Bunkerek és boomerek – az NFL legfurcsább eseménye jön

2020.04.23. 12:07

Az NFL a koronavírus-járvány ellenére sem halasztotta el az egyetemista játékosok börzéjét, vagyis a draftot. Ugyan nem az eredetileg tervezett show formájában, Las Vegasban, vízen úszó színpaddal tartják meg az eseményt, hanem a virtuális térben zajlik majd a csapatok jövőjéről is szóló háromnapos maratoni válogatás. Ám épp ez az új, formabontó lebonyolítás aggasztja legjobban a csapatokat, a felkészültségen túl ugyanis a technikán is sok múlik majd.

Ne maradjon le semmiről!

Amikor az NFL bejelentette, hogy a közösségi távolságtartási előírásokat betartva virtuális formában rendezik meg a draftot, az ilyenkor fő döntéshozatali helyzetben levő általános igazgatók első kérdése az volt, hogy lesz-e valamifajta pánikgomb, amivel technikai probléma esetén plusz időt kérhetnek a csapatok.

Az NFL válasza az volt, hogy a csapatok külön időt nem tudnak majd kérni, de ha egyértelmű technikai probléma szólt közbe valamelyik csapatnál, méltányosan járnak majd el.

Ezer éve minden változatlan

Az alábbi kép 2006-ban készült a Green Bay Packers főhadiszállásán a draft kellős közepén. Amit látunk rajta, a apró változtatásokat leszámítva a mai napig így zajlik a csapatoknál a draft közben.

A csapatok óriási mágnestáblákon vázolják fel előre a forgatókönyveket, és követik az eseményeket. Külön tábla van az általuk leszűkített tehetségek követésére, a másik 31 NFL-csapatok (vélt) hiánypozícióira, a teljes draft alakulására, egyszóval mindenre.

Az úgynevezett war roomokban több tucat ember tüsténkedik, kezelik a táblákat, keresik elő a drafton elérhető tehetségekről készített jelentéseket, és intézik a telefonokat, ha az adott csapat csereügyletet kíván bonyolítani, vagy őket keresik meg hasonló ajánlattal.

Sokrétű probléma

Mindezt most teljesen szétszóródva, monitorokon, konferenciahívás közben kell majd csinálni otthonról, ami alapvetően borítja fel a sok évtizede berögzült munkafolyamatokat. A helyzet persze minden csapatnak új, vagyis hasonló méretű megoldandó problémát jelent mindenkinek. 

Ilyen szituációban sokkal könnyebb és gyorsabb a kapcsolattartás élőben – egyszerűbb nem verbális jelekkel továbbítani az információt, hogy például sínen van-e egy csereüzlet a telefon másik lévén levő csapattal, vagy reménytelen a dolog. 10 fő fölötti létszámmal ráadásul könnyen káoszba fulladhat egy videókonferencia, hiszen limitált az idő, mert az első, legfontosabb körben minden csapatnak 10 perce van leadni, hogy ki az általuk választott játékos. Ennyi idő alatt kell potenciálisan sorsfordító döntést hozni, esetleg közben más csapatokkal tárgyalni cseréről, vagy a csapat vezetésén belüli vitás kérdést eldönteni.

Ezt vetette fel a Buffalo Bills általános igazgatója (GM), Brandon Beane is, aki szerint a virtuális draft alatt nehezebb lesz csereügyleteket lebonyolítani, mert 3-4 párhuzamos telefonhívás egy videókonferencián belül eléggé nehézkes lehet. És persze az sem mindegy, hogy ebben a hatalmas információhalomban – 255 játékost választanak majd ki, de az egyes csapatok legalább 4-500 játékost értékeltek ki – ki milyen sebességgel igazodik el a raját rendszerén.

Beszédes kép mutatja be a talán két végletet jelentő módszert: a balon a Los Angeles Chargers GM-je, Tom Telesco a digitális világ eszközeit hívja segítségül legalább 8 monitorral, míg a jobbon a New York Giants ügyeit intéző Dave Gattleman mellett papírhegyek láthatók. Előtte a hatalmas mappa a Giants által értékelt játékosokról készült jelentések összegyűjtve.

Jól látható, hogy Gettleman nem annyira sajátította el a technikai újításokat, és tucatnyi hozzá hasonló vezető lehet még az NFL-ben, aki a draft előtti hetekben ismerkedett először a videókonferenciák világával. Nem lenne meglepő, hogy akadna ebből némi bonyodalom a kevésbé innovatív szakemberek között.

A tévés közvetítés viszont remélhetőleg megmutatja, hogy ki milyen munkakörülmények között dolgozik, több vezetőedző és csapatvezető például a pincéjében rendezte be az irodáját, amitől kicsit bunkerhangulatú lehet majd a háromnapos maratoni munka.

Rettegnek, hogy valaki meghekkeli őket

Az amerikai sportéletben nem példátlan az ipari kémkedés céljából elkövetett hekkelés. A baseballbajnokságban (MLB) 46 hónapos börtönbüntetést ért, hogy a St. Louis Cardinals játékosmegfigyelői részlegét vezető Chris Correa 2014-ben feltörte a Houston Astros játékosadatbázisát.

Az NFL-ben a hekkelés eddig szinte csak a legátlátszóbb magyarázatként került elő, amikor egy játékos vagy vezető meggondolatlan Twitter-üzenete után a hekkereket tette felelőssé a dologért.

A The Athletic három szakértőt – egy hekkert, egy kiberbiztonsági cég vezetőjét és egy hálózatépítőt – kérdezett meg a rendszer körüli vélt vagy valós problémákról. A csapatoknál leginkább a Zoom könnyű feltörhetősége miatt aggódnak, de pont a már ismert hiányosságok miatt valószínűleg erre felkészültek a csapatok IT-részlegei.

Persze elég, hogy az akár 15-20 fős, a draft alatt dolgozó stábból egyvalaki butaságot csináljon, és máris összeomolhat a rendszer, ha valaki a hibát kihasználva ezt akarja elérni. Mivel a teljes működési fázis új lesz, rosszindulatú hekkerek fontos, frissen felmerült információnak álcázott emaileken keresztül is megpróbálhatnak behatolni a csapatok zárt rendszerében.

A médiaértesülések szerint főként szaúd-arábiai fiatalokból álló OurMine nevű hekkercsoport januárban például kétéves távollét után azzal tért vissza a nemzetközi hírekbe, hogy feltörték 15 NFL-csapat Twitter-fiókját. Most persze kettőzött erővel készül mindenki az esetleges támadásra, de a januári eset is mutatja, hogy ha valaki be akar zavarni a draftba, akkor lehet, hogy sikerrel jár.

Ha nem történt semmiféle hekkelés, egyéb összeomlás, akkor a csapatoknak Microsoft Teamsen (az NFL hivatalos partnere a cég) kell majd leadniuk a választott nevét. Az esetleges internethiba esetére pedig minden csapat fenntart egy tartalék telefonvonalat is. A csapatok egyébként hétfőn tartottak egy rövidített próbadraftot, hogy teszteljék a rendszert, de már rögtön a legelső választásnál technikai hibába ütköztek, a Cincinnati Bengals nem tudta leadni a kiválasztott játékos nevét. Maga a konferenciabeszélgetés is káoszba fulladt, mert a csapatigazgatók jó résez nem tudta, hol kell lenémítania magát, többeknél pedig összeomlott az internetkapcsolat.

A csapatok vezető döntéshozó a draft furcsa lebonyolítása miatt egyszerre lesznek aktívak egy, a többi csapat igazgatójával közös hívásban, és egy másikban a saját csapatának embereivel. Három napon át, közel 20 óra munka alatt elég nagy eséllyel rontják majd el, melyik videóhívás melyik, és árulnak majd el szenzitív információt a riválisoknak.

Élesben minden azon múlik majd, ki a legkevésbé boomer, és kié a legfeltörhetetlenebb bunker.