A palánkokon is bringával ment át a bajnok

2011.01.31. 12:20

Rajt-cél győzelmet aratott Zdenek Stybar a ciklokrossz világbajnokságon. A cseh mindenkinél erősebb volt, iramváltásaival felőrölte ellenfeleit. A nagy riválisainak számító belga kerékpárosok semmit sem tudtak ellene tenni, hiába voltak az első tízben öten is.    

A németországi Sank Wendelben rendezett világbajnokság előtt is csak ez volt a kérdés, hogy a tavalyi világbajnok Stybar vagy a sportág legerősebb nemzetének számító belgák közül fut be majd elsőnek valaki. Erre legnagyobb esélye a világkupát megnyerő Niels Albertnak vagy a korábbi világbajnok és sokszoros világkupa győztes, rutinos Sven Nys-nek volt, de további három-négy versenyzővel is lehetett számolni. Stybar szezonja jól kezdődött, több futamon is győzött, de egy térdsérülés miatt több versenyt is ki kellett hagynia. Róla nem lehetett tudni, milyen formában érkezik a vb-re. Stybar versenyzői képességeit az is jól jelzi, hogy márciustól már a Quick Step országúti csapatában is tekerni fog.

A belga győzelem végül elmaradt, hiába bivalyerősek egyenként, már a világbajnokság előtt nyilvánvalóvá tették, nem fognak közös taktikát kidolgozni, egymást is ellenfélnek tekintik. Esélyeiket rontotta az is, hogy a pályán megfagyott a sár, ciklokrosszban megszokott sárdagasztás ezúttal elmaradt. Pár nappal korábban a szövetségi kapitányuk a mély dagonyát kifejezett előnyként, a győzelem egyik fontos összetevőjeként értékelte.

A megfagyott, kemény talaj gyors versenyt vetített előre, bár a pályán volt néhány keményebb emelkedő.

A 11 körös versenyben Stybar semmit sem bízott a véletlenre, rögtön a rajt után élre állt, és csupán néhány másodpercre adta át a vezetést. Niels Albert egy defekt miatt rögtön a verseny elején elszállt, a közel egyperces hátrányból nem tudta feldolgozni magát az élre. Stybar a mezőnyt először a harmadik kör végén szaggatta szét, iramváltását csak Nys és a német Walsleben tudta tartani. Stybar technikailag is kiemelkedőtt nyújtott, azon versenyzőkhöz tartozik, akik a palánkokon való átjutáshoz nem szállnak le a kerékpárról, hanem ugratással jut át rajtuk. A három élen álló nem tudott meglépni, felzárkózott hozzájuk két belga Pauwels és Vantournout, valamint a hegyikerékpáros szakágból átrándult olasz Fontana is.

Az ötödik körben Stybar megint erődemonstrációt tartott, a lépcsőzés előtt gyorsított, majd az azt követő emelkedőn is tartotta a tempót. Ismét csak Nys és Walsleben ment vele. A kör végére hat másodpercet vertek a két belgára, míg Fontana 17-et kapott. A hatodik körben már csak Stybar és Nys maradt elöl, és tovább nőtt az előnyük. "Túl sok belga került előre, és nagyon nem tetszett ez a szituáció. Aztán hirtelen már csak Sven és én maradtam elöl. Ez már sokkal kényelmesebb helyzet volt" - mondta Stybar a futam után. Sankt Walden mindkettejükben jó emlékeket idéz. Nys 2005-ben itt lett világbajnok, míg Stybar ugyanakkor az U23-asok között nyert.

Stybar nem hagyta a végére a döntést, a hetedik körben váltóproblémái miatt kerékpárt cserélt, és egyből betámadta Nyst. A belga nem bírt reagálni, öt másodperccel lemaradt, majd a következő kört is végignyomó, az emelkedőkön sokkal erősebb Stybar már 20 másodperccel vezetett. Ez a különbség a verseny végéig megmaradt közöttük. Igaz, Nyst közben egy defekt is hátráltatta.

A harmadik helyért izgalmas csata alakult ki, Walsleben többször is kisérletezett a szökéssel, de valamelyik belga mindig rátapadt. Az utolsó körben aztán Pauwels robbantott, és szerezte meg a bronzérmet.

Stybar két ezüstérem után már kétszeres aranyérmes a ciklokrossz világbajnokságok történetében. Nys is szép sorozatot tudhat maga mögött, a legutóbbi négy világbajnokságon mindig felállhatott a dobogóra, igaz, neki nem jött össze az arany. Világbajnoki címét még 2005-ben szerezte.

Eredmények:

1.     Zdenek Stybar (Czech Republic)     1:06:37     
2.     Sven Nys (Belgium)                      + 18 mp   
3.     Kevin Pauwels (Belgium)               + 1:15     
4.     Francis Mourey (France)                + 1:16     
5.     Philipp Walsleben (Germany)         + 1:18