Most akkor csalás volt a trükk vagy teljesen szabályos?

2015.01.12. 17:01

A New England Patriotsnak könyékig bele kellett nyúlnia a trükktárba, hogy visszajöjjenek a meccsbe a Baltimore Ravens ellen az NFL-rájátszás szombat éjszakai meccsén, az egyik ilyen húzás az őrületbe kergette a két évvel ezelőtti bajnok Ravens edzőjét, John Harbaugh-t.

A szakember mondott mindenfélét a 35-31-es vereség után, szerinte a Patriots trükkjei megtévesztők voltak, soha senki nem csinált még ilyet, és az NFL-nek amúgy is rá kellene néznie erre az egészre.

Nincs teljesen igaza, nézzük, hogy miért. 

A Patriots a harmadik negyedben több playt nem hétköznapi felállásból indított. Csak négy falembert küldtek fel és más, nem megszokott posztokról vállaltak be jogosulatlan elkapót (olyat, akit nem lehet megjátszani, miután elindult az akció), ez pedig annyira összekavarta a Ravens-védelmet, hogy nem tudták lereagálni a dolgot, a New England first downt is szerzett. 

Itt van az egyik játék, amit Harbaugh vitatott: az SB Nation gifjén látható, hogy a labdát elindító center két oldalán egy-egy játékos van, de aztán a baloldali második, aki papíron left tackle-nek állt be, váratlanul előre indul el, hogy aztán elkapja a labdát, és megcsinálja a first downt, mielőtt szerelik.

Elvileg az offensive linemennek ilyet nem lehetne csinálnia, ha legalább heten vagy többen vannak a line of scrimmage-en, a támadás vonalán, akkor van rendben a felállás, de minden esetben csak a vonalon álló legszélső játékos kaphat labdát.

A gifen bekarikázott futójátékos, Shane Vereen ezért is kezd el hátrafelé sprintelni, ha előrerohant volna, akkor zászlót dobnak rá a bírók. A line of scrimmage másik végén pedig a left tackle-nek álcázott tight end, Michael Hoomanawanui volt az utolsó ember, aki végül elkapta a labdát. 

Az egészben az a legrosszabb a védekező csapat számára, hogy azok az emberek indulnak el előre jogosult elkapóként és lesznek hirtelen megjátszhatók, akiktől nem erre számít a védelem. 

Harbaugh ezért is rohant be a pályára, hogy véget vessen a dolognak, szerinte a bírók egyszerűen nem értették, mi folyik a pályán. A meccs után azt is felhozta, hogy ilyet nem nagyon szoktak csinálni a csapatok. Pedig ez nem igaz, az egyetemi bajnokság egyik élcsapata, az Alabama már eljátszotta az LSU-val nagyjából ugyanezt, itt az egyik falemberük lett megjátszható.

Harbaugh szerint az volt a probléma, hogy nem tudták időben beazonosítani, ki lesz a jogosult elkapó, úgyhogy jó lenne, ha a liga ránézne erre a dologra.

Itt ugye azon lehet vitázni, mennyi ideje jutott a védelemnek reagálni, miután értesítetták őket, de nagyjából tíz másodpercük így is lett volna, mielőtt elindul az akció, vagy kérhettek volna időt. 

Még ha a liga rá is néz erre az egészre, megbüntetni utólag úgysem tudják a Patriotsot, amely ezzel a trükközéssel hatalmas visszakapaszkodást mutatott be és jutott a főcsoport döntőjébe. 

„Tudtuk, hogy ez a játék működni fog, háromszor meg is húztuk. Hat jogosult elkapónk volt a pályán, de ebből csak öt volt valójában az, a jogosulatlan jelzett a játékvezetőnek" - érvelt Belichick. Amikor harmadjára húzta elő a trükköt a Patriots, Bill Vinovich jelentette is a Ravensnek, hogy a 34-es számú patriotsos lesz a nem jogosult, de addigra már mindegy volt, a Patriots úgy pörgette a játékot. 

És ez fájhat igazán Harbaugh-nak. Mert a New England-iek gyakorlatilag kihasználták a szabály adta lehetőségeket, és a bíró hiába szólt a Ravens-védelemnek, ahogy ilyenkor kell, a lereagálásra már nem volt idejük. 

15%
4999 Ft
4250 Ft
15%
2999 Ft
2550 Ft