Hogyan került Xéna egy Forma-1-es versenyautóra?

GettyImages-637483298
2020.05.03. 18:35
Rengeteg szponzor megfordult már a Forma-1-ben, a közismert márkák mellett néha egészen furcsa cégek is megjelentek a sportágban, a Penthouse és a Durex rövid F1-es kalandja jó példa erre. Főleg a pénzszűkében lévő kisebb csapatok autóira volt könnyű felkerülni hirdetőként, nem meglepő, hogy szélhámosok is megpróbálták kihasználni a lehetőséget.

A szponzorok legalább annyira meghatározzák egy Forma-1-es versenyautó kinézetét,  mint a technikai megoldások. Az elmúlt néhány évből elég csak a Force Indiára (a későbbi Racing Point) gondolni, az új szponzor miatt teljesen pinkre festették autóikat. A BAR autóinak felemás színezése is sok szurkolóban hagyott mély nyomokat. Szintén jó példa a McLaren, ami a 70-es évektől kezdve egészen 1996-ig versenyzett a jellegzetes piros-fehér színkombinációban a Marlboro miatt. Gyakran már önmagában a hirdető cég kiléte is izgalmas, nem csak az, miként változik a kocsi festése. A sportág 70 éves története során szép számmal tűntek fel furcsa és  kétes hátterű támogatók a csapatok háza táján. 

A fapados Red Bull esete a nigériai herceggel

Az Arrows több mint 20 évig volt az F1-es mezőny tagja, a kiscsapat folyamatosan az anyagi csőd szélén táncolt. Soha nem nyertek versenyt, igaz, az 1997-es Magyar Nagydíjon Damon Hill nagyon közel állt a sikerhez. 1999-ben a szokásosnál is nehezebb helyzetbe került Tom Walkinshaw csapata, miután távozott az addigi főszponzor, a Danka. A csapat új pilótáinak, a spanyol Pedro de la Rosának és a japán Toranosuke Takaginak köszönhetően a Repsol és a PIAA személyében új szponzor érkezett az Arrowshoz. A két nemzetközileg ismert cég neve mellett egy rejtélyes hirdetés is megjelent az autók oldalán. 

A T-Minus mögött a még rejtélyesebb Malik Ado Ibrahim nigériai herceg állt, aki mesés, 125 millió dolláros befektetés ígéretével érkezett az Arrowshoz. Ez ma is komoly összegnek számítana az F1-ben, 1999-ben főleg az volt. Walkinshaw-t az sem zavarta, hogy nem volt teljesen tiszta, miért költene ennyi pénzt a mezőny egyik leggyengébb csapatába. A T-Minus egy totál ismeretlen energiatálmárka volt, annak reklámozásán keresztül akart pénzt csinálni Malik Ado Ibrahim, aki azt tervezte, hogy majd ruházati termékeket és motorkerékpárokat forgalmaznak ezen a néven. 

Nem nehéz kitalálni, hogy mi lett a zavaros sztori vége. A nigériai herceg felszívódott, a beígért pénzből semmit nem látott a csapat. Az Arrows még magához képest is gyengén ment abban az évben, csupán egyetlen világbajnoki pontot kapartak össze De la Rosáék. A súlyos anyagi problémák ellenére az Arrows egészen 2002-ig húzta, szezon közben fogyott el a pénzük, az utolsó néhány versenyen el sem tudtak indulni. 

Malik Ado Ibrahim neve zűrös ügyek miatt került elő később. 2008-ban azzal vádolta a texasi bíróság, hogy ellopta a pénzt, amit egy fiatal NASCAR-versenyző támogatására kapott. Két évvel később egy megújuló energiaforrásokban utazó cég jelentette fel azzal, hogy 200 ezer dollárt lopott el tőlük. Nem tudni, mi lett az ügy vége, a legutolsó hírek szerint a herceg hazájában kapott munkát.

Még egy szélhámosnak is túl drága volt az F1

A Moneytron és az Onyx közös története hasonlóan fordulatos. A Moneytron nem egy Transformers neve, hanem egy szuperszámítógépé, amiről tulajdonosa, Jean-Pierre Van Rossem azt állította, hogy képes megmondani a részvényárfolyamok alakulását. Azt is állította, hogy a csodamasinát egy titkos ajtó mögött tartja az irodájában.

Ami biztos, hogy Van Rossem gazdag embernek számított akkoriban, több százmillió dolláros vagyonnal bírt, saját jachtja és repülőgépe volt, ügyfelei is a tehetősebbek közül kerültek ki. 1989-ben jelent meg az újonc Onyxnál, a csapat egyik pilótája, a szintén belga Bertrand Gachot hozta oda, így kerültek Moneytron-feliratok a rózsaszín-kék színekben pompázó autókra.

A szezon első felében még az előkvalifikáción sem jutottak túl az Onyx-autók, a hetedik versenyen viszont már sikerrel vették az akadályt, a svéd Stefan Johansson rögtön 5. lett. Később még kétszer tudott pontot szerezni Johansson, Portugáliában például dobogós lett, aminek köszönhetően az Onyx az előkelő 10. helyen zárta első F1-es szezonját. 

Van Rossemet azonban nem győzték meg a sikerek, év végén lelépett az Onyxtől. Valószínűleg azért, mert rájött, milyen drága mulatság egy F1-es csapat fenntartása. Egyébként is balhés figura volt; egy interjúban maffiavezérnek nevezte az F1 irányítóját, Bernie Ecclestone-t, az Olasz Nagydíj után kirúgta az elégedetlenkedő Gachot-ot, közben azt híresztelte, hogy 40 millió dollárt fektetett a Porsche F1-es motorprojektjébe. Nem meglepő ezek után, hogy a Moneytronról később kiderült, valójában piramisjátékról van szó, sosem létezett a szuperszámítógép. Van Rossemet csalás miatt öt év börtönbüntetésre ítélték, később saját politikai pártot alapított ROSSEM néven. A belga üzletember/politikus 2018-ban halt meg. Az Onyx nem sokkal élte túl Van Rossem távozását; 1990-ban csupán öt futamra tudták kvalifikálták magukat a versenyzők, a szezon végén meg is szűnt a nagy reményekkel induló csapat.

Mit keresett Xéna egy F1-es autó oldalán?

Nem példátlan a Forma-1 történetében, hogy mozifilmeket reklámozzanak autóikon a csapatok. A tavalyi Brit Nagydíjon a Red Bull gépeire került fel az új James Bond-filmre utaló 007-es felirat, míg a Toyota és a Lotus a Christopher Nolan-féle Batman-sorozat éppen aktuális részét népszerűsítette korábban. A Red Bull különösen erős ebben a műfajban: a 2005-ös Monacói Nagydíjon A sithek bosszúját, egy évvel később pedig az új Superman-mozit reklámozták speciális festéssel.

A Tyrrell esete még a Superman-köpenyben feszítő David Coulthard látványánál is bizarrabb. A nagy múltú csapat 1997-ben nehezen talált szponzorokat, az autók puritán fehér festésben futottak, csupán egy-egy kisebb hirdetés volt rajtuk. Az akkor induló Channel 5 nevű brit tévécsatorna dobott mentőövet a pénzszűkében lévő csapatnak, igaz, csak a Brit Nagydíj erejéig. A megállapodás értelmében a Xéna, a harcos hercegnő című sorozatot kellett reklámoznia Tyrrellnek: az autók motorborításának egyik oldalára a Lucy Lawless által alakított Xéna, a másik oldalra pedig Xéna bajtársa, Gabriel került. Lehet, hogy a Channel 5 ráfizetett az üzletre, mivel egyik Tyrrell-autó sem ért célba a nagydíjon: Jos Verstappen a 45., Mika Salo a 44. körben esett ki motorhiba miatt. Az 1997-es volt a Tyrrell utolsó előtt szezonja a Forma-1-ben, 1998 végén felvásárolta őket a British American Tobacco.

A Tyrrell történetéhez hozzátartozik, hogy a csapatot felvásároló BAR-ból alakult meg a Honda gyári csapat, ami egészen 2008-ig, a japán gyártó kivonulásáig működött. A csapatot Ross Brawn vette meg, így jött létre 2009-ben a Branw GP, ami a sportág egyik legnagyobb szenzációját okozva rögtön megnyerte a vb-t. A Brawn GP egyetlen évig létezett, ezúttal a Mercedes vette meg a csapatot. Azóta a Mercedes zsinórban hat világbajnokságot nyert. 

Szexszel bármit el lehet adni

A 1976-ban már túl volt legszebb évein a Hesketh, sztárpilótájuk, James Hunt már a McLarennél versenyzett, abban az évben meg is nyerte a világbajnokságot. (Az 1976-os szezon Niki Lauda súlyos nürnburgringi balesete, illetve Hunt és Lauda kiélezett párharca miatt vált emlékezetessé.) A csapatnak sikerült két tőkeerős szponzort szereznie arra az évre. Az egyik a cigarettapapírt gyártó Rizzla, másik pedig - a brit csapat bohém és polgárpukkasztó imidzséhez méltóan - a Penthouse volt. Ennek megfelelően a Hesketh autók elejére egy-egy lengén öltözött Penthouse-modell festettek. Hogy még abszurdabb legyen a dizájn, a modellek egy csomag cigarettapapírt tartottak a kezükben. Talán így akartak spórolni a reklámfelülettel, esetleg a keresztmarketinget akarták erősíteni, nem tudni.

Mindenesetre ez sem segített a csapaton, egyetlen árva pontot sem szereztek abban az évben. A következő szezonra is maradt a Rizzla-Penthouse párosítás, csupán annyi különbséggel, hogy még két modellt festettek az autók oldalára, de pontot ez sem hozott a Heskethnek. Még egy évet mentek a Forma-1-ben, utána megszűnt a csapat. 

Amikor a BBC-nek nem tetszett a biztonságos szex

A következő történet szintén az 1976-os évhez és a szexhez kapcsolódik. A brit Surtess Racing abban az évben a London Rubber Company támogatásával tudott elindulni a Forma-1-ben, az egyik világbajnokságon kívüli futamon már Durex feliratokkal telematricázott autókkal versenyeztek. Valószínűleg senki sem sejtette, hogy  országos botrány lesz ebből. Pedig az lett: a BBC producere megpróbálta elérni a csapatnál, hogy leszedjék az óvszermárka matricáit, de mivel ez nem sikerült, a brit közszolgálati csatorna inkább nem közvetítették a futamot. 

Nemcsak erről a futamról maradtak le a brit tévénézők, hanem az egész F1-es szezonról; a BBC ugyanis a családos nézők védelmére hivatkozva nem volt hajlandó közvetíteni a versenyeket. Ami azért volt különösen kellemetlen, mert pont egy brit versenyző, James Hunt harcolt a vb-címért. A BBC bojkottja egészen a szezonzáróig tartott ki, a drámai japán futamot, ahol Hunt megnyerte a világbajnokságot, végül leadta a csatorna. A Surtees Racing még egy szezont töltött az F1-ben, 1978-ban nem tudtak elég pénz összegyűjteni az induláshoz. 

Gyorsan eltűnt a Red Bull kihívója

Legalább akkora ambíciókkal érkezett a Forma-1-be 2019-ben a Rich Energy energiaital-gyártó, mint amekkora fiaskó lett az amerikai Haasszal való együttműködésből. Már az is megmosolyogtató volt, amikor a téli tesztek első napján arról posztoltak, hogy máris sikerült legyőzniük a nagy riválisnak kikiáltott Red Bullt. Mégsem emiatt került be válogatásunkba a Rich Energy. Eleve furcsa körülmények között kerültek a Forma-1 közelébe, a hírek szerint először fel akarták vásárolni a Force Indiát, amiből végül semmi nem lett. Maga a márka nem túl ismert, össze sem lehet hasonlítani a Red Bullal vagy a Mercedesnél feltűnő Monsterrel. Ehhez képest rögtön névadó szponzorként jelentek meg a Haasnál, az autók is a Rich Energy arany-fekete színeit kapták meg. 

Akkor lehetett először sejteni, hogy valami nem stimmel a céggel, amikor az autókról le kellett venni a Rich Energy agancsos emblémáját, mert túlságosan hasonlított egy bicikligyártó logójára. A botrány java azonban még hátravolt: a júliusi Osztrák Nagydíj után Twitter-bejegyzésben jelentette be a Rich Energy, hogy a gyenge eredmények miatt megszünteti együttműködését a csapattal. A Haasnál viszont tagadták, hogy szerződésbontás történt. A Rich Energy tulajdonosai közölték, hogy William Storey vezérigazgató magánakciója volt a bejegyzés, ugyanúgy támogatják tovább a csapatot. Storey ezután kiszállt a Rich Energyből, ami később Lightning Voltra változtatta a nevét. 

A Haas és a Rich Energy együttműködését ez sem mentette meg; szeptember végén a csapat jelentette be, hogy szakítottak a céggel, ezúttal végleg. Az autók arany-fekete fényezése maradt a szezon végéig, az energiaitalgyártó neve viszont lekerült róluk. Mindent összevetve borzalmas évet zárt tavaly a Haas: nem elég, hogy szezonközben elvesztették névadó szponzorukat, a világbajnokságon is pocsékul szerepeltek, mindössze 28 pontot szerezve a kilencedik helyen zártak, egyedül a Williamst tudták megelőzni. 

Ebben a cikkünkben írtunk részletesen arról, hogy a Rich Energyhez hasonló furcsa szponzorok megjelenése mögött az állhat, hogy az F1 máig nem heverte ki a dohánypénzek kiesését, ami 2001 környékén 250 millió dollárt jelentett évente a sportágnak. 

Ezt itt a te logód helye!

A Hispania Racing némileg kilóg a sorból. A spanyol hátterű HRT 2010-ben csatlakozott az F1 mezőnyéhez (a két másik újonc, a Lotus és a Virgin mellett), miután a FIA engedélyezte új csapatok nevezését. Már az indulásnál látszott, hogy nem lesz hosszú életű az ingatag lábakon álló projekt; a csapat autója nem készült a téli tesztekre, a szezonnyitó Bahreni Nagydíj szabadedzésein próbálhatták ki először a pilóták. Ez jól leírja, hogy mennyire volt versenyképes a HRT, mégis valahogy végigcsinálták a szezont, természetesen pontot nem szereztek, viszont a Virgint legalább megelőzték. 

Érthető módon nem tolongtak a szponzorok, hogy a jó pénzért a mezőny egyik leglassabb autóján hirdethessenek. A Tata is csak az indiai pilótájuk, Narain Karthikeyan miatt támogatta őket. 

ÍGY ÁLLHATOTT ELŐ AZ AZ ABSZURD HELYZET A 2011-ES SZEZONBAN, HOGY A HRT GYAKORLATILAG AZT REKLÁMOZTA AUTÓIN, HOGY NINCS ELÉG SZPONZORA.

Az autók oldaldobozain és szárnyain olyan feliratok szerepeltek, mint hogy "ez egy menő hely" és "ez akár te is lehetnél", illetve "ez a te logód helye", ezzel próbálták felkelteni a cégek figyelmét. 

Bármennyire is kreatív volt ez a kényszermegoldás, szponzorokat nem hozott a csapatnak, egész évben ezzel a furcsa dizájnnal futottak a HRT autói. Lehet, hogy a kockás zászlót imitáló borzalmas festés riasztotta el az érdeklődőket. Csodával határos módon a HRT még egy évet lehúzott az F1-ben, és csak 2012 végén csődölt be. Három év alatt összesen 56 futamon indultak, legjobb eredményük egy 14. hely volt. 

(Borítókép: Guy Edwards és Suzanne Turner a Penthouse Rizla Hesketh 308B versenyautón 1976-ban. Fotó: S&G/PA / Getty Images Hungary)