda Winterberg-A pezsgőgyár - A Herzberg-pincészet újjászületése
Linda Winterberg
A pezsgőgyár - A Herzberg-pincészet újjászületése
4080 Ft
Harry herceg-Tartalék
Harry herceg
Tartalék
6367 Ft
Ingatlan.com
  • Hírek
  • Valóra vált a vevők álma: van, ahol már beindult a lakásárcsökkenés
Money.hu
  • Hírek
  • 6 dolog, amire készülj, ha az egyesülő MKB vagy Takarékbank ügyfele vagy
  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Szerzői jogok
  • Adatvédelmi elvek
  • Süti szabályzat
  • Süti beállítások
  • RSS
  • Állás
  • Márkabiztonság
  • © 1999-2023 Index.hu Zrt.