Tüntetés és útrövidítés az őrült Giro-napon

2011.05.21. 18:57 Módosítva: 2015.05.17. 05:39

Minden idők egyik legfurcsább szakaszán győzött a spanyol Igor Anton szombaton a Giro d’ Italián. Az emblematikus 1730 méter magas Monte Zoncolannal záródó 14. szakaszt a verseny előtt és a verseny közben is megrövidítették. A kisérőautók nem mehettek fel az utolsó hegyre, motorral vitték a tartalék kerékpárokat. Az egyik motor nem is bírta a terhelést, füstölögve lerobbant.

A versenyzők már korábban is panaszkodtak arra, hogy a Monte Crostis szerpentinjei túl veszélyesek, a nagy sebességgel guruló kerékpárosok könnyen kicsúszhatnak az útról, és a szakadékba eshetnek. A szervezők is érezték, hogy problémás lehet ez a rész, ezért fogóhálókat, párnázott kerítéseket állítottak fel a keskeny utak mellett. A szakaszból végül kimaradt 20 kilométer, nem akartak megkockáztani, hogy Wouter Weylandt halála után újabb súlyos baleset történjen. A hivatalos indoklás szerint végül azért törölték a Crostist, mert nem érvényesült volna az az elv, hogy lehetőség szerint ne a technikai hibák döntsenek a versenyen: a keskeny úton ugyanis lehetetlen, hogy kisérőautóktól bármiféle segítséget kapjon mondjuk egy defektet kapott kerékpáros.

Ami a bringásokat megelégedettséggel töltötte el, az felbosszantotta a szurkolókat. Többen “gyávák” feliratokkal üzentek Contadoréknak és a csapatvezetőknek. A dühösebbek a módosított útvonalon, a Tualis hegyen tüntettek a szakaszrövidítés miatt. A versenybíróság, hogy elkerüljék a balhét, a Tualist is kiiktatta menetközben a szakaszból, ami így újabb 15 km-rel lett rövidebb. Az eredetileg kiírt 210 km helyett, csak 175-öt tekertek a versenyzők.

A verseny egy korai szökéssel indult, a három fős csoport, Tankink, Brambilla és Rabottini sokáig 10 perc fölötti előnnyel tekert, de az igazi verseny a 10 kilométer hosszú, átlagban 12 százalékos Monte Zoncolan lábánál kezdődött. A mezőny néhány száz méter után szészóródott.

Az ember bírja, a motor nem

A megszokottól eltérően a versenybíróság nem engedte fel a kísérőuatókat a hegyre, így a pótkerékpárokat a motorosok a vállukra akasztva vitték a versenyzők után. Az egyik motor nem is bírta a két rajta ülő embert és az emelkedőt, nagy füstöt eresztve lerobbant.

Az esélyesek közül 7 km-nél Joaquim Rodriguez lépett meg, de lendülete nem tartott sokáig, gyorsan megfogták. Igor Anton eredt utána, vele tartott Contador és Scarponi is próbálta tartani a tempót. Másfél kilométer után Anton gyorsított, míg Contador Scarponival lemaradt. Az összetettben második, a támadásokra nem reagáló Nibali végig saját iramát tartva közeledett. Négy kilométernél utolérte Contadorékat, és próbáltak felmenni Antonra. Nem tudtak összedolgozni, de Scarponi így is leszakadt mögülük.

Anton előnye a célig kitartott, Contador egy kilométernél pillanatok alatt otthagyta Nibalit. Egyszer még visszazárkózott az olasz, de a célba már nagy előnnyel érkezett másodikként Contador.

Egy szakaszgyőzelme mellett idén ez volt harmadik második helye a Girón a spanyolnak, összetettben növelte az előnyét. Szakaszgyőzelmével Anton feljött a harmadik helyre, Nibali mögött csupán egy másodperccel van lemaradva. A következő hegyi szakasz az ő különmeccsüket hozhatja.

Vasárnap egy újabb brutális etap következik a Girón, a 229 kilométer alatt öt kategórizált csúcsot másznak meg. A verseny legmagasabb hegyét, a 2236 méteres Passo Gaut is érinteni fogják.

Eredmények:

14.szakasz, Lienz - Monte Zoncolan, 175 km
1. Igor Anton (Spa) Euskaltel-Euskadi      5:04:26      
2. Alberto Contador(Spa) Saxo Bank S     00:33     
3. Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas-Cannondale     00:40     
4. Michele Scarponi (Ita) Lampre - ISD     01:11     
5. Denis Mencsov (Rus) Geox-TMC     1:21     
6. John Gadret (Fra) AG2R La Mondiale     1:38     
7. Mikel Nieve (Spa) Euskaltel-Euskadi     1:52     
8. Hubert Dupont (Fra) AG2R La Mondiale     1:55     
9. Konsztantyin Szivcov (Blr) HTC-Highroad     2:05     
10. José Rujano (Ven) Androni Giocattoli

Összetett:
1. Alberto Contador(Spa) Saxo Bank       54:45:45      
2. Vincenzo Nibali (Ita) Liquigas-Cannondale     3:20     
3. Igor Anton (Spa) Euskaltel-Euskadi     3:21     
4. Michele Scarponi (Ita) Lampre - ISD     4:06     
5. John Gadret (Fra) AG2R La Mondiale     5:23