Ellopták az utat a kerékpárverseny alól

2011.04.03. 10:00

Bár tolvajok egy csomó macskakövet elloptak a legendás, 22 százalékos Koppenbergről, és így ki is marad ez a szakasz, a Flandriai Körverseny így is brutális. A kérdés csak az, hogy a címvédő, idén is jó formában lévő Fabian Cancellárát képes lesz-e bárki megverni.

A profi kerékpáros mezőny már letudta az első igazi tavaszi klasszikust, a Milánó-San Remót, de a legkeményebb és legizgalmasabb versenyek mégis az északi klasszikusok. Néhány héten belül Belgium, Hollandia és Észak-Franciaország macskakövein, meredekségük miatt szinte falaknak nevezhető emelkedőin tekernek majd a legjobb országútisok. A körversenyeken megszokott csapattaktika, bár fontos, keveset ér. A klasszikusok az egyénekről szólnak.

A versenynaptárban az első igazi “északi klasszikus” a vasárnapi, belgiumi körverseny, bár az azt megelőző héten számos kisebb, vonalvezetésében hasonló versenyt rendeznek. A főpróba a verseny két fő favoritjának, Cancellárának és Boonennek egyaránt jól sikerült. A svájci Cancellara az E3 Prijs Vlaanderenen bizonyította, remek mentális és fizikai állapotban van. Defektek miatt lemaradt az élmezőnytől, de nem adta fel. Sikerült visszadolgoznia magát, majd a végén a mezőnyt is szétrázta támadásával, végül egyperces előnnyel, egyedül ért célba a 222 kilométeres versenyen. Cancellara a Milano-San Remón is ott volt a végén, megszökni akkor nem tudott, a hajrája pedig kevés volt Matthew Goss ellen. Az időfutam világbajnok valószínűleg idén is tempóváltásaival próbálja meg darabokra szakítani a bolyt.

Hová lettek a macskakövek?

A Koppenberg nevű “fal” a verseny emblematikus macskaköves szakasza. Az egyik legmeredekebb emelkedő sokszor ki is maradt a verseny útvonalából, mert a rossz útminőség miatt életveszélyessé vált. A felújítások után azonban ismét viszakerülhetett a programba. Feltételezések szerint éppen az új macskakövek miatt bontották fel most a burkolatot. A belga rendőrség úgy tudja, elvakult ereklyegyűjtő kerékpárrajongóknak szállítanak a felszedett kövekből, a profin szervezett lopás mögött a Makka Pakka néven ismert alvilági figurát sejtik.

Cancellara legnagyobb vetélytársa, ahogy tavaly is, minden bizonnyal Boonen lesz. A kokainügye óta ingadozó belgát tavaly szinte állva hagyta egy emelkedőn Cancellara. Később az a vád is elhangzott, hogy a svájci rejtett motorral növelte kibírhatatlan szintig a tempót a rázós köveken, és ezért tudta leszakítani.

Boonen azonban tudja, hogy lehet nyerni. Kétszer már győzött a 228,5 kilométeres, 26 macskaköves szakaszt, 18 komolyabb emelkedőt tartalmazó versenyen. A "falak" annyira meredekek, nem ritkán 20 százalékosak, hogy sokszor a profi bringások sem tudnak úgy felmenni, hogy ne szálljanak le kerékpárt tolni.

A hazai pálya miatt Boonennek külön presztízst is jelent a futam megnyerése. A hétvégén a Gent-Wevelgemen bizonyította jó formáját, a szökéseket befogó mezőnyt a célban lehajrázta. “Fabian szombaton nyert, és jó formában van, én vasárnap nyertem, és egyre jobb kondícióban vagyok a betegségem után, ami lelassított a Milano-San Remón. Kész vagyok a Flandriai Körversenyre” - mondta győzelme után. Vasárnap is a sebességében bízhat, ha egy kisebb csoport együtt marad a végéig, elsőként futhat be.

Boonen és Cancellara mellett persze más is odaérhet, a Garmin Cervelóból több kerékpáros is esélyes. Thor Hushovd és Heinrich Haussler kiválóan sprintelnek, jól bírják az egynaposokon is a gyűrődést, szökésekkel is el tudnak menni, és az emelkedőkön is tartják az iramot.

A Katyusából az elnyűhetetlen orosz Ivanov a klasszikusok specialistája, bátran vállalkozik szökésekre, és egyedül is jól tartja a tempót. 2010-ben az Amstel Gold Race-t is megnyerte. Csapattársa, Pozzato is befuthat az élen, tavaly az E3 Prijs Vlaanderent nyerte, a Paris-Roubaix-n második lett, és a Milanó-San Remón is ott volt idén az nyolcfős élcsoportban. Ha elöl marad, a sprintjében bízhat.

A belgák Boonen mellett is bízhatnak hazaiak sikerében, Devolder korábban már nyert Flandriai Körversenyt, Phillipe Gilbert is rendre a dobogón szökött végezni, és az Amstel Gold Race-ről győzelme is van már. Idén szakaszgyőzelmekkel és a Milánó-San Remo harmadik helyével mutatta meg magát.

Bár mindig és mindenhol próbálkozik, nagy meglepetés lenne Juan Antonio Flecha győzelme. A spanyol nélkül szinte nem létezik szökés egyik nagyobb versenyen sem, de a végén sosem elég erős a győzelemhez, a dobogóra azonban felállhat.