A Super Bowl, amit a reklámok nyertek

2015.11.01. 20:30

„Az egyik előzetes bele is lógott egy kezdőrúgásba, de a reklámok is nagyon zavarók voltak, persze érhető okokból. Egy percnyi reklámidő 150 ezer dollárba került a Super Bowl közvetítése alatt” – szörnyülködött a Time Magazine kritikusa 1968-ban, pedig ha tudta volna, hogy mi jön azután. Folytatjuk a jubileumi 50. Super Bowl előtti sorozatunkat a Super Bowl II-vel.

Az 1967-es Super Bowl I után újra a Green Bay Packers bizonyult a legjobbnak az NFL-ben, az AFL-ből viszont 1968-ban már az Oakland Raiders érkezett. A Packers a történelem egyik leghidegebb meccsén, az Ice Bowl néven elhíresült NFL-döntő után érkezett meg Miamiba, ahol szegény Raidersszel nagyjából senki nem foglalkozott, mindenkit az érdekelt csak ugyanis, hogy mi lesz a sorsa a Green Bay legendás edzőjének, Vince Lombardinak.

Lombardi azon a döntőn már 55 éves volt, de mégis azt pedzegették, hogy visszavonulna, ami hetekkel a meccs után meg is történt. A játékosai pedig a lehetséges búcsúhoz méltóan akartak elköszönni tőle, a félidőben már 16-7-re vezettek, a végére pedig 33-14-re nyertek, behúzva ezzel a Green Baynek rögtön az első két Super Bowlt. Lombardit a vállukon vitték le a pályáról, az edző vissza is vonult - a következő szezonban a csapat vezetőségébe került, majd egy évre visszatért a pálya mellé a Washington Redskins mellett.

Super Bowl II

1968. január 14.

Green Bay Packers-Oakland Raiders 33-14

MVP: Bart Starr, irányító, Packers

Helyszín: Miami Orange Bowl, Miami, Florida

Nézőszám: 75546

Tévés nézőszám: 39,12 millió (CBS)

30 másodperc reklám ára: 54 ezer dollár

Az új őrület viszont nem is Lombardiék remek szereplése volt, hanem az, hogy a Super Bowlt immár csak egyedül közvetítő CBS ráérzett, elképesztő pénz van a reklámokban. A Time Magazine adatai nem voltak pontosak, hivatalosan 30 másodperc reklám 54 ezer dollárba került, tehát percenként 108 ezret kértek el, de az előző évhez képesti 35 százalékos emelés sem volt elég nekik.

Az első félidő alatt egy technikai hiba miatta nézők 80 százaléka lemaradt több percnyi játékról is, az ismétlésekre pedig még ezeket a kieső nagyjából három percet is eladták egy cigarettagyártónak.

Ezzel indult el az a folyamat, ami mára ott tart, hogy a jövő februári Super Bowl alatt 5 millió dollárba kerül majd fél percnyi reklámidő a CBS-en.