Főúton edzett, megbüntették a rendőrök a világkupaelső hegyikerékpárost
További Bringa cikkek
-
Pogacar és Roglic sikere az idény első kerékpáros európai többnaposain
- Valter Attila ötödik lett a Strade Bianchén, Pidcock szóló szökésből nyert
- A magyar kerékpáros idén már komolyabb célokkal várja a Giro d’Italiát
- Két hegyi és három sík etap a Budapesten záruló Tour de Hongrie-n
- Valter Attila másodpercekkel maradt le az összetett dobógójáról Spanyolországban
Benkó Barbara, aki az U23-asok között vezeti a hegyikerékpárosok világranglistáját, május 9-én a szentendrei országúton edzett. Rendőrök állították meg, a kerékpárja nem felelt meg a KRESZ-nek, megbüntették.
"Két rendőrmotoros állított meg, amikor 11 körül felkanyarodtam a piliszentlászlói útra. Közölték, hogy közúti ellenőrzést tartanak, és adjam át a papírjaimat. Nálam nem volt semmi, edzésre nem hordom magammal" - mondta Benkó az Indexnek.
Papírok híján bediktálta az adatokat, a rendőrök a központtal leellenőriztették. Az adategyeztetés után a kerékpárt is megvizsgálták, és úgy találták, nem felel meg a KRESZ-nek. A csengőt és lámpát hiányolták.
"Hiába mondtam, hogy csak edzeni járok ezzel a bringával, éjszaka meg véletlenül sem ülök rá, nem hatotta meg őket. Még szerencse, hogy a cipőmön lévő fényvisszaverős csíkokat elfogadták prizmaként."
Később azt is felrótták neki, hogy a 11-es útról balra kanyarodott, az pedig tilos. Csak a legközelebbi zebrán mehetett volna át a másik oldalra. "Majd azt is mondták, hogy veszélyes itt edzeni, és azt csak zárt pályán szabad. Nézzek utána, hol is van olyan. Mondjuk azóta sem tudom, mit is jelent a zárt pálya".
Szentendrén a 11-es út mellett párhuzamosan vezet kerékpárút, így a KRESZ-t betartva csak ott lehet biciklizni, és balra valóban csak a kerékpárt áttolva, gyalogosan lehet fordulni. Az már más kérdés, hogy a versenyszerűen kerékpározók - nemcsak Szentendrén - nem szívesen használják a sokszor gyatra minőségű és keskeny, olykor gyalogosokkal megosztott utakat.
A kerékpárosra, mivel együttműködő volt, a legalacsonyabb, 3000 forintos bírságot szabták ki. Benkó nem tiltakozott, tudomásul vette a büntetést.
Benkó már sok kerékpárversenyzőtől hallotta, hogy Szentendre környékén előszeretettel büntetik a bringásokat. Vele eddig nem fordult elő. Azóta nem szívesen jár arra, volt, hogy megszokásból abba az irányba indult, de inkább más terepet keresett, nem akart kockáztatni.
A KRESZ szerint minden kerékpár kötelező tartozéka a fehér színű első lámpa, a vörös hátsó lámpa, a vörös hátsó prizma, két, egymástól független fék, a csengő, a borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken, és a fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül, az úttesten éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között).
Ha ezek közül valamelyik hiányzik, a rendőr jogosan büntetheti a kerékpárost, csupán a jóindulatára van bízva, megteszi-e. A Kerékagy blog szerintezzel a rendőrök is tisztában vannak.
A mostani szabályozás a hetvenes években született, azóta a technika sokat fejlődött. "Akkoriban jogosan született meg ez az előírás, mert például a világítást csak dinamóhajtással tudták megoldani. Természetes, hogy a kerékpáron volt, de amikor ma egy villámzárral egy-két másodperc alatt felpattinható egy lámpa, nincs értelme, hogy mindig a bringán legyen" - ragadott ki egy példát Kulimák Péter kerékpárkereskedő a szabályozás visszásságaiból.