1,6 milliárd dollárba került, de újraírták a stadion szó jelentését

GettyImages-1125545607
2019.02.02. 22:28

Ha új arénát építünk, akkor az ne egyszerűen jobb legyen, mint a Georgia Dome volt, hanem teljesen írjon át mindent, amit a stadion szó alatt értünk

– ezt Arthur Blank, az Atlanta Falcons tulajdonosa mondta a 2017-ben átadott Mercedes-Benz Stadium tervezésekor. Az ambiciózus terveket sikerült végrehajtani, az Atlanta Falcons stadionja NFL-szinten is teljesen egyedülálló lett – kinézetre is lélegzetelállító, de olyan technikai megoldásokat sűrítettek bele, amik az új generációs NFL-pályák szempontjából akár a követendő utat is jelenthetik.

Mindez persze nem volt olcsó, összesen 1,6 milliárd dollárba került a 71 ezer férőhelyes stadion, amivel az NFL legdrágább, a világ második legdrágább sportstadionja – csak az inflációt hozzászámolva kerül a New York Yankees baseballstadionja mögé, de már az NFL-en belüli uralma sem tart sokáig, a 2020 őszére elkészülő Los Angeles Rams-stadion ugyanis teljesen új kategóriát nyit majd a sportlétesítmények között a maga döbbenetes, 4,963 milliárd dolláros árával.

Ne maradjon le semmiről!

Első ránézésre három különlegessége van a Falcons-stadionnak:

  • a tetőszerkezet nyithatóságát biztosító különleges tetőmegoldás,
  • az amúgy rettentő közeli belvárosra néző egészfalas üvegoldal, ami remek kilátást biztosít,
  • és ennek a kilátásnak része a stadion előtt magasodó, a világ legnagyobb fém (acél) madárszobra, ami Szőke Gábor Miklós munkája.

Belül ezekhez csatlakozik számtalan high tech megoldás, köztük a közel 6 000 négyzetméteres körkivetítő.

Az 5,6 hektár (14 acre) területű tetőszerkezet közepén nyolc panelből álló nyitható rész van, ez meglepően gyorsan, 8 perc alatt képes bezáródni, vagy épp kinyílni, mikor melyik irányba szeretnék mozgatni a szerkezetet. A mozgás már önmagában egy optikai illúzió, a nyolc, egyénként 500 tonnás darab egyenes irányban mozog egy sínen, mégis úgy tűnik, mintha egy fényképező lencséjéhez hasonlóan íriszként csukódna/nyílna.

A működésben az építés után némi probléma lépett fel, és az első évben csak kétszer nyitották ki a tetőt, mert az automata rendszer helyett kézi beavatkozással lehetett csak elvégezni a folyamatot. A 2018-as NFL-szezonra viszont már megszerelték a tetőt, ahogy a korábbi beázásproblémákat is elhárították, majd 2018 nyarán már élesben nyitották és csukták a tetőt egy bemutatón – az eredetileg tervezett 11-12 perc helyett 8 perc alatt mindkét irányba.

Jelen állás szerint egyelőre nem tudni, nyitva vagy csukva lesz-e a tető a Super Bowl alatt, ám mivel nem túl időigényes művelet a nyitás-csukás, lehet, hogy csak vasárnap, az aktuális időjárási körülmények alapján döntenek majd a kérdésről.

A stadion belváros felé néző oldalán egy 16 emelet magas, padlótól tetőig érő üvegfal biztosít remek kilátást a városra – nem véletlen, hogy ide helyezték a magyar szobrász, Szőke Gábor Miklós 12 méteres, 36,5 tonnás sólyomszobrát, ami a világ legnagyobb fém madárszobra.

Belül a majdnem 6 000 négyzetméteres, köralakú videófal a stadion legszembetűnőbb része. 58 láb (17,6 méter ) magas és 1100 láb (335,3 méter) a hossza körben – ha ezt kiterítve szerelnék fel valahol, akkor 11 méterrel magasabb lenne, mint a párizsi Eiffel-torony.

A megoldással a rendhagyó módon a stadionok végébe rakott kivetítők miatt nem mindent látó szurkolók helyzetén akartak segíteni, mindezt egyedibb módon tették meg, mint a Dallas Cowboys pályáján, ahol két, a hosszanti lelátó felé néző hatalmas kivetítő van.

A köríves kivetítő mellett 6 400 km optikai kábel, 2 500 tévé és 1 800 WiFi-elosztó került az épületbe, hogy mindenki a lehető leggyorsabban megkapjon minden információt. Ráadásul az épületet már eléggé környezetbarátra tervezték, a stadion mellett van ugyanis 4 000 napelemtábla, és több mint  23 000 hektoliter esővizet is tudnak tárolni óriási tartályokban későbbi felhasználásra.

A napelemtáblák évente annyi energiát állítanak elő, amivel kilenc Falcons-, vagy 13 Atlanta United-meccs áramfogyasztását önerőből tudják fedezni, itt játszik ugyanis a város futballcsapata is, ami 2018-ban bajnok is lett. A víztartályok beépítésével egy hasonló méretű épülethez képest 47 százalékot tudnak spórolni a vízfogyasztáson, amiben a hűtés és a locsolás is benne van már.

Gasztroközpont

Az őrületesen magas építési költségek ellenére nem a büfékben akarják megszedni magukat, NFL-szinten is nagyon olcsónak számít ugyanis a kínálat:

  • 2 dollár az újratölthető üdítő,
  • 2 dollár a perec,
  • 2 dollár a hot dog,
  • 2 dollár a popcorn,
  • 3 dollár egy adag nachos,
  • 3 dollár egy szelet pizza,
  • 5 dollár a sör,
  • 5 dollár a sajtburger
  • és 6 dollár a rántottcsirke sültkrumplival.

Csak összahasonlításképp, az előző Super Bowlon Minneapolisban 6 dollár volt a hot dog és 6,1 dollár egy hatdecis sör. Felmerült, hogy 5 dollárnál is olcsóbban adnák, de nem akarták, hogy a túl sok elfogyasztott sör miatt balhék legyenek a lelátón.

Pedig sörből van elég – amíg a 71 000 férőhelyes Georgia Dome-ban 30 csapon adták a sört, addig a Mercedes-Benz Stadiumban 1264 csapon tudják kiszolgálni a vendégeket, így nagyjából minimális a sorban állás. És az sem mindegy, hogy nagyjából 40 féle sörből válogathatnak a nézők, amik között természetesen helyi kézműves sörök is vannak.

A New England Patriots-Los Angeles Rams Super Bowl eseményeit vasárnap éjjel élő tudósításunkban követheti a 120 yardon. A Super Bowl LIII-ről készült cikkeinket itt találja.