Ilyen Super Bowl még nem volt – jön az NFL nagydöntője!

2021.02.03. 12:40
Magyar idő szerint február nyolcadikán, hajnali fél egytől rendezik meg a tengerentúli profi amerikaifutball-bajnokság döntőjét, a Super Bowlt, amit nemcsak az Egyesült Államokban, de az egész világon hatalmas érdeklődés övez. Egy szokványos évben egy hétig tartó cirkusz, rengeteg szponzorált eseménnyel és még több gazdag turistával. Idén viszont a legtöbb csinnadratta elmarad, úgyhogy összefoglaljuk, mit kell tudni a közvetítésről, a reklámról és az üzletről, ami a Kansas City Chiefs és a Tampa Bay Buccaneers mérkőzését körülveszi.

Az NFL eredeti tervei szerint a 2020-as szezon Super Bowlját az amerikai NBC-csatorna közvetítette volna Los Angelesből. Ehhez képest végül a nagydöntő helyszíne a Florida államban található Tampa Bay lesz, az adásért pedig a CBS felel. Ezeknek a változásoknak viszont még nem volt köze a koronavírus járványhoz, de ezek is olyan apróságok, amik nem szokták jellemezni a Super Bowlokat.

Azok az amerikai televíziós társaságok, amelyek rendelkeznek az NFL-jogaival, egymás között rotálják, hogy mikor melyikük kapja meg a Super Bowl-közvetítés jogát és a 2020-as szezonban ez az NBC-nek járt volna. Viszont cseréltek a CBS-szel, hogy jövőre, a téli olimpia közvetítésével együtt a Super Bowl is az NBC-n legyen látható.

A helyszín azért került át Tampába, mert 2017-ben úgy nézett ki, hogy a vadonatúj, 4,9 milliárd dollárból felépített SoFi Stadium nem készül el időben ahhoz, hogy itt rendezhessék meg a döntőt, így inkább a csúsztatás mellett döntöttek.

A vírus szinte mindent megváltoztatott

Utólag óriási szerencse, hogy nem kaliforniai, hanem floridai helyszín, ugyanis itt sokkal lazább járványügyi szabályok vannak érvényben, mint Kaliforniában. Csak emiatt van lehetőség arra, hogy a helyszínen 25 000 néző nézhesse a mérkőzést. Ez a Raymond James Stadium kapacitásának a 38 százaléka.

Köztük lesz 7500 olyan egészségügyi dolgozó, akik lassan egy éve gyógyítják az új típusú koronavírus által megfertőződött betegeket, és már megkapták a védettséget okozó védőoltásokat. Őket teljes egészében az NFL látja vendégül Tampa Bayben. Az összes helyszíni szurkolónak szigorú szabályokat kell majd betartaniuk a stadionban, továbbá kötelező lesz viselni azokat a KN95 maszkokat is, amiket az NFL a belépő mellé biztosít mindenki számára.

A Super Bowlok helyszínét mindig sok évre előre osztja ki az NFL, és most először fordul elő, hogy a vendéglátó város saját csapata jutott be a döntőbe. A helyiek öröme mégsem teljes, hiszen a vírus miatt kialakult helyzetben szinte semmit nem lehet megtartani azokból a rendezvényekből, amik általában a döntővel együtt járnak. Normál esetben a vendégek jelentős része már napokkal hamarabb megérkezik a helyszínre és a helyi cégek, illetve a szponzorok által szervezett eseményeken vegyen részt. Ezek szinte teljes egészében elmaradnak, és csak megbecsülni lehet, hogy mekkora bevételkiesést jelent a városnak, továbbá a helyi cégeknek és vállalkozóknak. Egyes számítások szerint akár 400 millió dolláros kiesésről is lehet beszélni.

Ugyanakkor nem teljesen reménytelen a helyzet, hiszen nem kell minden döntőhöz kapcsolódó rendezvénynek elmaradnia. A hatóságok olyan beltéri és kültéri eseményeket is engedélyeztek, ahol akár 1000 ember is közösen követheti a Kansas City Chiefs és a Tampa Bay Buccaneers összecsapását. Ezek nyilván segítenek valamit azokon a vállalkozókon, akik évek óta készülnek a Super Bowlra, hiszen ezeket a bulikat össze sem lehet hasonlítani azokkal a rendezvényekkel, amiknek a szervezésére normális körülmények között több millió dollárt költöttek volna el.

Soha nem használtak még ennyi kamerát


A tévéközvetítést bizonyos szempontból segíti, hogy a szokásosnál kevesebben szurkolnak majd a helyszínen, hiszen így olyan helyekre is tehetnek kamerákat, ahova különben nem lenne lehetőségük. A CBS legalább 120 különböző kamerát tervez használni a közvetítés során. Ezek között lesz 12 olyan, ami 4K és 8K felbontású rögzítésre is képes. Ezeket a pályához a lehető legközelebb tervezik használni, ahogy az idén a FOX közvetítéseiben megismert Sony VENICE kameráit is, amiket korábban filmeknél és videoklipeknél használtak, amiknél a mélység sokkal élesebben kijön, hiszen kiemeli a közeli játékosokat, míg a háttér elmosódik, filmszerű élménnyel dobva fel a közvetítést.

Újdonságot jelentenek majd a Trolley Camek, amiket egy vezetékre függesztenek majd fel, ezen pedig akár 100 kilométer/órával is képes száguldani és a CBS szerint olyan szögből mutatja majd a játékosokat, amikre korábban még egyetlen közvetítés során sem volt példa. Ezzel azt kívánják megmutatni, hogy mit látnának azok a nézők, akik a 8. sorban ülnének a stadionban. Szolgálatban lesz még 18 robotkamera, és 31 olyan kamera, ami a szuperlassításokat teszi majd lehetővé. A koronavírus természetesen ezeknek az irányítását is megbonyolítja, csak a stáb egy része lesz jelen a helyszínen, a többiek a New York-i központból dolgoznak.

Nagy hiányzók a reklámozók között

A Super Bowl évről évre a legnagyobb tévés esemény az Egyesült Államokban, sőt időről időre felmerül, hogy ez egy igazi nemzeti ünnep és a döntőt követő hétfőt ki kellene adni szabadnapnak. Az egészből pedig nem hiányoznak a különleges, csak erre az alkalomra kitalált reklámkampányok sem. A CBS egy 30 másodperces spotot nagyjából 5.5 millió dollárért értékesített és január végén örömmel jelentették be, hogy el is adtak minden helyet a közvetítésben. Ami viszont magukat a híreket jelenti, idén a szokásosnál több, nagy cég jelentette be, hogy nem költ csillagászati összeget arra, hogy itt jelenjen meg.

Ilyen volt például a Budweiser, ami 37 év után először nem reklámoz majd a mérkőzés közben. Persze ez valójában csak egy nagyon ügyes marketinghúzás volt, hiszen erről a hírről az összes országos médium ingyen beszámolt, hiszen a cég azt kommunikálta, hogy a reklámra fordított összeget arra költik, hogy minél többen juthassanak védőoltáshoz az Egyesült Államokban.

A Budweiser tulajdonosa, az Anheuser-Busch InBev nevű cég persze nem marad ki teljesen a Super Bowlból, a BudLight reklámok például futnak majd a szünetben. De a Coca Cola és a Hyundai is úgy döntött, hogy inkább nem reklámoz az idén.

További kiesést jelentenek a filmelőzetesek, amik idén azért maradnak el, mert továbbra sem lehet tudni, hogy mikor térhetnek vissza a nézők a mozikba, így nincs is értelme a legdrágább filmeket népszerűsíteni. Így tévésorozatok előzeteseire lehet inkább számítani, bár a CBS saját hatáskörben eldöntheti, hogy mennyi időt engedélyez a legnagyobb versenytársainak. De várhatóan a Hulu, a Netflix, az Amazon és az Apple TV reklámjai is feltűnnek majd a szünetekben.

A magyarországi közvetítés vasárnap este 23 órakor kezdődik az ARENA4 műsorán.


A csatorna felvezetőműsorának vezetője Árpa Attila lesz, vendégként Szécsi Zoltán, háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, Buday Zoltán a Pro Football Focus elemzője és a csatorna szakértője, illetve Kerek István az ARENA4 kommentátora csatlakozik hozzá a stúdióban. A mérkőzést Kun Zsolt és Bencsics Márk közvetítik majd.